Sv: Frågor ang ''Starta eget''
Hej!
Det här är ju ett tråkigt svar men kanske borde du gå på tex en av skatteverkets kostnadsfira starta-eget kurser? De är jättebra! De är 4-8 timmar långa så det är ju ett snabbt sätt att få mycket info
http://www.skatteverket.se/kontakta...r/infotraffar.4.18e1b10334ebe8bc80001513.html
Nyföretagarcentrum kan också vara bra att kontakta, de kan hjälpa till med att gå igenom en affärsplan och annat bra.
För att försöka besvara dina frågor,
är det ett aktiebolag du tänkt starta?
Det finns ju inga inkomstkrav för att starta ett företag om det är det du menar? Sen om du behöver ta lån för att komma igång kan det vara en annan sak.
Nolltaxera gör man väl bara om man inte tar ut någon lön eller vinst och det antar jag att du tänkt göra? Är inte hundra på hur det fungerar med nolltaxering, men det kan säkert nån annan svara på.
Angående moms/skatt. Menar du att dra av moms och skatt för de kostnader du har för dina egna hästar, tex foder och sånt? Rent krasst så får du ju inte dra av privata kostnader på företaget.
Men om du tex har en privat bil och kör den i tjänsten så kan du ju få milersättning, men då måste du föra en körjournal.
Sen är det ju lite av en gråzon.
Om du tex har 5 egna hästar och 1 häst i företaget, om du då köper in foder åt 6 hästar på företaget så är det nog svårt att få det godkänt eftersom det blir uppenbart att du köpt något för privat bruk på företaget.
Om du däremot tex har 1 häst själv och 5 på företaget så kan ju kostnaderna för den egna hästen "slinka med", inköpsmängden blir ju marginellt större bara. Är ju regelmässigt inte är helt okej men iaf..
Blir ju samma sak om du köper tex ett släp på företaget. Om du sen kör dina privata hästar i den är ju ingen som kollar. Men skatteverket kan vara kinkiga med sånt som man kan utnyttja privat.
Alltså om du nu har 5 egna hästar och 1 i företaget och köper en hästbuss så kan det ju vara svårt att motivera hur det köpet gynnar företaget mer än dig som privatperson.
Sunt förnuft helt enkelt.
Nu är jag inte verksam inom hästområdet så jag kanske har missat att det är speciella regler inom detta men det kanske någon annan här vet.
Lycka till! Det är jättekul att ha eget företag men i början är det mycket att tänka på