M

martina

Vid en uteritt för ett tag sen så bad jag min klient att ställa sig i fältsits i uppförsbacken vi precis skulle rida uppför.
Varför då??? svarar klienten och jag skulle då förklara...... Hmm tystnad......... jo för att det underlättar för hästen, blev mitt svar.

Så snälla hjälp mig nu....... Varför praktiserar vi denna tortyr??? Det är ju samma vikt i stigbyglarna om vi står upp i sadeln eller om vi sitter ner.
Man blir undervisad sen man var liten hur man ska rida men inte varför......

Tacksam för svar

Sv: Fråga??

vikten blir väl mer "framåt", så det underlättar ju för hästen. Haha, jag är så dålig på att förklara. Men du kan ju jämföra med att om du istället skulle luta dej väldigt mycket bakåt. Då skulle det ju bli mycket tyngre för hästen.

Det handlar väl mest om balans, om att man ska få sin tyngdpunkt över hästens. Det är ju samma sak om man cyklar uppför, då lutar man sig ju automatiskt framåt. Eller om man går uppför, då lutar man sig framåt.

Det har väl också med att göra att när hästen går mycket uppför så arbetar den mycket med ryggen och gör den det så förenklar ju vi genom att lätta på trycket över just ryggen? Annars så tror jag på Grållys teori.

Vid kuperad terräng, såsom våtmarker, stenig mark och backar, står jag i lätt sits, för att min häst ska få ryggen fri. Därmed underlättar jag för hästen att ta i med rätt muskler. När jag står i lätt sits, får hästen också en eftergift vilket gör att den kan pendla med huvudet och själv hitta den mest lämpliga vägen och balansera upp kroppen. I och med att jag lättar från ryggen på hästen kan den ta i med bakkärran och arbeta med ryggen utan att jag är i vägen.

Det är lite så jag kommer ihåg från ridskolan för massa med år sen och sedan praktiserat och lärt mig mer om, på privathästar som jag skött, ridit och vidareutbildat.

Men jag reserverar mig för svammel. Något som jag är väldigt känd för...

Mvh

IngelaH

Du menar alltså att om vi sitter på hästens rygg så kan hästen inte använda musklerna?

Borde inte vikten vara densamma i stigbyglarna oavsett om vi står i fältsits eller sitter ned?

Hästen ska kunna pendla med huvudet och själv balansera upp sig med oss på ryggen, vi ska ju bara slappna av och flyta med utan att hämma hästens rörelser.

Eller tänker jag helt fel? Är trött..

Varför har vi då inte långa läder, sitter och bara följer med när vi hoppar hinder på uppemot 160, utan står i lätt sits?

Ja, det skulle jag gärna vilja veta ;) Nä, men det hade jag inte tänkt på. Var bara en reflektion och jag tänkte inte på annat än att rida i kuperad terräng. Jag måste sova på saken och återkomma imorgon, är alldeles för trött för att tänka nu. Jag återkommer :D

Det blir ju lättare för hästen i och med att vi inte har rumpan kvar i sadeln. Om det vore samma sak kunde vi ju sitta kvar i sadeln över hinder också.

Jag håller med dig om att man lutar sig framåt när man cyklar uppför. Men i ridning nöjer vi ju oss inte med att bara luta oss fram vi reser ju oss även ur sadeln. :crazy:

En svår nöt att knäcka känner jag. Godnatt allihopa ;)

Tortyr? :crazy:
Jättebra för benen ju :banana:

Och det är för att underlätta för hästen, man lämnar ju ryggen "fri" på ett annat sätt än om man sitter ner.

Fast det är lite lustigt, för de på Irland stod inte upp ens i de brantaste backarna, och jag testade att sitta ner en gång och det kändes helt naturligt. :p
Sitter jag ner på min häst el de hästar jag ridit känns det väldigt stumt.
Lustigt det där.. :rofl:

När det är branta backar och jag lättar ur sadeln så kniper jag lite med benen. Då har jag inte samma tyngd i stigbyglarna...

Ungefär som när man rider lätt utan stigbyglar:crazy:

men komigen, ingen tror väl att man har samma tyngd i stigbyglarna när man står upp som när man sitetr ner?

När man ställer sig i stigbyglarna, avlastar man tyngden från ryggen och underlättar på så sätt hästen att ta sig upp för backen...
Sitter man ner i sadeln i en uppförsbacke, så blir det "tyngre" för hästen att ta sig upp, då hela vår "vinkel" i sadeln blir bakåt, neråt ju... Dvs hästen blir baktung. =)

men komigen, ingen tror väl att man har samma tyngd i stigbyglarna när man står upp som när man sitetr ner?

När man ställer sig i stigbyglarna, avlastar man tyngden från ryggen och underlättar på så sätt hästen att ta sig upp för backen...
Sitter man ner i sadeln i en uppförsbacke, så blir det "tyngre" för hästen att ta sig upp, då hela vår "vinkel" i sadeln blir bakåt, neråt ju... Dvs hästen blir baktung. =)

Men vart hamnar tyngden som vi har i stigbyglarna?
-Den måste såklart hamna på hästens rygg:idea:.

Hästen är ju starkare i bakdelen, det är ju det vi strävar mot i hela vår ridning (att bakdelen ska bli starkare).

Min teori är att detta stå i fältsits är för att i uppförsbacke så ser ryttaren marken framför hästen bättre när vi ställer oss upp och kan då styra hästen den bästa vägen.

Hmm... har också funderat lite på det.

Alltså när vi sitter ner i sadeln så har vi ju bara benens vikt i stigbyglarna, resten fördelas över hästens rygg via sadeln. Så långt hoppas jag att jag fått det rätt.

Ställer vi oss däremot upp i stigbyglarna hamnar all vikt över dem, vilket enligt mina mycket bristfälliga sadelkunskaper borde göra viktbältet över hästens rygg mindre (mer vikt på mindre yta) och mer förskjutet framåt. Eller är stigbyglarna förankrade i sadeln på så sätt att vikten även då vi står upp fördelas jämt över hästens rygg, i så fall blir ju det ingen skillnad om vi står upp eller ej.

Utgår vi från att vikten förskjuts och koncentreras framåt när vi står upp borde ju även vår tyngdpunkt förskjutas framåt och hästen får således mer att bära upp över frambena/ området runt manken. Vilket gör det lättare för hästen att ta i bakifrån då den får mindre vikt över bakben/bakre delen av ryggen. Den får även bättre balans enligt tidigare "cyckelteori".

Hänger ni med? Eller svamlar jag till obegriplighet? Verkar det vettigt (om ni nu förstår nåt)?

Alltså, bara en liten tanke. Ingen här som har galopperat 'i form' i ett högre tempo (inte dressyrform)??
Sitter man ner, så känner man ju ryggen, står man upp känner man inte ryggen.
Alltså MÅSTE ryggen bli friare om man står upp.
Alltså står man upp i uppförsbackar - för att inte krossa ryggen på den stackars hästen. (Ja det var överdrivet. )

Jag är kass på att förklara, men man KÄNNER ju skillnaden i hästen.

Kort och koncist: Ge hästen mer rörelsefrihet i ryggen.

Liknande trådar

Dressyr Ja, jo. Men att säga att ryggkotorna måste vara klara för att man ska kunna sitta på hästen är att dra slutsatsen väldigt långt. Här har...
2
Svar
21
· Visningar
1 674
Senast: Jerseyite
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 671
Senast: Lhas
·
Träning Hejsan! Kort bakgrundsinfo: jag är 18 år gammal, ridit på ridskola i 11 år och har diagnosen autism nivå 2 vilket avsevärt försvårar...
Svar
15
· Visningar
2 336
Hästhantering Hej! Ny här så vet inte riktigt hur detta går till men hoppas på svar från någon. Har skaffat ny medryttarhäst för ett tag sen, en...
2
Svar
31
· Visningar
2 726

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka