fråga till er som ger mat två gånger på kvällen

Sv: fråga till er som ger mat två gånger på kvällen

Mina fick alltid sina största mål utomhus och sista målet på kvällen så de hade något att pyssla med under natten

Vi tar in vid 19.00. Ibland senare, ca 20-21.00. Då får de kraftfoder sedan får de natthö vid 21.00 (om de tas in 19.00) eller ibland upp till 24.00 men då tas de ofta in senare (stallägaren jobbar ibland kvällsskift).

De får 3 kg morgon och lunch i hagen sen 1 kg vid intag tillsammans med kraftfodret och sedan 2-3 kg natthö :) På vintern har de dock en bal i hagen och har fritt, då får de inget hö vid intag. Enbart kraftfoder. Sist natthö.

frukost vid 5 ut vid 6 Havre + hö

kommer in 13-14 tiden oftast, kraftfoder + olika tillskott beroende häst + hö

Eftermiddag - havre mer hö om de behövs

kväll- havre + hö

vet inte hur mycket hö de äter, brukar ge dem så de har mest hela tiden.

Är travhästar.

Frukost, lunch o middag ute: totalt 11 kg, kvällsmat när de tas in vid 22-23: 3 kg.
Han får lite kraft o mineraler vid insläpp.

Våra får:

07:30: ½ - 1 kg hösilage + kraftfoder inne (varierande mängd beror på årstid och hur mycket täcken som ska tas på)

ca 08:15: utsläpp och 2 kg hösilage i hagen

12:00: 2 kg hösilage i hagen

17:00 (16:00 under värsta vintern): intag och 2 - 3 kg hösilage + kraftfoder inne

21:30: nattfodring med hösilage (varierande mängder beroende på häst, flera hos oss fodrar i nät numera) och kraftfoder

Min får dessutom ytterligare 1 - 2 kg hösilage vid 20 - 21-tiden (efter ridning) + 1 kg halm

Tillägg: höst och vår när hagarna är torra fodrar vi eftermiddagshö i hagen och tar in vid 21-tiden.

Vi har foderautomater vilket underlättar oerhört för oss.

Så här ser det ut för min:
06:00 Morgonfodring 2 kg hösilage
7:00 utsläpp och om det är riktigt kallt så får de hösilage även vid utsläpp
12:30 lunchfodring 2-3 kg hösilage
18:00 insläpp 2 kg hösilage samt kraftfoder (2,5 dl müsli, 1 dl mineraler, 2 msk nypon).
23:00 kvällsfodring 3 kg hösilage

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 236
Senast: Hedinn
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 919
Senast: Cattis_E
·
Hundhälsa Hej! TLDR: Är det någon som har erfarenheter av bakbensvaghet som bieffekt av en medicin? Hur lång tid tog det att lösa sig, om det...
Svar
2
· Visningar
2 079
Senast: Icfafn
·
Hundhälsa Jag skulle behöva råd. Bruce har lite känslig mage, han kräks lätt galla om han inte äter regelbundet och får han i sig något som inte...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
15 930
Senast: Voeux
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV