Frågor ang ''Starta eget''

E

Ecs

Hoppas det finns massaor av er som kan svara på mina frågor!!!

Står i startgropen för att börja ta tag i ''starta eget''

Min plan är som den gammla rida in o till hästar åt andra.

Frågorna är:

Finns det krav på en viss inkomst nivå ?

Kan jag noll taxera?

Kan jag dra moms & skatt för mina egna hästar ? tex bensin,inhandling foder,strö,sadlar osv. Allt som har runt hästar att kretsa i mitt företag.

Hoppsa jag kan få många svar både dom possetiva o dom negativa. som ja brukar säga...det finns fler fallgropar än uppgångar.

Mycket tacksam för alla svar!

Sv: Frågor ang ''Starta eget''

Hej!

Det här är ju ett tråkigt svar men kanske borde du gå på tex en av skatteverkets kostnadsfira starta-eget kurser? De är jättebra! De är 4-8 timmar långa så det är ju ett snabbt sätt att få mycket info :)
http://www.skatteverket.se/kontakta...r/infotraffar.4.18e1b10334ebe8bc80001513.html
Nyföretagarcentrum kan också vara bra att kontakta, de kan hjälpa till med att gå igenom en affärsplan och annat bra.

För att försöka besvara dina frågor,
är det ett aktiebolag du tänkt starta?

Det finns ju inga inkomstkrav för att starta ett företag om det är det du menar? Sen om du behöver ta lån för att komma igång kan det vara en annan sak.

Nolltaxera gör man väl bara om man inte tar ut någon lön eller vinst och det antar jag att du tänkt göra? Är inte hundra på hur det fungerar med nolltaxering, men det kan säkert nån annan svara på.:)

Angående moms/skatt. Menar du att dra av moms och skatt för de kostnader du har för dina egna hästar, tex foder och sånt? Rent krasst så får du ju inte dra av privata kostnader på företaget.
Men om du tex har en privat bil och kör den i tjänsten så kan du ju få milersättning, men då måste du föra en körjournal.

Sen är det ju lite av en gråzon.
Om du tex har 5 egna hästar och 1 häst i företaget, om du då köper in foder åt 6 hästar på företaget så är det nog svårt att få det godkänt eftersom det blir uppenbart att du köpt något för privat bruk på företaget.
Om du däremot tex har 1 häst själv och 5 på företaget så kan ju kostnaderna för den egna hästen "slinka med", inköpsmängden blir ju marginellt större bara. Är ju regelmässigt inte är helt okej men iaf..

Blir ju samma sak om du köper tex ett släp på företaget. Om du sen kör dina privata hästar i den är ju ingen som kollar. Men skatteverket kan vara kinkiga med sånt som man kan utnyttja privat.
Alltså om du nu har 5 egna hästar och 1 i företaget och köper en hästbuss så kan det ju vara svårt att motivera hur det köpet gynnar företaget mer än dig som privatperson.
Sunt förnuft helt enkelt.

Nu är jag inte verksam inom hästområdet så jag kanske har missat att det är speciella regler inom detta men det kanske någon annan här vet. :)

Lycka till! Det är jättekul att ha eget företag men i början är det mycket att tänka på ;)

Om du däremot tex har 1 häst själv och 5 på företaget så kan ju kostnaderna för den egna hästen "slinka med", inköpsmängden blir ju marginellt större bara. Är ju regelmässigt inte är helt okej men iaf..

Fast just det här tror jag skatteverket är kinkiga med. I alla fall läste jag om detta och om jag fattade det hela rätt så om du har 1 häst själv och 5 på företaget så ska du räkna 5 sjättedelar av foderkostnad.
Det har kommit en ny bok som heter Hästen och skatten (tror jag). Det har också stått ganska mycket i ridsport den sista tiden om företag inom hästnäringen. LRF har också en del information om hästföretag

Ah ja du har säkert helt rätt! :)
Gissade på att det är lite speciellt med hästverksamhet efter att ha sökt lite om det på skatteverkets hemsida.

Rent generellt har ju skatteverket blivit mer noggranna med att kolla sådana saker som kan användas för personligt bruk också. I alla branscher.
Menade självklart inte att uppmuntra till nåt slags fusk eller till nåt som kan ställa till problem.

Gissade på att det är lite speciellt med hästverksamhet efter att ha sökt lite om det på skatteverkets hemsida.

Jo det kan man nog lugnt säga. Tyvärr verkar det vara som så att inte ens skatteverket själva vet hur företag inom hästbranschen ska beskattas. Stora problem ibland att få ett företag att verkligen betraktas som ett företag och inte bara en hobbyverksamhet

Hej,

Kul att du har lite framtidsplaner! Det skulle flera behöva.

En sak jag funderar på till att börja med är hur du bor och hur har du tänkt att hålla hästarna?

En sak som är säker är att har man en jordbruksfastighet som redan i sig är ett företag så blir allting som har med djurhållning inkl hästar att göra MYCKET enklare. Sedan lång tid tillbaka i svensk historia har jordbruksfastigheter haft många undantagsfall vad gäller momsavdrag och många svåra avvägningar vad gäller privat/företag för skattemasen att avgöra.

Sedan lär du ta och fundera på detta med att försörja dig själv. Inte för att låta negativ men det tar MÅNGA år innan ett hästföretag som enbart sysslar med inridning och lite försäljning kan plocka ut någon vinst ur företaget. Om det ens någonsin gör det. Av egen erfarenhet vet jag att det konto som växer snabbast i bokföringen är "egna insättningar" kontot.
För att få lönsamhet måste man nästan alltid ha någon mer syssla i företaget som inte bara kostar pengar som hästar tyvärr har en tendens att göra.

Spåna lite mera ikring dina ideér vad du mera kan åstadkomma med dina kunskaper och dina möjligheter ikring hästhållning.

Lycka till!

MVH Mattias, Österbo Hästgård
LÄNK BORTTAGEN AV MODERATOR

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 323
Senast: lizzie
·
Ekonomi & Juridik Hej. Har googlat runt lite men hoppades att någon som kan detta kunde ge lite mera exakta svar, någon som kanske gjort det själv...
Svar
8
· Visningar
1 917
Senast: EmblaAsk
·
Ekonomi & Juridik Hur man hyr ut en boxplats på ett ok vis som privatperson är min grundfråga. Jag har försökt googla och läsa men nu är jag verkligen...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
11 391
Senast: L8P8
·
B
Ekonomi & Juridik Hej! Vänder mig nu till er som har erfarenhet och kan svara utifrån egna erfarenheter angående att hyra ut stall platser i eget stall...
Svar
1
· Visningar
2 729

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka