Sv: Frågor angående tamråttor!
1. Dom skall ju ha kött ca 1-2 ggr/v, hurdant kött? Alltså rått eller stekt eller kokt? Kan det vara hurdant kött som helst?
Allt möjligt funkar, sen är det upp till en själv vilka risker man törs ta med tex salmonella odyl.
2. Sedan kan de ju äta matrester, funkar vad som helst? Eller får de inte äta något speciellt?
Man kan fatta det kort med att de kan äta allt som vi kan äta. Undvik tex avocadoskal och avocadokärnan, råa jordnötter (de flesta är dock rostade, så det brukar inte vara några problem).
3. Vad heter teckningen beige/vit och mörkbrun/vit?
Det beror på var det är vitt och var det är färg, samt med exakt vilken sorts mörkbrun och beige du menar. Bland "beiga" färger finns tex beige, champagne (beige fast med röda ögon) osv och bland "mörkbruna" finns tex agouti, blue agouti, chocolate agouti, mink, silvermink, chocolate, cinnamon, osv.
Teckningen beror som sagt på hur mycket vitt det är och var det är placerat, det finns tex huskey roan, striped roan, hooded, american berkshire, european berkshire, capped, pointed masked, irish, spotted, down under, variegated osv.
4. Hur gamla blir dom?
2-3 år om de har bra bakgrund
5. Bör man byta gren i buren varje gång man städar?
Mjä, beror på hur skitig den är.
Hur inreder man en bur på bästa sätt.
Hyllplan, rör, hängmattor, klättermöjligheter, gömställen osv. Bara fantasin sätter stopp!
På Zoonen sa dom att man inte skulle ha spån som underlag Vad passar?
Stämmer bra iom att spån oftast är gjort av barrträd vilket innehåller terpentin som är cancerframkallande, samtidigt som terpentinet gör att det bildas ammoniak när råttorna pissar i det vilket är dåligt för luftvägarna, och så är det dammigt dessutom och även det är sjukt dåligt för luftvägarna.
Toa-Lätt, Majsans Remiss, tidningspapper, aspflis, alflis är några som är bra. Själv har jag alflis och kan inte vara mer än skitnöjd med det - det ser snyggt ut, luktar fräscht, döljer pisslukt, dammar inte, innehåller inget terpentin osv.
Har använt Toa-Lätt också och gillade även det men själva ströet luktade lite unket, och de stora säckarna (55 liter) kunde damma lite när man bytte strö.
Ja, det undrar jag med... MÅSTE de ha kött? Kan man inte ge dem nåt annat likvärdigt?
Jag skulle gärna ha tamråttor nån gång, men är ju vegetarian, så kött i min kyl händer liksom inte, och är ju ännu vidrigare med en illaluktande öppnad burk hund- eller kattmat. (Varför finns det ingen smiley som kräks?) Animaliskt torrfoder är ju så långt jag kan sträcka mig...
men räcker det? Nån annan som resonerar likadant, och hur har ni löst det? Eller kommer det helt enkelt aldrig bli några råttor för min del?
Ledsen för trådkapning, men tyckte ny tråd i ämnet var aningen onödig.
Visst kan de klara sig utan rent kött men ärligt talat, råttor är köttätande djur, hur snällt är det på en skala att pracka på sina egna idéer om kost på ett djur som dessa idéer inte är naturliga för?
Det är bara att lära sig hantera kött helt enkelt, eller lära sig stå ut med barnmatsburkar.
En del har tidningpapper, men jag har hört (och aldrig haft själv) att det kan vara giftigt.
Jag hade halm, spån och kattströ.
[...]
Det viktigaste jag upptäckte var att få rent vattenflaskan, då det kan bildas alger i dem, hur mycket man än diskar. Häll i citronsaft och låt stå över natten innan disk.
[...]
Klart man skall ha råtta, även om man är vegetarian!!!
Tidningspapper är inte giftigt. Förr i tiden innehöll det bly och då var det ingen höjdare direkt, men det har varit ändrat i måååånga år nu...
Halm, spån och kattströ är nog den sämsta blandningen jag hört talas om. Spånet iom att det är som jag svarade högre upp, halmen för att det dammar och gärna smittar ner råttorna med löss och skabb om det inte fått ligga utan kontakt med råttor och möss i minst en månad och kattsand pga dammet och för att det är så pass hårt och torrt att gå på.
Vattenflaskan kan man få ren snabbt och enkelt genom att fylla till hälften med vatten, hälla i grovsalt (inte vanligt salt, det rispar bara upp skåror som alger kan samlas i istället) och skaka. Grovsaltet skrapar av algerna helt enkelt, funkar skitbra
Sant att man kan ha råtta även som vegetarian, jag är vegetarian jag med. Men att pracka på sina idéer på köttätande djur är inget annat än sjukt.
Råttor är köttätare och ska således få äta kött, det är liksom inte svårare än så och det kan lösas enkelt med barnmat, mjölmask odyl. När det handlar om ens personliga preferenser så får man helt enkelt sätta sig själv i andra hand för ens eget kostval/livsstil ska inte drabba husdjur negativt oavsett vilken art det gäller.
Hm. I "Tamråttor" av Gisela Bulla står det: "Undvik alltför proteinrik föda, till exempel hund- och kattmat, som kan orsaka allergier."
Istället rekommenderar hon fiskflingefoder för att täcka behovet av animaliskt protein.
Den där boken kan du lika gärna slänga precis som alla andra råttböcker man kan köpa ute i handeln, den är helt enkelt precis lika skitdålig som alla andra. Djurböcker från Icaförlag kan lika gärna undvikas helt och hållet, de brukar vara rätt körda. Kan istället rekommendera "Den fantastiska sällskapsråttan" av Gerodean Elleby som du kan köpa direkt från henne själv, kontaktuppgifter finns på
http://www.abc.se/~m10342/1/. Till skillnad från andra böcker så är den boken faktiskt
bra.
De där allergierna det snackas om är proteinallergi. Det sas förut att råttorna kunde få det om de fick mer än 15% protein i kosten vilket visade sig som småsår. Det är dock bara en myt, proteinallergi existerar inte utan det rör sig egentligen om skabb som helt enkelt fått lättare att bryta ut med hjälp av proteinet. Tyvärr är den där myten väldigt utbredd fortfarande vilket förstås leder till att råttor med skabb inte får någon korrekt behandling för det