S

Secretariat

jo.. lånade Laura hillenbrands bok, Seabiscuit, för ett tag sedan. den är mkt bra o jag rekommenderar den starkt! Men det var en sak jag inte riktigt fattade som hon skrev. hon skrev /.../ startern där hade en vana vid bråkiga hästar att säga: sätt en brems på den jävlen så han skäms /.../ tror jag det var :angel: iaf så undrar jag vad en brems är, vrf använder man den när hästen ska gå in i startboxen?:confused:

Sv: Fråga!

jo.. lånade Laura hillenbrands bok, Seabiscuit, för ett tag sedan. den är mkt bra o jag rekommenderar den starkt! Men det var en sak jag inte riktigt fattade som hon skrev. hon skrev /.../ startern där hade en vana vid bråkiga hästar att säga: sätt en brems på den jävlen så han skäms /.../ tror jag det var :angel: iaf så undrar jag vad en brems är, vrf använder man den när hästen ska gå in i startboxen?:confused:

Hej!
En brems är ngt som man sätter runt hästens mule för att "strypa" lite av blodtillförseln för att få ett resultat i att hästen blir lugn.
(Hoppas jag har rätt, annars får ngn rätta mig)

Det är svårt att förklara hur den ser ut men typ som ett trähandtag med ett snöre på; snöret lägger man om mulen och snurrar så att det dras åt över mulen. Enda gången jag har använt en sån är vid skoning om hästen är jobbig men går att använda till mer.

Har väl aldrig hört att man använt den i startsammanhang men det kanske man gjorde förr.

Hoppas detta var till ngn hjälp.

//Lotta

Här är en bild på en brems, man stoppar in hästens överläpp i repöglan, snurrar öglan så att mulen snöras åt och detta gör att hästen blir lugnare eftersom hästens kropp utsöndrar morfinliknande ämnen som gör att hästen inte känner av smärtan. Man kan även nypa tag i huden på halsen på hästen, eller ta tag i ena örat och hålla hårt på hästen för att få samma effekt.

Det trycker på en nerv som gör hästen lite sömnig också. Ett ganska vanligt sätt är att sätta en kedja under överläppen. Det finns även tänger man nyper fast överläppen eller ett öra i som dom ofta använder på öronen i amerikanska startboxar.

Det trycker på en nerv som gör hästen lite sömnig också. Ett ganska vanligt sätt är att sätta en kedja under överläppen. Det finns även tänger man nyper fast överläppen eller ett öra i som dom ofta använder på öronen i amerikanska startboxar.

jaaaså så det är därför man ser att vissa leder med kedjegrimskaft i hästarnas munnar:idea: Man ska lära sig något nytt varje dag:p

Jag anväder alltid kedja istället för brems, man slipper att hästen vrider hela halsen när man ska göra något med dom.

Har även försökt använda det när Sune skrapar i släpet men det hjälpte inte mycket...

Vissa använder ett litet snöre under läppen på hästar som pullar, får dom att koppla av lite.

På tyska heter Brems också Bremse (åtminstone enligt en tyska som köpte ett sto av oss som behöver dylik vid skoning bak).
Eftersom jag inte kan mer tyska än att jag vet att Brems betyder Broms, så började vi båda använda termen "nose brake" när vi pratade om detta på engelska.

När jag sedan refererade till "Nose Brake" i UK så var det stora frågetecken. Twitcher heter det tydligen. Pinigt...

Överlag är hästengelska ett lustit ämne. Amerikanska och engelska uttryck skiljer sig. Och galopen har annat språk än andra grenar. Kanske läge för en tråd...

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 851
Senast: Lhas
·
Skola & Jobb Bara känner att jag måste posta detta. Det är ett brev jag skrivit till min gamla högstadieskola. Det är inte klart formuleringsmässigt...
Svar
7
· Visningar
3 663
Relationer Kära kloka bukemaffia, hjälp! Jag funderar mkt på det här, men kan inte prata med ngn annan än min man med hänsyn till de inblandade. Så...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 578
Senast: fejko
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 691
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka