Fråga om muskler

Diabolical_Kitten

Trådstartare
Min häst skadade sig i juni (hovledsvrickning) och var konvalescent i 7 veckor innan jag fick börja sätta igång som vanligt (med lite lätt trav och nån kort galopp, hade ridit honom i 3 veckor varav 1 bara skritt och 2 blandat skritt och lätt trav) och jag har valt att inte rida i min sadel nu (som är för smal) då jag får min nya sadel om 1-2 veckor (iväg för bomändring). Har de senaste 2 veckor endast tömkört, longerat och löshoppat.
Jag provade min Globussadel idag och upptäckte att jag nu har 4 fingrar mellan manke och framvalv och för ca 5 veckor sen (30 juli) hade jag precis 3.
Är det en bra takt att muskla sig eller är det snabbt/långsamt?
Så här såg han ut då: (30 juli)

104_0487.jpg

Så här såg han ut häromdagen (hela fotoalbumet):

http://photobucket.com/albums/y169/Diabolical_Kitten/Nasse 010905/

Ser det bra ut eller har ni nåt tips på hur det ska gå snabbare att muskla sig?

(ps moderator. visste inte vart den här tråden passade, så du får väl flytta den vart den ska vara....)

Sv: Fråga om muskler

Jo, du vet ju vad jag föreslagit. Men det verkade ju inte fungera för dig. Jag syftar på tömkörning. Dessutom så måste han ha blivit mindre om du fick in tre fingrar förut, och nu fyra. Den är för vid skulle jag vilja säga. 2,5 max 3 fingrar är "tumregeln" (inte alltid det enda man kan gå på) när man kollar hur mkt plats man har vid manken. Och sen vet du ju själv allt annat som måste stämma också...

Men din häst HAR tappat tappat muskelmassa i trapezius/rhomboideus/longissimus/latissimus. Sorry.

Senast ändrad av en moderator:

alltstå det me plats för manken menar du då 3fingrar på höjden mellan manke och det uppsvängda fram på sadeln(alltså "höjden" på sadeln) lr hur menade du? för detta har jag nog inte hört ska kanske kolla på hästen då..

till trådskrivaren de syns att hästen blivit magrare och tappat muskler på ryggbilderna.

Generellt brukar man stoppa in vågräta fingrar mellan framvalvet och manken när man sitter på för att känna hur mkt plats man har. Har man 5 cm kan jag nästan lova dig att du har en för smal bom, och du borde också märka att du sitter i kraftig bakvikt. Har du 1 cm mellan mansken och din hand är bommen nästan definitivt för bred, och du faller framåt.

aha okej tror jag fattar...men jag förstår inte hur man mäter den som sitter på hästen mäter alltså men du menar väl att man mäter höjden mellan manke och sadel(lite föränklat) o då blir de ju inte vågrät utan lodrät väl? lr mäter man bredden på bommen alltså äsch......

Jag lägger in en bild på min kärlek (som nyss varit sjuk) för att visa dig hur en häst med lite ryggmuskler ser ut. Han är 21 nu och rids inte mer än en eller två ggr i veckan max 20 minuter så det är ganska naturligt för honom att han faller ur. Man kan inte vara elitidrottare för evigt..
canac e ultuna.jpg

Ja, de röda lodräta (2)strecken stoppar du in handen (som du ska hälsa på någon bakåt) och känner hur många fingrar som får plats mellan manken och framvalvet och vågrätt (1) ska det också finnas plats så att det inte klämmer mot hästens sida av manken på någon sida vid rörelse. Jag är inte så bra på bomlöst, så nu går jag efter det man tittar på på en bomsadel.

Men hur tänker du då? Jag får en bild av att sadeln ligger högre upp på hästen = mera muskler. Om sadeln har höjt sig ca 1-2 cm. Skulle det bli trängre därfram så har hästen tappat muskler. Eller missförstår jag dig?

Diabolic Kitten: Jag tycker att det är jättesvårt att se på bild vad som hänt.
Fotade en bekants häst igår som har musklat sig från 90 grader till 105 grader på ett halvår och man ser inte så jättestor skillnad på bilderna som vi tagit, däremot om man känner o tittar på riktigt o kollar vad som hänt med sadeln. Hon köpte medvetet en för vid sadel som paddades upp, fick rycka paden i våras och har nu alldeles på sistens blivit för smal även utan pad.

asmodeus skrev:
Jo, du vet ju vad jag föreslagit. Men det verkade ju inte fungera för dig. Jag syftar på tömkörning. Dessutom så måste han ha blivit mindre om du fick in tre fingrar förut, och nu fyra. Den är för vid skulle jag vilja säga. 2,5 max 3 fingrar är "tumregeln" (inte alltid det enda man kan gå på) när man kollar hur mkt plats man har vid manken. Och sen vet du ju själv allt annat som måste stämma också...

Men din häst HAR tappat tappat muskelmassa i trapezius/rhomboideus/longissimus/latissimus. Sorry.
Nja, Fick hon in 3 fingrar tidigare och 4 fingrar nu har sadeln blivit trängre = hästen har musklat sig/blivit större ;)

asmodeus skrev:

Om jag fick in 3 fingrar då och 4 fingrar nu har han musklat sig! Alltså sadeln är ännu smalare för honom nu än vad den var för 5 veckor sen.

Vad är trapezius/rhomboideus/longissimus/latissimus? Vilka muskelgrupper i "dagligt" tal?

Har du nån speciell övning vid tömkörning som är bra? Jag har nu tömkört och longerat och löshoppat i 2 veckor.

I april förra året var min häst ca 95 grader, och har varit mer än 108 grader (vilket han var för 5 veckor sen, jag skamäta igen idag) i december. Han är tunnare nu än vad han var då. Och om jag ska gissa så var han nog 110-115 grader i december förra året. Så han brukar muskla sig snabbt, men nu är han ändå 6 år, så han borde inte muskla sig så mycket en gång till.

Hästen har lagt på sig muskler, och enligt beskrivningen av mätningen så är det ju ganska tydligt.

Jag tycker dock att det ser ut som om han är mkt spänd i övergången mellan bröstrygg och ländrygg, det ser ut som om han skjuter upp sin rygg i det området.

Jag har också funderat över det. Men när jag palperar och trycker och känner så reagerar han inte alls. Han är lika glad som vanligt. Men det verkar som om han lättare sätter muskler där, föär han är inte spänd på nåt vis, han har mjuka muskler (som är lagom hårda) längs hela halsen, ryggen och baken.

Diabolical_Kitten skrev:
Om jag fick in 3 fingrar då och 4 fingrar nu har han musklat sig! Alltså sadeln är ännu smalare för honom nu än vad den var för 5 veckor sen.

Vad är trapezius/rhomboideus/longissimus/latissimus? Vilka muskelgrupper i "dagligt" tal?

Har du nån speciell övning vid tömkörning som är bra? Jag har nu tömkört och longerat och löshoppat i 2 veckor.

Sökte och fann. http://user.tninet.se/~xvj408j/musklers.html

Kanske kan vara till hjälp?

Tack för sidan!

Jag håller inte med dig asmodeus, rhomboideus är på väg tillbaka, trapezius vid halsen har blivit mycket bredare och större sen 3 veckor tillbaka och trapezius vid manken har även blivit bättre (vilket kan påvisas med att sadeln har blivit smalare, ska även mäta bomvinkeln idag) även om den inte har utvecklats lika tydligt som t.ex. den vid halsen.
Latissimus vid bogbladet har aldrig varit dåligt tilltagen tycker jag, den har hela tiden varit bra. Latissimus längs ryggen var sämre för 5 veckor sen men även den är på god väg tillbaka tycker jag. Och longissimus har jag aldrig tyckt varit dålig heller.

Jag tycker dock att det ser ut som om han är mkt spänd i övergången mellan bröstrygg och ländrygg, det ser ut som om han skjuter upp sin rygg i det området.
Och detta kan bero på?

*Q nyfiken i en strut*

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
573
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hör mig för om någon varit med om liknande och vill dela med sig av sin erfarenhet kring det. Bakgrundsinformation: Min häst fick en...
Svar
15
· Visningar
2 212
Senast: ll.96
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 591
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 301

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat