fråga om stam...

A

Ancor

Är lite osäker...

Har ett sto E. Carano DVH 521 - Landlord - Hertigen

Det är så att jag är lite sugen att betäcka henne nästa säsong.
Men är osäker på en sak.
Funderar på hingstarna Carte d`Or 1056 eller Corlando DH 476 ( ex. Corland) men det är så att båda hingstarna har både Landgraf I och Cor de la bryére väldigt nära "inpå" det har mitt sto också, men jag tycker om detta blod.

Hoppas ni förstår, det är en liten dum fråga, men blir det så att säga för mkt inavel?

Hoppas ni förstår vad jag menar och kan komma med lite tips!

Sv: fråga om stam...

Vad vill du ha avkomma till och vad är ditt stos bra respektive dåliga sidor?

Det är väl tänk att bli en framtida hoppstjärna :love:

Stoet är rätt "skarp" men rent fysiskt är hon rätt snygg.
Ngt kort i kroppen kanske, ngt outvecklat bakparti, men det är ju så svårt att säga hon är ju inte så gammal ( blir 3 nästa år ).

Hon är orädd och trevlig att pyssla med, men måste ändå försöka visa vart skåpet ska stå ibland. Bra hoppteknink vid löshoppning.
Lite markbundna gångarter kanske....

Är det ett MB-sto du har?

Näe, jag tycker att det inte är någon fara. Visst är det nära, men det finns MÅNGA hästar i Europa som är linjeavlade på dessa hingstar med stor framgång. Just dessa har ju visat sig vara en bra kombination.

De flesta av dagens hopphingstar har ju Capitol, Corde eller Landgraf i sig på ett eller annat sätt och det finns ju en anledning till det!

Däremot så finns det rätt gott om hingstar idag med helt andra stammar, tex holländska el franska.

/C (som gärna hade betäckt sitt Landlord-sto med Corlando)

Jag skulle gissa på att det är ett ganska vaket (skarpt?) sto med stor hoppkapacitet och inte väääärldens bästa gångarter som hon vill ha en hopphingst till!

Om jag skulle göra en okvalificerad gissning alltså! ;-)

Feliciano är ju känd för att ge både hoppförmåga och lugnt temperament till sina avkommor! Tänker själv ta honom nästa år till min temperamentsfulla Ceylon-dotter :)

Stämmer precis!!! Nej det är inte en MB häst, men tjejen som födde upp henne jobbar där, där av hingsten som är hennes pappa antar jag :D du var mkt nära! :) :D

Hon har ju inte världen bästa gångarter, men är en riktig tuffing i hoppningen! När jag löshppade henne sist trodde jag inte hon skulle kunna ta sig ut, kom liiiite stort in, hon lekte sig ut och var en halvmeter över....

Och hon är väldigt skarp, men inte på ett "elakt" sätt. Mer att hon visar hur hon vill ha det men accepterar vad jag säger i slutänden ändå. Skulle säga att hon är skarp på rätt sätt.

Låter som min Landlordtjej. Har skrattat många gånger när hon löshoppat... Allt går att lösa! :)

Vore jag du skulle jag ta Corlando... Förstå vilken fölunge det skulle kunna bli!

Corlando - Carano - Landlord - den fölungen skulle jag vara intresserad av! ;)

Hoppas det går bra o att du betäcker henne!

/C

Lånar en knapp och spinner vidare på detta ämne. Har också ett sto som jag tänkt betäcka som treåring, stammen är Cortez, Irco Mena, King of Diamonds. Hon är också ganska skarp men på rätt sätt om man säger så, hon är väldigt lyhörd för vad man vill. Har löshoppat en del och det ser lovande ut dessutom har hon bra gångarter. Hon är av den större modellen men väldigt proportionell. Vill ha en något ädlare avkomma med mkt hopp i sig. Finns många intressanta hingstar, det är svårt att välja. Förslag?!

Senast ändrad av en moderator:

Men skojar ni - vilka ston ni sitter & håller på!! :)

Jag tycker isåfall du du ska betäcka med Landlord, Leuthen, Lancier eller någon annan med Landgraf-blodet i sig. Som jag skrev ovan - det går inte räkna hur många av de bästa hopphästarna som har Landgraf-Corde eller tvärtom.

Eller kanske Corlando du också? :D

Det finns som sagt var hur mycket hingstar som helst. Men när ni har ston med så attraktiv stam så ska ni garanterat ta en hingst som presterat bra själv (el högt BLUP) så att ni får en riktigt attraktiv avkomma!

/C

Håller helt o hållet med dig. Hingsten ska ha presterat något själv. Jag är himla lyckligt lottad som hittat detta sto, hoppas mkt på henne i framtiden. Nu får vi se om det blir nästa år vi betäcker eller om vi väntar något år till. Vill gärna se hur hon utvecklas själv.

Last Liberty kanske....? Vet inte är så dålig på sånt där.

Cortus kanske? :love: :love: :love:
Fast jag är lite partisk där, har en val efter honom som är såååå underbar!

Camaro M ?

Carte d´Or ?

Har också en avkomma e:Cortus, ett underbart stoföl, mkt trevligt o lovande på alla sätt. Hade ett hingstföl förra året också e:Cortus, också med ett härligt temperament, hans nya ägare är helnöjd så här långt. Så Cortus är inte helt fel. Last Liberty vet jag inte så mkt om har ej heller sett så mkt avkommor efter honom. Camaro M, mkt trevlig och mkt trevliga avkommor, tyvärr så har han väl ännu inte hunnit prestera så mkt själv, eller?! :confused: Gäller att titta på sitt sto och se vad för brister och fördelar hon har och sedan börja leta efter rätt hingst, men lätt är det inte. Som sagt var det finns en del att välja mellan. :crazy:

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 831
Senast: Görel
·
Islandshäst Någon här ute som känner till Berserkur frá Stykkisholmi och Kraftur frá Bringu och vad dom lämnar ifrån sig för avkommor? Det är...
Svar
8
· Visningar
3 686
Senast: Kilauea
·
Avel Hej, jag var inne här för längesen och startade en tråd. Men hittade tyvärr inte den så jag skapar en ny. Min häst har gått o skadat...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 836
Senast: Rifer
·
Hästhantering Jag fick igår hem en snäll och trevlig häst som dock inte känner mig eller stallägaren som tar in och ut vardagar. Jag vill känna att...
2
Svar
22
· Visningar
2 859

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka