fråga till er som ger mat två gånger på kvällen

lovehorses

Trådstartare
HUr mycket mat ger ni när ni tar in eran häst och sen när ni ger natthöet?
Om ni vill får ni också skriva hur mycket grovfoder ni ger under dagen?
När ger ni kraftfodret på kvällen?
Vilka tider tar ni in och ger natthöet?

Siter å grubblar lite på nästa höst hur mycket mat jag ska ge då speciellt vid insläpp. Ger redan nu två ggr på kvällen men tror jag tänker köra det som jag har det. Men man vill ju alltid förbättra sig.;)

Sv: fråga till er som ger mat två gånger på kvällen

min går in vid 17-tiden.
då får han ungefär 6kg hösilage och 0,5kg lucern.

sen får han kvällsmat mellan 22 och 23. Då får han ca. 4kg hösilage.

Allt är uppätet till morgonen, vid 7. Min äter ganska fort men kan äta "hur mycket som helst" utan att bli tjock! :)

Under dagen äter han ca. 8kg hösilgare + halm ute i hagen! :)

Krafftfoder ges även vid kvällshö och morgon.

07: Frukost (2 kg hösilage + ⅓ l lucern + ⅓ dl mineral + 2,5 dl havre)
12: Lunch (3 kg hösilage)
17: Intag (2 kg hösilage + ⅓ l lucern + ⅓ dl mineral)
20: Kväll (5 kg hösilage + ⅓ l lucern + ⅓ dl mineral + 1 dl linfrökaka + 5 dl havre)

Efter ridning får han en "proteinshake" med 1 dl potatisprotein + 1 dl betfor + vatten.

Varför inte bara ge alla mineraler vid ett tillfälle?

Våra hästar kommer in när dom får sin kvällsmat. Går ute till minst 19.00 och då fodras det efter dom kommit in.

Får sedan frukost och lunch ute i hagen med. Går ut tidigt så det är bara natthöet som ges inne. Kraftfoder ges innan dom går ut på morgonen, och sen vid insläppet.

För att jag kan dela på dem och det knappast kan skada.

HUr mycket mat ger ni när ni tar in eran häst och sen när ni ger natthöet?
Om ni vill får ni också skriva hur mycket grovfoder ni ger under dagen?
När ger ni kraftfodret på kvällen?
Vilka tider tar ni in och ger natthöet?

Siter å grubblar lite på nästa höst hur mycket mat jag ska ge då speciellt vid insläpp. Ger redan nu två ggr på kvällen men tror jag tänker köra det som jag har det. Men man vill ju alltid förbättra sig.;)

När jag hade min häst halvblod 162 mkh, ca 500-550 kg, promenadhäst med "fullblodsinslag", svårfödd, var foderrutinerna så här:

ca kl 6-7 varav grovfodret bestod av 2-3 kg hö o 1-2 kg lucernpellets - därefter utsläpp nån gång runt 8, då min häst var långsamätare och stallkompisen glupsk, så hade vi släppt ut dem tidigare med frukostmaten, så hade all mat gått till stallkompisen...

ca kl 10 varav grovfodret bestod av 2-3 kg hö

ca kl 14 varav grovfodret bestod av 2-3 kg hö

ca kl 18-20 insläpp varav grovfodret bestod av 2-3 kg hö o 1-2 kg lucernpellets

ca kl 22-23 varav grovfodret bestod av 4-6 kg hö o 1-2 kg lucernpellets

Sista året, helt fri tillgång till hö, inne i stallet

Senast ändrad:

Våra får vid intag kvällsgiva av silage (mängden varierar)
och kraftfoder.

Det blir någon gång fr 20-23 och de får kraftfodret 10-60min efter att de gått in (beroende på om någon rider eller inte, siste man för dagen ger)

De har fri tillgång ute så vi har inte någon direkt utsatt fodringstid på kvällen bara att de inte ska gå in före 20

Har aldrig stått i stall där man ger x2 på kvällen av grovfoder utan det har varit upp till var och en att lägga in tillräcklig mängd grovfoder för natten/lösning på det och sedan kraftfoder på det

Senast ändrad:

05:00 lite kraftfoder och utsläpp
I hagen har de fri tillgång på hösilage.
Intag mellan 18-19 då får de kraftfoder plus mineraler
I boxarna har de fulla slowfeedernät och några av dem har även hösilage på golvet. Därför behöver vi inte fodra hö på kvällen, de har så det räcker ända till utsläppet. Halvblodsdamen får ca 20 kg, de andra lite mindre.
Vid 22 går jag ut och kollar till dem och släcker.
Slowfeedernätet är super, de har att göra plus att det blir minimalt med spill. (Och arbete..):p

Min går in senare än de andra men får 3 kg vid samma tidpunkt som de andra kommer in, ca kl 17. Kvällen får de 21-22 och då får min 6 kg.
Ev kraft får de innan utsläpp på morgonen och min äter 6 kg till under dagen.

Kl
07 kraftfoder (4dl fibergi) 1,5 hö i hagen
13 2kg hö
18 2,5 kg hö
22 kraftfoder (4dl fibergi +mineraler) 3kg hö arabherre som skogsmullar

7 kraftfoder (2dl fibergi) 1kg hö i hagen
13 1kg hö
18 1kg hö
22 kraftfoder (2dl fibergi + mineraler) 1,5 kg hö liten shettisdam som skogsmullar

Hästarna går ihop hagen annars hade jag nog valt att ge något kg hö till ute i stället för inne åt araben , fibergin är bara som krubbskrammel när de andra får sitt kraftfoder (kollektiv stall) de klarar sig rätt bra på höet.

våra hästar får en tuss morgon grovfoder innan utsläpp, sen resten av grovfoder i samband med utsläpp i hagen som räcker förmiddagen för alla hästar i hagen. resten av dagen har de lite gräs strån i hagen att pilla med.

går ut 07-08 på morgonen vintertid, och in mellan 16-17.00 . vid insläppp får de mera grovfoder som räcker till kvällsfodringen minst.

sen fodrar vi kväll så tidigt som 19-20 vintertid.

alla hästar står på halm, dvs de har alltid mat i boxen. haft så i alla år, och aldrig upplevt ngt problem. har tävlingshästar på högre nivå och allt däremellan i stallet. alla mår jättebra eftersom de som sagt har grovfoder i fråga om halm utöver det nattten igenom, som de äter av om de har tuggbehov och känner sig hungriga utifrån tuggbehov som det ju handlar om hos häst. Jättefina hästar, aldrig tokhungriga i fråga om agerande, aldrig röriga över mat, osv.

vid kraftfoder giva fodras alltid grovfodret först. vi fodrar krafftfoder 3 gånger, mórgon, insläpp och kväll. vissa hästar i stallet (tävlingshästarna på högre nivå) fodras inget krafft vid insläpp då de som rider dem vill rida efter insläpp och då inte ha fodrat krafftfoder innan, så de får bara krafft morgon och kväll.

Malin B enligt vad jag vet, kvällsfodrar hästarna tidigt på kvällen hon också och sen är det stängt för natten sen alla år hon hållt på ;)

Senast ändrad:

Jag tar in mina så här års mellan 15-18.
Men oavsett så får de hösilage vid 15 tiden. I boxen finns foderhalm och lusern eller kraftfoder.
När jag går ifrån stallet då jag är klar får de en högiva.
Sedan kvällsfodrar jag vid 22-23 tiden då de får hösilage.

Morgonfodringen gör jag vid 06-06.30. Då får de hö och betfiber.
När de går ut innan kl 8 får de hösilage i hagen och även foderhalm vintertid.
Runt 11-12 får de en giva hösilage igen.

Är din häst lättfödd så du vill begränsa givan?

Även om jag tar in tidigt någon gång pga vädret så går jag inte ut igen utan lägger in mer vid insläpp istället. Bara vid extremt väder där de får flera kg extra och är inne flera timmar extra så går jag ut senare och fyller på vattnet för då brukar det inte räcka. De har halm i nät alltid.

Våra äter just nu 6 resp 7 kg och är inne ca 9-11 h plus minus någon timme beroende på väder o jobbtider.

För att jag kan dela på dem och det knappast kan skada.

Det är en bra idé att se till så att alla måltider smakar så lika som möjligt.
Om alla mineraler ligger i en fodergiva så blir risken större att hästen sorterar ut dem.

Så du tänker helt rätt.

Jag ger ett proteinfoderpellets av bl.a. den anledningen.
Det är samma innehåll hela tiden och de kan inte sortera ut mineralerna.

Tackar å bockar för svaren, har läst å begrundat. Blev lite snopen faktiskt på en sak från mitt håll.
Förra vintern kom våra hästar in (kollektiv) ca kl 20 å då va de natt. De kom ut senast kl 08 på morgonen, oftast va de ute vid 06-07 tiden. De andra i stallet tyckte att de blev för långt emellan, fast man gav mycket hö. Här är det flera som gör så och ser inga problem. Vi hade lite tjafs i stallet iom detta.O_o

Nu i vinter ser det ut som så:
senast 08 kraftfoder inne och ca 3 kg hösilage ute
ca 12 ca 2 kg hösilage
ca 17 ca 1 kg hösilage
20 insläpp kraftfoder och 1 kg hösilage
ca 22 3 kg hösilage

Har en lättfödd arab på 7 år.
De är vid insläppet jag sitter å funderar på om man bara sku ge kraftfoder, eller om magen blir för tom då till 22 tiden. kanske inte e så bra.:meh:
De låter som dessa rutiner blir nåsta år också, funderar på om man skulle köpa in halm å ge kl 20 och sen ge en lite större giva kl 22 med hösilage.
Man funderar fram och tillbaka hur man sku göra, å int blir man klokare ändå!:D

Men det där är ju jättebra.
Mat ute är ju också mat.
Mina har fri tillgång på grovfoder och får proteintillskott i form av pellets en gång per dag.

Ni kan ju ha en storbal med nät över ute så har de ju mat.
I det läget så behöver de ju inte heller grovfoder vid intag.

Storbal blir svårt att få ut i hagen, har ingen traktor.;)

Jo jag är ju nöjd med det men man vill ju alltid förbättra sig å få nya ideer hur man kan göra.
När man annars inte har något att göra på dagarna! :banghead::o

Storbal blir svårt att få ut i hagen, har ingen traktor.;)

Jo jag är ju nöjd med det men man vill ju alltid förbättra sig å få nya ideer hur man kan göra.
När man annars inte har något att göra på dagarna! :banghead::o
Du vill alltså begränsa grovfodergivan? Du kan inte ge mindre kraftfoder? Eller ge färre gånger?

Beroende på vad för kraftfoder och hur mycket så kan det vara så att du borde ge grovfoder först och sedan kraftfoder efter typ en kvart.

Det som spelar roll är ju hur länge hästen står utan grovfoder. Du får helt enkelt kolla din häst hur den funkar. Jag hade helt klart haft halm tillgängligt både ute och inne! Om hästen inte blir tjock av det oxå, då får man nog börja blanda halm och annat grovfoder.

Grunden är ju dock att du letar upp ett grovfoder med lågt energiinnehåll så du kan ge mer!

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 236
Senast: Hedinn
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 919
Senast: Cattis_E
·
Hundhälsa Hej! TLDR: Är det någon som har erfarenheter av bakbensvaghet som bieffekt av en medicin? Hur lång tid tog det att lösa sig, om det...
Svar
2
· Visningar
2 078
Senast: Icfafn
·
Hundhälsa Jag skulle behöva råd. Bruce har lite känslig mage, han kräks lätt galla om han inte äter regelbundet och får han i sig något som inte...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
15 930
Senast: Voeux
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV