Fråga: vilka sadlar rider ni i?

Sv: Fråga: vilka sadlar rider ni i?

Jag har en Jensen Amiral, som jag ridit i under fem år nu, och så har jag nyligen köpt en Amazonas Gueriniére.
Sedan en tid tillbaks ligger Jensensadeln på min mans häst, i avvaktan på att han ska få en egen "skräddarsydd".
Jag rider enbart i Amazonassadeln nu, både när jag rider dressyr och på långa uteritter. Den är alldeles underbar att sitta i, utan tvekan den bekvämaste sadel jag någonsin suttit i under alla år (sedan 1964). Man sitter absolut rätt i den.
Jag har lovat min man att rida hans häst en del också, men jag måste erkänna att jag fasar för att behöva rida i Jensensadeln igen :o Innan jag fick Guerniéren var jensensadeln den bästa jag någonsin suttit i...:D

Immer
 
Sv: Fråga: vilka sadlar rider ni i?

Har suttit och dreglat över Amazonas sadlarna.
Speciellt Jeanne d'Arc som är så snygg.:love:

Vann jag på lotto hade jag nog köpt mig en sådan oxå.
Men idags läget när jag redan har 2 stycken sadlar kan jag inte rättfärdiga det för mig själv.:cry:
 
Sv: Fråga: vilka sadlar rider ni i?

Jag är SÅ nyfiken på "din" sadel! Orkar du beskriva mer vad du vet och hur du upplever den!? Jag är tex nyfiken på "flexet" Är det nåt som märks. Jag mailade kaupre som också säljer "ultra flex"-sadlar men förstod inte riktigt vad de menade. Är det ortspetsarna som flexar?

Hur är vidden, längden? Hur pass "fast" sitter man mellan fram och bakvalv och hur är knästöden? Kan man rida lätt utan större besvär? Jag har en tunna/ladugårdsdörr och är alltså beroende av ett ordentligt säte och vettig sadlegjordsinfästning som helst inte alltför mycket bulk just under låren. Kan en Amazon vara nåt? (dvs. när jag blir rik!)
 
Sv: Fråga: vilka sadlar rider ni i?

Jag rider i min nyonköpta Knights Bareback sadel, och jag älskar den.
Min häst verkar tycka om den också, han slappnar av mer och känns mjukare.
Nackdelen med den var att paden som hör till åker bak väldigt mycket, trots att det finns två remmar att fästa i sadeln.
 
Sv: Fråga: vilka sadlar rider ni i?

Jag rider i en barefoot cheyenne. Det funkar bäst för mig och min häst som är lite konstigt byggd :D
 
Sv: Fråga: vilka sadlar rider ni i?

Har idag en Branderup Rennaissance som jag trivs utmärkt med, har också en gammal Passier från 70-talet eller så som har varit utmärkt att ha till Campero till en början och när jag behövt sadla båda hästarna samtidigt.

Så snart ekonomin tillåter (det lär nog dröja för de är inte billiga) så ska en Luc Childeric införskaffas. Fransktillverkad, måttbeställd. Har ridit i en sådan hoppsadel och jag tänkte inte på sadeln förrän jag någonstans mitt i passet tittade ner och såg den. Har inte ridit i dressyrmodellen än, vågar inte förrän jag vet att jag har råd... *ler*
 
Sv: Fråga: vilka sadlar rider ni i?

Du har inga bilder, eller länkar till den? *nyfiken i en strut*
 
Sv: Fråga: vilka sadlar rider ni i?

Spider84 skrev:
Du har inga bilder, eller länkar till den? *nyfiken i en strut*

Enda någorlunda vettiga bild jag hittar är denna:

ESL2144.JPG


Den gör egentligen inte sadeln rättvisa får jag erkänna. Dessutom finns det en annan modell med lågt bakvalv som är trevligare. Kanske kan fota lite sadlar i stallet någon dag, det kryllar av dem eftersom den svenska agenturer håller till där. *ler*
 
Sv: Fråga: vilka sadlar rider ni i?

Rider barbacka sen ungefär två-tre år tillbaka. Har en sadel som jag rider ut i, en JH allround mot hopp som är jättebra att hoppa i (men kass att försöka sitta bra i)men eftersom jag aldrig varit intresserad av att hoppa annat än nån gång då och då kan jag inte begripa varför jag köpte den:smirk: .

Förra hösten red jag några månader i en Epona och den var suverän för både mig och hästen. Har hört delade meningar om den dvs att man måste ha en absolut stadig och balanserad sits innan man rider i en sån men jag upplevde endast fördelar med den. Hade jag pengar skulle jag köpa en idag:) . Dock tycker jag alla Branderup/Amazonassadlar kräver ett fårskinn på för att vara riktigt bekväma:p lämnar annars blåmärken på sittbenen...

Har även provat rida några gånger i en Jeanne d'Arc som jag också gillar men Eponan vinner i längden.

Nu har jag iaf ridit så länge barbacka att jag inte längre tänker på att jag gör det... Påmind blir jag endast när jag rider i någon av sadlarna jag nämnde ovan då jag märker vilken skillnad det gör för mig:crazy: Tyvärr får jag vackert vänta tills jag vinner på triss eller nåt...
 
Sv: Fråga: vilka sadlar rider ni i?

Får du ont i sittbenen av Eponan?
Ecyern vet jag att jag får blåmärken av första gången jag sitter i den på ett tag och jag gillar den inte alls. Sedan är det ju inte samma tillverkare och kvalitet på de sadlarna heller och de är väl också det som är skillnaden på Eponan och Amazonas sadlar (kvalitén). Kvaliten på Eponan, som Marc gör, är svårslagen. :love:
 
Sv: Fråga: vilka sadlar rider ni i?

Jag rider dressyr i en edinburgh. Vet inte vad madellen heter :crazy:. Det är en dressyrsadel som jag tycker passar mig bra. Min häst trivs bäst med luft så jag lät montera in luft i den istället för ull.
Sitter bra i den.. Hmnar i bakvikt ibland men det är mitt eget fel :devil:.
 
Sv: Fråga: vilka sadlar rider ni i?

Jag får mer ont av Jeanne d'Arc (brodyren i all ära men jag föredrar nog släta sadlar...) men känner också av Eponan lite. Tror det beror på att jag hade fårskinn när jag red från början och vande mig vid det, för att sen prova rida utan:crazy: . Man vänjer sig säkert:) .
 
Sv: Fråga: vilka sadlar rider ni i?

Fick jag välja som sagt så skulle jag absolut köpa en Epona. Sen hör man ju många olika åsikter om huruvida någon annan än Bent borde får rida i den sadeln:smirk: men den funkade super för mig och låg bra på min häst (gled dock fram lite ibland, men så har jag ju en relativt rund liten fjording också;) ) så...
 
Sv: Fråga: vilka sadlar rider ni i?

Jag rider i en islandssadel som heter "Loftur".
Min kallblodstravare har kort rygg och jag ville ha en sadel med lite stöd men inte djup sits
som det brukar vara i många dressyrsadlar så då passar denna sadeln perfekt.
 
Sv: Fråga: vilka sadlar rider ni i?

Aha då är jag med på det med ont i sittbenen. Jag som mest rider barbacka, vilket jag snart ser ett slut på, får ju också ont i sittbenen av vilken sadel som helst (även bomlösa) det första jag rider.

Så länge man inte rider Eponan snett och hästen visar att allt är okej så är det ju bara att köra på. ;)
(det du skrev om att visa verkar tycka att det bara är Bent som ska rida i den).
 
Sv: Fråga: vilka sadlar rider ni i?

jag rider i en Luso från Gomes equestre. inköpt på rörmossen.

mycket skön sadel. är som en fåtölj. ordentligt stöd för benen. man får automatiskt en bra sits i den. djupt säte. mycket vacker och många ringar att fästa sadelväskor i och så. :)

natur och brunt läder
 

Liknande trådar

Träning Hej alla häst intresserade, jag är en 21 årig kille som funderat på att börja rida och jag undrar mest tror ni det är för sent att börja...
Svar
8
· Visningar
855
Senast: Roxy
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 735
Senast: mamman
·
Utrustning Är de vanligt att få lite ont i helt nya sadlar? har läst att man behöver rida in sadeln så den blir mjukare mm. å att kroppen kan...
Svar
14
· Visningar
766
Senast: Tilly_85
·
Kultur Fråga till er alla läsande människor. Hur uppfattar ni en bok om det kommer många cliffhangers tätt i en bok respektive mer glest? Det...
Svar
13
· Visningar
75

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp