Fråga till er med mini/små standard shettisar!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Jeeves
  • Startdatum Startdatum
J

Jeeves

Jag undrar hur ni har gjort vid gynundersökning av era ston, ultraljudsundersökning m m. Jag vill få henne undersökt men vill helst inte ha henne undersökt rektalt eftersom hon är så liten samt jag upplever henne som rädd och spänd redan när man endast tvättar av henne därbak:(

Någon som kan ge sin synpunkt på gynundersökning av små ston?

Hur går en UL till rent praktiskt? Kostnad? Hur tar de prov för att fastställa ev bakterieförekomst? Kostnad? Hur går en sköljning/spolning till rent praktiskt? Kostnad?

Jag vet inte om det är jag som är pjoskig eller förmänskligar mitt lilla sto men jag är orolig för hennes skull och vill inte utsätta henne för onödig oro/smärta i samband med undersökning/provtagning.

Tacksam för råd och svar!

Sv: Fråga till er med mini/små standard shettisar!

Jag kan svara på hur en UL undersökning går till iaf, de andra frågorna lämnar jag över till andra :angel:

Stoet står i en seminspilta, som är smal och har bom fram och bak. Vet har en lång handske på sig som h*n smörjer in med glidslem. Sen rensar de ut det som finns i tarmen och slänger i en hink. Sen för de in Ulet tillsammans med handen och en del av armen och vrider runt lite för att se. Stoet kan tycka detta är lite obehagligt i början...

Nån annan får fylla i om jag missat något :)

Ul kostar olika beroende på vart man åker eller om man tar ut Vet. På stationen jag var på kostade det 400kr.

:eek:Jag som trodde att en UL var skonsammare än att gå in och känna rektalt:( FINNS det inget som är mer anpassat till små ston:confused: Jag kan inte tänka mig att det går att genomföra en sådan UL utan att skada henne - hon är ju verkligen "petit"!

Det är enda sättet jag känner till iaf :( Finns kanske någon annan metod som inte jag känner till?
Men om hon ska föda ett föl så lär ju det vara större än en arm?

Det är enda sättet jag känner till iaf :( Finns kanske någon annan metod som inte jag känner till?
Men om hon ska föda ett föl så lär ju det vara större än en arm?

Ja men dom föder ju inte rektalt :D:o

I så fall är det nog en medicinsk sensation värd att rapportera:D

Jag får nog komma över "skammen" över mitt "pjoskeri" och ringa till kliniken och ställa en hoper frågor om det här:o

Jag hoppas att det finns någon skonsammare metod för små ston i a f!

Jag har ministon,, ultraljudar ibland,,, det brukar gå alldeles utmärkt, men skulle nåt sto visa sig vara lite känslig/rädd/spänd så brukar denna vet. föra in endast ultraljudsstången (om man nu kan kalla den så),, den är smal o stoet bryr sig inte,, kan vara lite knepigare att se då den inte alltid är så lätt att få i position då man ej håller den i handen,, men det har allafall funkat för oss :)

Tack för infon! Tyvärr missade jag klinikveterinärens tel tid idag - igen - suck. Har fått tips om en veterinär som ska vara särskilt duktig på det här så jag hoppas på henne. Blir ny telefonpassning på måndagmorgon:crazy:

Tänkte att jag skulle uppdatera lite; efter kontakt med kliniken så fick jag veta att det är tveksamt om de kan utföra UL på ett såpass litet sto. Standardshettisar över metern hade de klarat men hon är ju på gränsen till mini.
Vi diskuterade lite fram och tillbaka och kom intetill ngt beslut egentligen, de kan ta prover, blodprover och ev bakt prover men de kan också bli svåra att ta tydligen. Samma sak med att spola ur tydligen. Sen så ska man pricka in brunsten tydligen för annars kommer man inte åt. Jag som under alla år endast haft hingstar och valacker vet mkt lite om brunstcykler och hur man ser att de är i brunst. Stoet i fråga springer ju ständigt omkring och skvätter, piper m m!

Försäkringsbolaget täcker inte gynundersökningar heller så nu gäller det dessutom att se till så att kostnaderna inte springer iväg hur som helst:( Usch, vad svårt det här blev helt plötsligt. Man tror att man har hästen väl försäkrad men glömmer de sk små undantagen som finns lite här och var...

Hur gör ni med ministon om de drabbas av besvär eller om det skulle infektera och ev stå vätska/var i livmodern på dem:confused: Hur har ni lyckats behandla dem:confused:
Att bara chansa och ge antibiotika gick tydligen inte heller om jag föstod veterinären rätt.

Och varför skriver jag ordet "tydligen" hela tiden:o Min gamla svensklärare hade blivit galen:angel:

När jag frågade min vet så sa han att han bara skulle rekomendera blodprov för att se om stoet var dräktigt.
Jag kände aldrig behovet att göra det så jag kände på magen tills jag kände sparkar och var först två månader innan fölning säker på att hon var dräktig. Inte det perfekta scenariot..

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka