Fråga om murphy ..

Tagliabue

Trådstartare
Har hamnat mitt uppe i en diskussion på en ponnysida om det är tillåtet att använda TVÅ murphybländare, alltså en på varje sida. Saken hör till den att en ponny tävlade på fredagen med en murph på varje sida, på söndagen blev dennes kusk tillsagd att ta av en murphy på ena sidan då det inte var tillåtet att använda två murphys. Kusken blev upprörd över detta då ponnyn inte sprang lika bra och var okoncentrerad.

Saken är då den, jag tittade på utrustningsbestämmelserna att man inte fick hindra synen framåt när käken var upphängd. Jag tolkar då det som att man INTE får ha två murphys, har man det så måste ju de hindra hästens syn framåt både av murphybländarna på varje sida OCH hästens normalt lite sämre synfält som är just framåt. Är jag helt ute och cyklar eller har jag någon poäng i det hela?

Är det tillåtet att ha en murphy på varje sida om hästens ögon? Det ser ju helt koko ut i mina ögon .. :o Hoppas någon förstod någonting av mitt liite vimsiga inlägg .. :grin:

Sv: Fråga om murphy ..

Ja murphyn är ju lite vinklad framåt, varför sätter dom inte på helstängt i stället då ?

Så det är tillåtet att ha en murphy på varje öga? Jag vet inte varför dom inte ville ha helstängt, tror det var nånting om att det skulle gå snabbt att ta av det isf lr något.

I utrustningsbestämmelserna står det att sikten framåt inte får begränsas så i teorin borde det vara tillåtet med två Murphy, jag skulle bygga om ett helstängt i stället, murphyn är ju så himla stor.

Jag har ett ombyggt helstängt med två små "x-klämmor" fastnitade i stället för remmen som ska fästas i spännet. Superbra då man kan juster den uppåt lite till mot vad man kan om man sätter i spännet.

Är det förresten nån som använt annat än innersta hålet på stolpremmarna på ett helstängt? Det har inte jag, innan jag kom över det här med klämmorna för sen använder jag bara det. Då kan jag värma utan och slipper meka isär för att montera innan lopp.

det vet jag inte, men jag menar att murphyn är ju vinklar inåt lite grann, så den begränsar ju seendet mer än ett helstängt. Det helstängda är ju bara helt raka lappar.

I utrustningsbestämmelserna står det att sikten framåt inte får begränsas så i teorin borde det vara tillåtet med två Murphy, jag skulle bygga om ett helstängt i stället, murphyn är ju så himla stor.

Jag har ett ombyggt helstängt med två små "x-klämmor" fastnitade i stället för remmen som ska fästas i spännet. Superbra då man kan juster den uppåt lite till mot vad man kan om man sätter i spännet.

Är det förresten nån som använt annat än innersta hålet på stolpremmarna på ett helstängt? Det har inte jag, innan jag kom över det här med klämmorna för sen använder jag bara det. Då kan jag värma utan och slipper meka isär för att montera innan lopp.

Det var ju en jättesmart idé ang. klämmorna :D

det vet jag inte, men jag menar att murphyn är ju vinklar inåt lite grann, så den begränsar ju seendet mer än ett helstängt. Det helstängda är ju bara helt raka lappar.

Det är just det jag försöker få fram. Och iom att hästens synfält redan är begränsat då det gäller synen rakt fram .. hur blir det då? Iofs så höjer ju hästen huvudet för att se låångt fram hm ..

Japp, och då får den springa med ryggen som en hängmatta och man kan ju själv tänka sig hur lätt det är att springa och hålla emot med magmusklerna vilket det blir om de springer med hängmatterygg.

Jag försökte leta fram en bild på det och trillade på denna som det faktiskt syns någorlunda hur de gjort.

Namnls-TrueColor-01.jpg

Givetvis blev det urbilden för en stressad travhäst... :p
Eller en ögonblicksbild på en liten tvååring som hellre vill vara med de andra hästarna än att gå åt det hållet chauffören vill.

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 807
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 548
Senast: Liten
·
Hästvård Behöver lite akut hjälp med råd... Köpte en 6-åring för ca 4-5 månader sedan, hopphäst importerad från Polen i årsskiftet till ett...
2
Svar
28
· Visningar
5 997
Senast: Luff
·
Körning Hej, Jag har precis börjat tömköra min nordsvensk, varken han eller jag har någon större erfarenhet av detta och ska därför gå en kurs...
Svar
11
· Visningar
1 514
Senast: Natasha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka