Frågor angående tamråttor!

Minni-Borg

Trådstartare
Hejsan! Nu har jag ännu lite frågor angående tamråttor!
1. Dom skall ju ha kött ca 1-2 ggr/v, hurdant kött? Alltså rått eller stekt eller kokt? Kan det vara hurdant kött som helst?
2. Sedan kan de ju äta matrester, funkar vad som helst? Eller får de inte äta något speciellt?
3. Vad heter teckningen beige/vit och mörkbrun/vit?
4. Hur gamla blir dom?
5. Bör man byta gren i buren varje gång man städar?

Ska se om jag kommer på några flera frågetecken :D

Sv: Frågor angående tamråttor!

1. Jag ger dem både stekt och kokt. Dock aldrig starkt kryddat. Rå köttfärs älskar dem!
2. Mina äter det som jag äter, bara det inte är alltför kryddat.
3. den får någon annan svara på :angel:
4. 1½- 2 år har mian råttor blivit men endel blir över 3 år.
5. Jag byter grenar en gång i veckan, när jag städar. Hårt bröd är också bra för tänderna men inte alltför ofta.

1. Dom skall ju ha kött ca 1-2 ggr/v, hurdant kött? Alltså rått eller stekt eller kokt? Kan det vara hurdant kött som helst?
2. Sedan kan de ju äta matrester, funkar vad som helst? Eller får de inte äta något speciellt?
4. Hur gamla blir dom?

:bump:
Mina erfarenheter säger mej följande (fick dock lära mej nya saker i en annan tråd häromdagen bara - man lär så länge man har en lever....)
1. Katt eller hundmat duger. Min kompis kastade in kycklingben efter middagen till dem. Jag gav kattmatstorrisar.
2. De äter det mesta (de är ju råttor....) men jag brukade aldrig ge dem för stekta saker, eller saker med kryddor. De skall inte ha för mycket fett heller, så inte för mycket nötter, solrosfrön eller sådant. Eller fett på kött. Men pasta är smaskens! Jag gav mina mycket vegetabilier - potatisskal (kokta), grönsaker, frukt osv.
5. Om den inte är söndergnagd kan du alltid diska den, och lägga tillbaka. Beror på vad du menar med gren....?

Kom på flera frågor.
Hur inreder man en bur på bästa sätt.
På Zoonen sa dom att man inte skulle ha spån som underlag :confused: Vad passar?
Såklart skall man ha en massa grenar men annars, vad är skoj leksaker :) ?

Ja, det undrar jag med... MÅSTE de ha kött? Kan man inte ge dem nåt annat likvärdigt?
Jag skulle gärna ha tamråttor nån gång, men är ju vegetarian, så kött i min kyl händer liksom inte, och är ju ännu vidrigare med en illaluktande öppnad burk hund- eller kattmat. (Varför finns det ingen smiley som kräks?) Animaliskt torrfoder är ju så långt jag kan sträcka mig... :angel: men räcker det? Nån annan som resonerar likadant, och hur har ni löst det? Eller kommer det helt enkelt aldrig bli några råttor för min del?
Ledsen för trådkapning, men tyckte ny tråd i ämnet var aningen onödig. ;)

Kom på flera frågor.
Hur inreder man en bur på bästa sätt. En massa hyllor, stegar, korgar och hängmattor är populära.
På Zoonen sa dom att man inte skulle ha spån som underlag Vad passar? Spån är inte bra då det offtast är av tall eller gran som kan ge ökad risk för cancer och dessutom har råttor känsliga luftorgan. Toalätt kattströ är populärt. Andra använder bara tidningspapper, men då har de offtast toalådor som råttorna går på.
Såklart skall man ha en massa grenar men annars, vad är skoj leksaker? Som sagt så brukar hängmattor vara populära. Själv har jag en "hamsterboll" (som det är meningen att hamstern ska springa runt i på golvet) men jag har tagit bort de två locken och hängt upp den i burgallret.

Kattströ är bra att ha i buren, men inte bara, så de kan skära sej om tassarna...
En del har tidningpapper, men jag har hört (och aldrig haft själv) att det kan vara giftigt.
Jag hade halm, spån och kattströ. Mina mådde bra!!! Men jag kan förstå poängen med att spån kanske inte är sådär kalasbra...
Råttor gillar hängmattor, hängande rör och klätterrep. Hängmatta kan man göra själv av en gammal tygservett man knyter, tänk bara på att de gnager hål, så den går inte att använda igen!!:D
En fd baginbox för vin kan man ställa in som "engångshus", och kokosnötsskal utan för mycket kokos kvar i kan ochså vara en kul pryl. Aspskott och hasselkvistar är ett annat säkert kort.

Det viktigaste jag upptäckte var att få rent vattenflaskan, då det kan bildas alger i dem, hur mycket man än diskar. Häll i citronsaft och låt stå över natten innan disk.
Jag diskade alltid deras grejer i allergitestat diskmedel, men jag kanske är överambitiös, vad vet jag...

Till vegetarianen; råttor behöver inte kött, de behöver protein!!
Dennis och Micke, mina första råttor var helvegetarianer, och mådde bara bra i flera år. De senaste har fårr kattorrisar som godis, inte mer.

Klart man skall ha råtta, även om man är vegetarian!!! :p

Hm. I "Tamråttor" av Gisela Bulla står det: "Undvik alltför proteinrik föda, till exempel hund- och kattmat, som kan orsaka allergier."
Istället rekommenderar hon fiskflingefoder för att täcka behovet av animaliskt protein.

Allt möjligt funkar, sen är det upp till en själv vilka risker man törs ta med tex salmonella odyl.

Man kan fatta det kort med att de kan äta allt som vi kan äta. Undvik tex avocadoskal och avocadokärnan, råa jordnötter (de flesta är dock rostade, så det brukar inte vara några problem).

Det beror på var det är vitt och var det är färg, samt med exakt vilken sorts mörkbrun och beige du menar. Bland "beiga" färger finns tex beige, champagne (beige fast med röda ögon) osv och bland "mörkbruna" finns tex agouti, blue agouti, chocolate agouti, mink, silvermink, chocolate, cinnamon, osv.
Teckningen beror som sagt på hur mycket vitt det är och var det är placerat, det finns tex huskey roan, striped roan, hooded, american berkshire, european berkshire, capped, pointed masked, irish, spotted, down under, variegated osv.

4. Hur gamla blir dom?
2-3 år om de har bra bakgrund

Mjä, beror på hur skitig den är.

Hur inreder man en bur på bästa sätt.
Hyllplan, rör, hängmattor, klättermöjligheter, gömställen osv. Bara fantasin sätter stopp! :)

På Zoonen sa dom att man inte skulle ha spån som underlag :confused: Vad passar?
Stämmer bra iom att spån oftast är gjort av barrträd vilket innehåller terpentin som är cancerframkallande, samtidigt som terpentinet gör att det bildas ammoniak när råttorna pissar i det vilket är dåligt för luftvägarna, och så är det dammigt dessutom och även det är sjukt dåligt för luftvägarna.
Toa-Lätt, Majsans Remiss, tidningspapper, aspflis, alflis är några som är bra. Själv har jag alflis och kan inte vara mer än skitnöjd med det - det ser snyggt ut, luktar fräscht, döljer pisslukt, dammar inte, innehåller inget terpentin osv.
Har använt Toa-Lätt också och gillade även det men själva ströet luktade lite unket, och de stora säckarna (55 liter) kunde damma lite när man bytte strö.

Ja, det undrar jag med... MÅSTE de ha kött? Kan man inte ge dem nåt annat likvärdigt?
Jag skulle gärna ha tamråttor nån gång, men är ju vegetarian, så kött i min kyl händer liksom inte, och är ju ännu vidrigare med en illaluktande öppnad burk hund- eller kattmat. (Varför finns det ingen smiley som kräks?) Animaliskt torrfoder är ju så långt jag kan sträcka mig... :angel: men räcker det? Nån annan som resonerar likadant, och hur har ni löst det? Eller kommer det helt enkelt aldrig bli några råttor för min del?
Ledsen för trådkapning, men tyckte ny tråd i ämnet var aningen onödig. ;)
Visst kan de klara sig utan rent kött men ärligt talat, råttor är köttätande djur, hur snällt är det på en skala att pracka på sina egna idéer om kost på ett djur som dessa idéer inte är naturliga för?
Det är bara att lära sig hantera kött helt enkelt, eller lära sig stå ut med barnmatsburkar.

En del har tidningpapper, men jag har hört (och aldrig haft själv) att det kan vara giftigt.
Jag hade halm, spån och kattströ.
[...]
Det viktigaste jag upptäckte var att få rent vattenflaskan, då det kan bildas alger i dem, hur mycket man än diskar. Häll i citronsaft och låt stå över natten innan disk.
[...]
Klart man skall ha råtta, även om man är vegetarian!!! :p
Tidningspapper är inte giftigt. Förr i tiden innehöll det bly och då var det ingen höjdare direkt, men det har varit ändrat i måååånga år nu...

Halm, spån och kattströ är nog den sämsta blandningen jag hört talas om. Spånet iom att det är som jag svarade högre upp, halmen för att det dammar och gärna smittar ner råttorna med löss och skabb om det inte fått ligga utan kontakt med råttor och möss i minst en månad och kattsand pga dammet och för att det är så pass hårt och torrt att gå på.

Vattenflaskan kan man få ren snabbt och enkelt genom att fylla till hälften med vatten, hälla i grovsalt (inte vanligt salt, det rispar bara upp skåror som alger kan samlas i istället) och skaka. Grovsaltet skrapar av algerna helt enkelt, funkar skitbra :)

Sant att man kan ha råtta även som vegetarian, jag är vegetarian jag med. Men att pracka på sina idéer på köttätande djur är inget annat än sjukt. Råttor är köttätare och ska således få äta kött, det är liksom inte svårare än så och det kan lösas enkelt med barnmat, mjölmask odyl. När det handlar om ens personliga preferenser så får man helt enkelt sätta sig själv i andra hand för ens eget kostval/livsstil ska inte drabba husdjur negativt oavsett vilken art det gäller.

Hm. I "Tamråttor" av Gisela Bulla står det: "Undvik alltför proteinrik föda, till exempel hund- och kattmat, som kan orsaka allergier."
Istället rekommenderar hon fiskflingefoder för att täcka behovet av animaliskt protein.
Den där boken kan du lika gärna slänga precis som alla andra råttböcker man kan köpa ute i handeln, den är helt enkelt precis lika skitdålig som alla andra. Djurböcker från Icaförlag kan lika gärna undvikas helt och hållet, de brukar vara rätt körda. Kan istället rekommendera "Den fantastiska sällskapsråttan" av Gerodean Elleby som du kan köpa direkt från henne själv, kontaktuppgifter finns på http://www.abc.se/~m10342/1/. Till skillnad från andra böcker så är den boken faktiskt bra.

De där allergierna det snackas om är proteinallergi. Det sas förut att råttorna kunde få det om de fick mer än 15% protein i kosten vilket visade sig som småsår. Det är dock bara en myt, proteinallergi existerar inte utan det rör sig egentligen om skabb som helt enkelt fått lättare att bryta ut med hjälp av proteinet. Tyvärr är den där myten väldigt utbredd fortfarande vilket förstås leder till att råttor med skabb inte får någon korrekt behandling för det :(

Stämmer bra iom att spån oftast är gjort av barrträd vilket innehåller terpentin som är cancerframkallande, samtidigt som terpentinet gör att det bildas ammoniak när råttorna pissar i det vilket är dåligt för luftvägarna, och så är det dammigt dessutom och även det är sjukt dåligt för luftvägarna.
Toa-Lätt, Majsans Remiss, tidningspapper, aspflis, alflis är några som är bra. Själv har jag alflis och kan inte vara mer än skitnöjd med det - det ser snyggt ut, luktar fräscht, döljer pisslukt, dammar inte, innehåller inget terpentin osv.
Har använt Toa-Lätt också och gillade även det men själva ströet luktade lite unket, och de stora säckarna (55 liter) kunde damma lite när man bytte strö.

Aspflis, alflis :d var finns det och köpa, hur mycket kostar det?

Aspflis ska visst vara rätt svårt att få tag på, men det är bara att fråga om djuraffären kan ta in. Vet inte vad det kostar, har bara hört att det är dyrt.

Alflis går att få tag på i djuraffären iaf. Jag betalar 200 kr för en säck på 100 liter (som dock inte ser ut att vara 100 liter, det blir väldigt packat i säcken... Men när man väl använder det så märks det, det räcker lääänge :D)

Tidningspapper är inte giftigt. Förr i tiden innehöll det bly och då var det ingen höjdare direkt, men det har varit ändrat i måååånga år nu...

Halm, spån och kattströ är nog den sämsta blandningen jag hört talas om. Spånet iom att det är som jag svarade högre upp, halmen för att det dammar och gärna smittar ner råttorna med löss och skabb om det inte fått ligga utan kontakt med råttor och möss i minst en månad och kattsand pga dammet och för att det är så pass hårt och torrt att gå på.

Kanske kan vara att jag är lite gammalmodig med tidningspappret, men med vira råttor kan de se lite grådaskiga ut....
Angående strö så mådde mina råttor bara bra i många år. Men naturligtvis skall man ha det som passar djuret bäst.

Tidningspappret kan färga av sig ja, det är sant. Men det är ju knappast giftigt bara för att det färgar av sig.

Det finns gott om folk som tror att deras råttor mår jättebra när de i själva verket inte alls mår bra.
Med det inte sagt att dina råttor mådde dåligt. Självklart kan de må bra trots dåligt bottenströ men den blandningen är så långt ifrån ett bra strö man kan komma.

När det handlar om ens personliga preferenser så får man helt enkelt sätta sig själv i andra hand för ens eget kostval/livsstil ska inte drabba husdjur negativt oavsett vilken art det gäller.

Man ska inte ge djur sån mat man inte vill äta själv. ;)

Nä, men självklart är jag med på själva resonemanget. Lösningen kanske är råttor om typ tio år när kaninerna checkat ut, på den tiden hinner man kanske hitta en köttätande sambo som får styra upp den biten. :)

Eller så får man lära sig att klara av att hantera kött :p Har svårt för sånt själv också, skitnojig, men löser det med barnmat odyl. Fortfarande riktigt vidrigt men det får man snällt tåla.

Tänkte investera i en mixer sen, så man kan mixa diverse kött och annat till puré typ - så kan de inte släpa iväg köttet i buren så slipper man otrevliga överraskningar när man gör rent :p

Jag tar inte illa vid mej alls, jag har inga råttor nu, men jag skall skaffa till våren (då renoveringen av huset är klar...:p)
Jag har aldrig tidigare hört talas om alspån och dylikt, men jag tar till mej all bra info, för att jag vill mina djur det bästa!! :bump:

Alflis kan jag verkligen rekommendera, det är uuuunderbart :love: Ser skitlite ut i en säck (jag köper 100 liter åt gången, det ser ut att vara mindre än 55 liter Toa-Lätt) men det är sjukt mycket mer än man tror liksom. Passar bra för både råttorna, mig och min väldigt fattiga plånbok :)

Ingen höjdare att bära hem en stor säck dock, gäller att ha bil eller vagn :p

Kul med nya, blir det hanar eller honor? :)

Kul med nya, blir det hanar eller honor? :)

:D Hanar tänkte jag, det har jag alltid haft. Tänkte även kastrera dem, jag har en duktig veterinär, och det är inte kalasdyrt i jämförelse med välbefinnandet för råttan!
Man får passa vikten på dem, bara, precis som med katter!
Jag har flyttat från Stockholm, så jag tänkte att titta på Internet om uppfödare. Några tips?

Kastrera? Vad ska det vara bra för?

www.rattsallskapet.se
http://rattor.ifokus.se <---I artikellistan där finns en lista med uppfödare :)

Tack för länken!
Jo, precis som med andra sällskapsdjur kan kastaktion vara en livskvalitetshöjande (phu) åtgärd även för råtta - fördelarna är;
Det är ett mycket litet ingrepp på killarna.
Markeringskissning minskar avsevärt, så även lukten av urinet.
Agressiviteten avtar, mindre råttslagsmål, samt att man kan ha dem i samma bur som brudarna, för mer socialt umgänge, utan att man för den skull har hela huset fullt av råttor.:D
De lever längre, och har mindre risk för njursten och cancer i testiklarna.
Baksidan är att man får passa deras diet, för de tenderar att tjocka på sej lite, och att ett ingrepp är ändå alltid ett ingrepp...
Att sterilisera tjejerna är säkert en bra idé ochså, men mer invasivt.
De skulle med all säkerhet må bra av det, samt slippa ev. livmoderinflammationer och stress av reproduktionscykler. Här får någon gärna rätta mej, då jag inte har alla fakta på hand, har ej heller haft några tjejråttor..

Liknande trådar

Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
9 727
Senast: Fraegd
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter ett par månaders inaktivitet pga min trasiga arm och insikten om hur svag och förstörd armen blev av inaktiviteten, samt hotet om...
Svar
0
· Visningar
768
Senast: cassiopeja
·
Övr. Djur Hejsan! Nu har jag ännu lite frågor angående tamråttor! 1. Dom skall ju ha kött ca 1-2 ggr/v, hurdant kött? Alltså rått eller stekt...
Svar
1
· Visningar
750
Senast: Minni-Borg
·
Gravid - 1år ja, det är så att jag sitter med ett antal frågetecken, och här verkar ju dom flesta vara hjälpsamma så jag kan väl passa på att fråga...
Svar
12
· Visningar
7 794
Senast: Timsetim
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama