Fråga .. :)

M

Mandiiz

Jo det är så att jag har ett snart 12 årigt haflinger sto ( en mkt go dam med egen vilja ) . Men till frågan är att jag rider henned med graman . När jag inte rider med den så springer hon bara omkring och drar och drar . De som är så roligt med de hela är att gramanen behöver bara hänga där så jobbar damen bra :S Fattar detta inte , vill helst inte byta bett rider på 3 delat funkar bra i skogen då hon gärna arbetar samma sak på åkrar men när vi kommer till att rida dressyr på bana slutar hon jobba totalt stänger av . Vad tkr ni ska jag låta gramen sitta där eller ska jag försöka utan ? Som sagt har massa olika övningar som jag försöker med men hon springer bara undan eller drar vill ju inte dra henne i munnen , blir så less just nu..

Förlåt för långt inlägg ...

Sv: Fråga .. :)

Säger som jag tror att alla andra kommer svara i den här trådne också.... Ta bort gramanen och rid för en dutkig instruktör så ska du se att det löser sej.

Som sagt har massa olika övningar som jag försöker med men hon springer bara undan eller drar vill ju inte dra henne i munnen , blir så less just nu..

Förlåt för långt inlägg ...

Jag förstår inte riktigt hur du menar. Om den ändå bara finns där hade jag nog inte brytt mig utan försökt plocka bort den lite då och då antar att det går till sist. Men vad menar du då med det andra du skriver? Om det ändå inte fungerar då hade jag precis som det svar du redan fått tagit hjälp av ngn. det är överhuvudtaget alltid bra att rida för ngn annan men det gör du kanske redan?

har hjälp av tränare , hon tror de är psykist av min ponny , har försökt plocka bort den o rida utan men då springer hon bara omkring .. :confused::confused:

jag har haft henne i lite över ett år nu , gått igenom henne med veterinär två gånger inga problem då plus vet besiktning när hopn köpes från ridskolan .
ridit henne med graman nu i ungefär en månad .

jag har haft henne i lite över ett år nu , gått igenom henne med veterinär två gånger inga problem då plus vet besiktning när hopn köpes från ridskolan .
ridit henne med graman nu i ungefär en månad .

Reds hon med graman på ridskolan också?

Det var inte så lång tid. Det kan ju vara så att hon helt enkelt har lärt sig att hon ska gå på ett visst sätt när hon har den på sig. Om du aldrig behöver använda den utan bara ha den på henne och du bara har haft den en månad så hade jag inte brytt mig om det.

Nej vet ej om hon gick med de på ridskolan

Jo kanske ska försöka utan men tror endå de sitter i huvudet , använder den itne när ja rider utan den hänger mest där.

Häng in den i sadelkammaren och låt den hänga där..
En sida med endel tips utöver det din tränare lär dig!
http://www.markusholst.se/bok/8.htm#Ställa

Tänk även på att samlingen kommer bakifrån, nacken och näsans placering är oväsentlig, men kommer hamna på rätt ställe när din häst är tillräckligt stark!:)
tills dess träna mycket öppna och sluta, flytta framdel resp bakdel och håll henne aktiverad låt det hela tiden hända nåt när du rider så kommer hon snart börja lyssna på dig!
kanske lägg ut en liten pressening eller bommar att gå över så att hon börjar tänka på var hon ska göra av sina hovar!

Bråkiga hästar är oftast uttråkade hästar, själv måste jag lägga in roliga grejer som att gå över en jätte pressening eller en träpall var 5 min när jag tränar i paddoken för att hästen ska behålla motivationen!;)

Senast ändrad:

Jo , ska prova med lite nya grejer i morgon när jag ska rida ..
Men men , vet inte riktigt vad jag ska göra för att få henne att förstå att de kan va kul & jobba i paddock med ! ;O

min häst tycker att det är astråkigt att jobba i paddock, hon stänger verkligen av hela systemet och blir liksom "onåbar" -så jag struntar i det. (ridhus går bra, men paddock funkar bara inte...tror det sitter i huvudet på oss båda, vi blir okoncentrerade och stänger av...och då blir ridningen inge rolig!) Varken jag eller hästenm har någon stort behov av att jobba i paddock, man kan lika gärna jobba ute på vägar ock fält, där vu har kul båda två!

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 235
Senast: Juli0a
·
Övr. Hund Detta är nåt som tyngt mig länge så därför har jag valt ett anonymt nick. Jag har en sjuårig hund som jag haft sen han va valp. Vi...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 740
Senast: lilstar
·
Träning Nu behöver jag skriva av mig och kanske få lite input, för jag känner att jag bryter ihop och ger upp snart. Lång historia kort, jag...
Svar
17
· Visningar
2 431
Kropp & Själ Jag har haft ont i hela kroppen i en veckas tid. Jag trodde först det berodde på att jag sov några dagar på soffan i början av förra...
2
Svar
36
· Visningar
5 369
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden