Frågor angående orolig mage?

T

toketossan

Min häst har haft väldiga problem med magen i vinter, på det sättet att han fått kraftig diarre från och till.
Han var inne på klinik där dom tog tarmbiobsi och andra prover utan att hitta något egentligt fel, utöver blodmask som han blev avmaskad för.
Efter en tid med medicinering av kodein recip och så mkt hö han kunde tänkas vilja ha (dvs fri tillgång) så verkar han ha blivit bättre.
Han har dock blivit lite lös och rinig ibland om han tex lämnats själv i boxen en stund.
På grund utav ett hjärtfel så får han nämligen inte ridas så mkt och därför har vi ofta svårt att hänga med på ridturer med den andra hästen eftersom dom rider hårdare än vad han får gå.
Skulle det kunna vara stress mage och vad gör man åt en sådan?
Sen så har ju även nytt fint gräs börjat komma upp lite här och där i hagen och när han äter det så resulterar det också i att han blir lite rinig.
Kan hästar med känsliga magar ha extra svårt för protein? Han har nu hö med protein 5.5 men om han får i sig något med högre än så märks det direkt på hans mage.
Jag har inte haft några som helst problem med hans mage innan under den tid jag ägt honom. Allt började i vintras och jag förstår inte varför
Hans tidigare ägare tror att det kanske kan ha att göra med att han fick sällskap av en annan häst. Men borde det inte vara mer stress moment att vara ensam häst ist?

Tycker synd om honom om han ska ha sådana här problem med magen för det kan ju inte vara roligt för honom heller..


Någon som har några förslag?
 
Sv: Frågor angående orolig mage?

Tog dem ett blodprov för bandmask? Har hästen haft kolik? Vilket prov tog veterinären?
 
Sv: Frågor angående orolig mage?

Dom tog både blod och träck prov på honom vilket visade att han hade måttligt med blodmask, han blev avmaskad för detta.
Måste dom göra olika blod och träck prover för band och blodmask?
Sedan tog dom även prover för att mäta proteinet? eller något liknande och så gjorde dom en tarmbiobsi. Men på dessa hittade dom inget som var fel.

Nej han har inte haft kolik.

Tacksam för svar

Mvh
 
Sv: Frågor angående orolig mage?

Bara om du vill få ett korrekt svar. Träckprovet fungerar alldeles utmärkt för blodmask men mycket sämre för bandmask. Man måste mer eller midre ha tur att hitta bandmask ägg i träcket. Blodprovet ger ett precis svar . Om hästen har haft bandmask de senaste 4 månader så visis det i blodet - precis som ett blodprov för människor (körtelfeber, t ex). Dessutom får man reda på HUR MYCKET bandmask hästen har och om hästen behöver avmaskas överhuvudtaget. Proteinprovet är för att ta reda på ev. proteinbrist som kan orsaka mängder av problem om bristen inte åtgärds.

Frågade om just kolik eftersom ett kolikanfall (särskilt gaskolik och ileal-caecal impaktion kolik) är ett stort larm för bandmask.

toketossan skrev:
Dom tog både blod och träck prov på honom vilket visade att han hade måttligt med blodmask, han blev avmaskad för detta.
Måste dom göra olika blod och träck prover för band och blodmask?
Sedan tog dom även prover för att mäta proteinet? eller något liknande och så gjorde dom en tarmbiobsi. Men på dessa hittade dom inget som var fel.

Nej han har inte haft kolik.

Tacksam för svar

Mvh
 
Sv: Frågor angående orolig mage?

Ok tack för dina svar :)

Den andra hästen i stallet hade lätt kolik i vintras men min pålle har inte haft någon kolik.

Mvh
 
Sv: Frågor angående orolig mage?

Jag har en tvååring som har en känslig mage, har haft det sedan han var föl. Första diareen kom när han var 4 månader, vet trodde då att det berodde på vätskehalten i gräset inte stämmde överens med något, kommer inte ihåg riktigt. Men redan när han kom hem till mig då det blev lite ökning på kraftfodret och så började jag ge lite, lite betfor just för att få i honom mineraler och så. Då blev han lös i magen. (Han hade med sig fri tillgång till hö, samma som han hade hos uppfödaren).
Vi fick rätt på magen, korn gick inte alls och inte heller betfor.

På 1-års betet så blev han lös i magen igen, förmodligen för att gräset var för kraftigt, han blev lös i början på Juli ungefär sen blev det värre och han fick åka hem.

När han kom hem så hade vi magert bete hemma men han behövde endå tilskott av annat, men min vet gav mig en kur protexin och han var helt bra vid invänjingen vid krafftfoder, väldigt succesivt då!

Nu har han en balanserad foderstat där inga ändringar görs, provade visserligen att lägga i en dl korn i frukosten men där reagerade magen meddetsamma så jag slutade direkt med det dumma försöket.

Nu ska han ut på ett naturbete i sommar och jag får hoppas att han klarar av det.

Har du testat protexin till din häst?
Hörde något om havremjölk eller vad det nu var som en gav till sin häst som ständigt var lös i magen. Kanske ett alternativ?
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har en unghäst som lätt får lös avföring av stress, och symtomen kan därefter kvarstå en längre tid. Inga parasiter. Svarar bra på...
Svar
2
· Visningar
445
Senast: jemeni
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 888
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej hej, Jag har två ridtravare på lösdrift med fri tillgång hö. Tyvärr ingen analys på höet. Den ena är ny sedan 3 månader tillbaka...
Svar
17
· Visningar
1 480
Senast: Ketrawzc
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 770
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp