Frågor angående bete

C

Coffeaclub

Nån som vet när på dagen betet är mest näringsrikt? Eller är det samma dygnet runt? Jag har nämligen hört lite olika bud.

Är det det korta och späda gräset som är mer näringsrikt än det lite mer "överväxta"?

Ungefär när på året börjar betet bli såpass näringsfattigt att man bör stödfodra? Vilka värden är det som sjunker mest, energi eller protein, eller är det båda?

Nån som vet ungefärliga värden på "höstbete"?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Frågor angående bete

Hej

Mitt examensarbete handlade om höstbete och jag analyserade några hagar i hallands län förra hösten (september och oktober) och fick höga värden. Så mitt resultat var att de flesta hästar mår utmärkt på höstbete under förutsättningarna att betet räcker (dvs. mängden gräs).

När man ska börja stödfodra beror sedan på hur hagarna ser ut, vad det är för hästar, vilar dom eller tränas dom?, var i landet man bor, och hur vädret har varit och är.

och det korta späda gräset är näringsrikare än det som är förvuxet.

MVH
 
Sv: Frågor angående bete

Tack för ditt svar! :bow:

Är den någon som har en aning ang näringsvärden natt och dag?
 
Sv: Frågor angående bete

det finns lite variationer, sol ger mer socker i grödan men om det är varmt på natten sker en cellandning som förbrukar sockret, är det kallt sker inte denna cellandning i så stor utsträckning
om man ser över flera dagar så kommer några sammanhängande dagar med sol öka sockerhalten och energihalten något

men det viktigaste du kan göra för att ha ett bra bete är att hålla det så "lagom" avbetat som möjligt så att ny tillväxt kommer fram - detta avpassas med att variera areal per häst, lite yta per häst i början på säsongen, mer senare, kanske fördubbla eller tredubba ytan per häst beroende på återväxten

det är vanligt att man släpper för sent och då försämras näringsvärdet drastiskt, betet blir fläckvis avbetat, jättekort på vissa delar och långt på andra, på det som är jättekort ökar hästens exponering för parasiter då de betar så när jorden
 

Liknande trådar

Hästvård Vetetrinären har konstaterat att mitt 25-åriga halvblodssto har en skada/inflammation i en tand efter en gammal tandfraktur. Hon äter...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
10 741
Foder & Strö Riskfritt blir det väl aldrig egentligen, men så nära det går att komma... Jag har en ponny som aldrig haft fång, och så vill jag...
2
Svar
32
· Visningar
12 212
Senast: lil-sis
·
Foder & Strö Haft min häst i +6 år och det har alltid varit samma, det krävs mycket mat för att hålla henne i hull. Hon är sv halvblod på 9år, 172...
Svar
17
· Visningar
1 656
Senast: wrangler
·
Foder & Strö Hej! Har läst spaltmeter här på forumet och sett att det finns mycket kunniga människor och bra tips! Känner mig ändå vilsen i denna...
Svar
9
· Visningar
2 681
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp