Fråga till er med äldre hästar!

Koriander

Trådstartare
Har en 24 årig islänning som gått som sällskap de senaste åren. Har under hösten lagt märke till att hon ligger ner ofta i hagen. Hon kan ibland ligga ner fast det är mörkt och lite blött på marken.
Hon går tillsammans med sin yngre kompis som inte ligger ner när hon ligger. Det känns på nåt sätt onormalt att hon ligger så ofta i hagen. Har inte reagerat på det tidigare.
Ni med gamla hästar, är det ett normalt beteende hos äldre hästar eller ska det tolkas som att hästen har ont i sina ben och ligger därför hellre ner? Hon känns inte speciellt stel i sina leder och kan ibland bralla med kompisen. Hon är utdömd för hälta för ca fyra år sen, men rör sig varken bättre eller sämre än hon gjorde då.
Är det kanske så att jag måste låte henne få vandra vidare, eller ska jag tänka att det är så med gamla hästar som det är med oss människor att dom blir lite tröttare på ålderns höst. Hon har inga problem med hullet och jag har börjat ge dom extra vitaminer. Vad skulle ni göra?

Sv: Fråga till er med äldre hästar!

Har en 24 årig islänning som gått som sällskap de senaste åren. Har under hösten lagt märke till att hon ligger ner ofta i hagen. Hon kan ibland ligga ner fast det är mörkt och lite blött på marken.
Hon går tillsammans med sin yngre kompis som inte ligger ner när hon ligger. Det känns på nåt sätt onormalt att hon ligger så ofta i hagen. Har inte reagerat på det tidigare.
Ni med gamla hästar, är det ett normalt beteende hos äldre hästar eller ska det tolkas som att hästen har ont i sina ben och ligger därför hellre ner? Hon känns inte speciellt stel i sina leder och kan ibland bralla med kompisen. Hon är utdömd för hälta för ca fyra år sen, men rör sig varken bättre eller sämre än hon gjorde då.
Är det kanske så att jag måste låte henne få vandra vidare, eller ska jag tänka att det är så med gamla hästar som det är med oss människor att dom blir lite tröttare på ålderns höst. Hon har inga problem med hullet och jag har börjat ge dom extra vitaminer. Vad skulle ni göra?

Jag har egentligen inget svar att ge dig men har en gammal gubbe själv här hemma.

Han är snart 27 år, han brukar endast ligga i hagen på sommaren..mellan 12-13 VARJE dag om det är sol, han sover middag antar jag, har så gjort sedan vi flyttade tilleget stall och han fick en hage med färre kompisar i än vad han tidigare haft.

Men höst, vår och vintertid då ligger han inte ner och vilar middag, skulle han göra det så skulle jag anta att något är galet.

Min andra ponny, som haft problem med ehrlichios de senaste 8 åren, peppar peppar har han vart bra i snart ett helt år nu.., han låg ofta ner under sina dåliga perioder, han hade ont i sin kropp, som reumatiskt ungefär.

Nu efter 8 års kamp mot denna skitsjukdom så har det äntligen släppt och jag har inte sett honom ligga ner i hagen anna än på sommarbetet..

Om din häst inte brukar ligga och vila ofta, så skulle jag tippa på att den känner av något, benen?

Känner du någon värme,har hon led ifyllnad på morgonen?
Kanske prova att linda stödbandage på natten?

Kan egentligen inte svara på din fråga. Men jag har ett varmblod som är 20, som har varit fölmärr men de senaste fyra-fem åren bara varit sällskap. Hon har nog en massa gamla skador men inget som hon lider av. Hon är pigg och bockar, sparkar bakut, stegrar sej och rullar. Det knäpper i hennes leder nu och då, speciellt på vintern, och förra vintern gav jag henne fiskleverolja (för häst) och då slutade det knäppa i lederna. Jag gav inget under sommaren men nu har jag hört det där ljudet igen. Så tydligen hjälpte det till att smörja lederna innifrån.

kanske det kan vara värt att prova?

har ingen äldre själv. men så länge du märker att hon fortfarande mår bra och inte har några problem så som att hon ligger ner länge eller inte kommer upp själv. Har en häst i samma stall som min han är väl 24 år men har kommit till det att han inte kommer upp själv längre och har slutat Kämpa för att ta sig upp om min egen skulle börja göra så här så skulle jag ta bort honom på en gång.

Hon kommer upp lätt och kan rulla runt fram och tillbaka när hon ska rulla sig. Det där med fiskleverolja låter intressant, ska prova att ge det till henne. Det har varit ovanligt lerigt och jobbigt i hagen hela hösten och nu har det inte blivit så mycket bättre av att leran frös till stora knögglor. Det måste fresta på benen även på de unga och friska hästarna.
Hon lägger sig ner oftast efter "maten" och vilar. Hon kanske vilar middag som vi gör;)

Hittade min 20 åring liggandes i den blöta snön i går morse (de går på lösdrift och har en ligghall) när det fortfarande var skumt. Fick givetvis hjärtat i halsgropen men hon klev upp och började äta hö och verkade må alldeles utmärkt. Mycket märkligt att hon valde den blöta snön framför ligghallen men men.

Så länge hästen kommer upp lätt och håller hullet så är det nog bara så att de äldre hästarna behöver lite fler tupplurer.

vi har ett 25 årig ponny i stallet.
Denna vinter så lägger hon sig mycket mer än vad man brukar se.
Hon går på lösdrift och där lägger hon sig inte.
Har nästan aldrig sett henne ligga ned i hage.
Hon får komma in i box varje dag och då lägger hon sig gärna.
Ägaren vill inte ha henne i box för länge för då blir hon stel och svullnar i benen.
Hon rids ibland av en lätt liten tjej, då är hon pigg och glad.
Både häst och ryttare älskar att komma ut en sväng.
Men det kan ju ändra sig snabbt. Man märker att det är en gammal häst.
Hon är fin i hullet men vill i år inte stå och äta med de andra hästarna.
Hon får mat inne i uteboxen.

Så hon kommer troligen att tas bort under 2010.

Min häst är 21 och jag har aldrig sett han ligga ned i hagen, däremot vet jag att han ligger i boxen om nätterna ibland.

Eftersom hästen verkar pigg i övrigt och har gott hull verkar det som om hon helt enkelt vill vila lite mer. Det är rätt naturligt att vila mer på ålderns höst.

Min gammelhäst låg mycket under hela sitt liv.
Som ung så kunde han på kurser ligga i en fålla nära ridbanan och titta på spektaklet.
Han hade fantastiska ben som höll hela hans långa liv.
Han blev 30år.

Jag har som många andra inget svar på din fråga. Min häst fyller 19 i juni och ligger ner ofta, har alltid gjort. Han har spatt så för honom är det skönt att avbelasta lite. Har inte märkt att han skulle ligga ner mer på senare dagar dock..

Vi har en islänning i stallet som närmar sig 30. Han gillar - och har alltid gillat - att ligga ner i hagen.

Ändrat beteende i mina ögon brukar oftast varsla om något, har själv en som blir 24 år och OM han ligger i hagen så gör han gärna det på vårkanten och då för att sola sig. Annars ligger han sällan ner annat än i boxen, för där vräker han ut hela sig.

håller med, en häst som aldrig legat i hagen tidigare och som lägger sig NU som det är så kallt skulle jag hålla stenkoll på så den inte är sjuk. särskilt om den är gammal. den kanske har ont i magen eller är öm i lederna.

det är normalt att dom ligger mer för att vila sina ben med åldern, men då inne i boxen eller när det är sol och fint väder ute.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 527
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
994
Senast: Sirap
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
10 056
Senast: Bee
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 195
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Selenbrist
  • Atletix