frågor ang DNA

daschni

Trådstartare
är lite okunnig angående detta. Men undrar ju så.
Jag har en hingst som blir 2 år nu i vår. Har stora förhoppningar på honom och han skall visas när tiden är inne.
Men nu tillbaka till det jag undrar. DNA - för att teckna ett betäckningsbevis för honom *som man skall ha om man vill använda en ikke godkänd hingst*
Då skall dom vara DNA - typade mot mamman och pappan eller?
Inne på WF så syns inget DNA å varken mamman eller pappan.
HUr går man till väga när man skall göra DNA på sin häst? räcker det med att det tas ett blodprov på honom som skikcas in? elelr måste det även tas blodprov från mamman och pappan?

Jag förstår inte helt, och hoppas att någon kan hjälpa mig förklara :laugh:

Sv: frågor ang DNA

Är han livmodersimport? I så fall vet jag inte riktigt vad som gäller, men om han är svenskfödd med en mamma och pappa som finns i Sverige så får du skicka in tagelprov från mammans DNA (som tas av en idkontrollant eller veterinär sist jag frågare) till SIF och förklara att du vill ha det matchat mot din hingsts DNA. Som, om han är 2008, de borde ha i sina rullor sedan han fick sitt pass. Du får också be dem att matcha honom mot hans pappa, som redan finns i rullorna han med om han verkar i Sverige.

Rörigt? Maila SIF för klargörande!

Sv: frågor ang DNA

Sist jag frågade SIF ang DNA från mamman, för matchning mot fölet pga borttappat språngbevis, så räcker det att jag tar tagel själv.
Ingen veterinär eller ID kontrollant behöver göra det sa de......var väl ca 2 veckor sedan jag frågade.

Ang svar till TS så vet jag inte.
Om det är den hingst jag misstänker det är så är han livmodersimport.
Pappan är inte visad ännu så tror inte det finns DNA på honom ännu.
Mamman finns ju i Sverige så henne är det inga problem att ta tagel från :)

Men maila SIF och fråga för säkerhets skull, de brukar vara snabba på att ge svar.

Liknande trådar

Islandshäst Efter 1 år har vi nu ett pass på vår Saga. Historian började vintern 2004/2005 när jag tyckte vårt gamla sto Perla var hemskt tjock...
Svar
17
· Visningar
1 882
Senast: Vili
·
Hundhälsa Lååångt! Fy vilken dag.. Har haft veterinärmaraton idag. Började dagen kl 09 på Ultuna, för att kolla upp Viktors kli igen...
2
Svar
35
· Visningar
6 427
Senast: Och_Aye
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar