Fråga om mask

Svarta

Trådstartare
Jag är dåligt insatt i "maskfrågor" men tycker mig ha förstått att de flesta avmaskar sin häst en gång per år(?) efter att man låtit göra en analys på avföringen för att se vilken sorts mask man skall behandla mot(?).
Vad jag funderar på är att hur klarar sig djuren i det fria? Vildhästar t.ex - blir de ofta sjuka och till och med dör av maskangrepp? Jag funderar så klart även på vilda djur i vår svenska fauna så som älgar, rådjur etc. För jag tycker aldrig att det är något "man hör om". Detsamma med fästingsjukdomar att rådjur är ju ökända för att sprida de vidriga krypen men drabbas rådjur själva av fästingssjukdomar eller är de bara värddjur?
Det känns som att allt detta är något självklart som "alla andra" vet och jag bakom flötet. Jag är absolut inte ute efter att man inte skall avmaska djur utan undrar mest om de i det vilda har bättre motståndskraft eller något?

Sv: Fråga om mask

Problemet vi har är att vi tränger ihop många hästar på små ytor. Avmaskningen är i första hand (på vuxna friska hästar) för att hålla nere smittrycket på markerna. Fria djur på stora arealer väljer var de äter och kan därmed hålla sig ifrån smittområdena, dvs där de bajsar.

Alla hästar behöver inte avmaskas, det är ungefär 20% av hästarna som bär på 80% av smittan. Alltså en av fem i normalläget.

Jag är dåligt insatt i "maskfrågor" men tycker mig ha förstått att de flesta avmaskar sin häst en gång per år(?) efter att man låtit göra en analys på avföringen för att se vilken sorts mask man skall behandla mot(?).

Avmaskar en gång om året? Är det nån som klarar sig med det?

Själv måste jag avmaska mina hästar fyra gg om året. P g a dålig betes mark.
d v s för liten yta.
I alla fall två av mina damer som har en tendens att ha mycket mask alla gånger.

d v s för liten yta.
I alla fall två av mina damer som har en tendens att ha mycket mask alla gånger.

Men om du avmaskar så ofta borde det inte finnas så mycket smitta på markerna om du gör det med rätt medel och rätt dos o tidpunkt.

Många klarar sig utan avmaskning öht.

Jag håller med dig. På mitt stall tas träckprov höst och vår. Min egen häst har inte haft mask på flera år, detta trots att hagkompisen haft stora blodmasken. Min har god resistens och är inte smittad, tack och lov. Att avmaska på slentrian trodde jag hade försvunnit? Och om man måste avmaska var tredje månad så kan man inte använda rätt preparat?

d v s för liten yta.

Det kan var så olika berörenda på omstanigheterna.

Du ska följer ditt veterinär råd och egen omdom, du känner till situation bäst.

Jag kollar normalt sett mask en ggr per år på den äldre hästen, nu nollade hon inte sist så nu kör jag två ggr år och den yngre kollar jag två ggr per år. Hon har inte nollat nån gång men inte heller haft några extrema angrepp förutom nu sist :S

KL
Okay, tack för alla svar. Jag har läst med intresse och känner mig lite klokare.
M.v.h

Nu kanske de lät som att jag bodde på ett jätte hemskt ställe och är helt bortom flötet vad det gäller avmaskning medel. Jag på står absolut inte att jag är full lärd! För det vet jag att ja inte är på frågan. Och jag tar tacksamt emot tips och råd :)

Men under hela min uppväxt har det alltid varit att man ska avmaska hästar fyra gånger om året, gammal modigt jag vet. Februari, tre veckor innan bete, tre veckor efter bete och sen sist oktober. Och de har jag följt flitigt. Även på den tiden råd frågade jag min dåvarande veterinär lite om just avmaskning medel vilka tider, vilken sort ect ect. Han hade inget att tillägga mer än att jag skulle byta avmasknings medel varannan omgång och inte köra bara en sort av varje. Och då togs inga täckprov. Kan även tillägga att mina hästar gick på större beten under den tiden som delades med nötkreatur.

Men sen kom ju detta med att man var tvungen att gå via veterinär för att få ut skrivet avmaskning medel. Och då gjorde jag även täckprov (eftersom jag trodde man behövde det för att få ut nåt recept.)
Och sagt och gjort, så gjorde jag det i några år där det visade sig att mina hästar (en del mer andra mindre) att de stå med mask. Men sen på den sista tiden vart jag lat <-- måste jag faktiskt erkänna! *skäms* och strunta i att ta täckprov och bad om avmaskning medel ändå.
Mina tankar har alltid varit " Äh dom har mask ändå!" Och samtidigt jag har haft dessa tankar och pratar med andra travtränare om just avmaskning så tycker dom att det är en självklarhet att avmaska sina hästar just dessa tider. Jag minns så väl när jag pratade med en proffstränare och fråga om jag hade avmaskat min hästar än. "Nä, jag ska skicka in täckprov först" sa jag "Täckprov?! Nä, nä,nä du ska avmaska dina hästar ändå, annars kommer inte dina hästar kunna prestera". Jag måste säga att jag har fallit dit många gånger och tvivla på min kunskap genom att lyssna på en tränare som är större än vad jag är och kan mer...

För inners inne visste jag hur man ska göra, vad jag kan göra för att minska parasiterna i hagar, få hästarna må bättre ect ect.
men ändå känns det som att man blir idiot förklarad av nån som man tror borde veta mer än vad man själv gör...

Vill även säga att jag har tagit mig lite i kragen för att börja bättre hagar till mina hästar ^^ Förr förra vintern las det om och under sommaren har jag skottat bort skit. Men ... eftersom jag inte tar några täckprov så vet jag inte om det har blivit nåt bättre :s De kanske är en sak jag ska ta mig hårt i kragen för!

Vill även säga att jag har ALDRIG haft en häst som har blivit påverkat negativt av just för mycket parasiter. Mina hästar är både fina i pälsen och runda :)

Så där har ni lite in min liv och erfarenheter ^^ intressant? Nä men ändå ;)

Men om de gång på gång har mask trots avmaskning så har du ju antingen använt fel preparat eller så är parasiterna resistenta mot substansen. Och det ju just pga sån slentrianmässig avmaskning som du ägnar dig åt som resistens skapas.

d v s för liten yta.

Min häst har stått i Sverige i 3,5 år nu och har ALDRIG behövs avmaskats! :) Hon har inte jättestora ytor heller.

Nånting måste vara väldigt tokigt om du måste avmaska så mycket. Jag tycker du ska ta kontakt med det största träckprovslabbet i sverige och be om rådgivning. De har en fantastisk maskexpert som reser runt och hjälper till med just din typ av problem.

Om man har mask trots att man avmaskar 4 gånger/år så är det för att man inte tar tag i problemet på rätt sätt.
Gör ett träckprov på våren och om hästarna visar sig ha mask, avmaska med rätt intervall för det preparat du använder över hela sommaren, så att du blir av med även de larver som du inte kommer åt vid första avmaskningen. Maskar du 3 veckor före betet och inte förrän efter sommaren nästa gång så har larverna hunnit utvecklas till könsmogna maskar som i sin tur fixat nya larver innan det är dags att avmaska nästa gång. Det bästa är att avmaska innan larverna hunnit bli könsmogna...
Sen får man jobba med beteshygieniska åtgärder också, för att minska risken att hästen blir återsmittad.

Dom gamle trav träner har en hel del under bältet.
Vill man komma till rätts med sin häst, lägg uppmarksomhet på dom som har hästar som kan prestera och fråga hur dom göra.

Avmaskning har hämnet under "medicinsk" med en veterinärs uttskrivning av medlet men inte där den kommer ut för att avmaska och skriva i hästens passet (inte ens all i fall).

Det enda du kan göra är mucka hager, skrapa stygnflugs ägg och hitta ett bra häst veterinär som inte sitta på "trakprov tåget".

Det är helt möjligt att det är nåt fel (uppenbart!) om jag nu avmaskar mina hästar jämt och ändå står med lika mycket mask igen! :o
Och framför allt att ni andra inte har det :s DÅ är det nåt som är galet hemma hos mig! :s

Jag trodde man aldrig kunde bli helt av med mask på sina hästar... Och den kommentaren har jag också fått ifrån en travtränare. Och med det så fortsätt jag och avmaska eftersom jag "trodde" jag kunde i alla fall bli av med de maskarna som ändå fanns där *crazy*

Nä känns som jag får ta tag i detta, för så här kan ju inte jag har det! Så klart jag vill att mina hästar ska vara maskfria. ^^

De jag ska göra nu är i alla fall skicka in täckprov och se om det jag gjorde under sommaren (mocka ut allt bajs en gång i veckan) om det har hjälp eller inte.
För det kan man göra va? Skicka in täckprov under denna årstid? (Jag vill gärna inte stå där som en idiot ^^)

Det är helt möjligt att det är nåt fel (uppenbart!) om jag nu avmaskar mina hästar jämt och ändå står med lika mycket mask igen! :o
Och framför allt att ni andra inte har det :s DÅ är det nåt som är galet hemma hos mig! :s

Jag trodde man aldrig kunde bli helt av med mask på sina hästar... Och den kommentaren har jag också fått ifrån en travtränare. Och med det så fortsätt jag och avmaska eftersom jag "trodde" jag kunde i alla fall bli av med de maskarna som ändå fanns där *crazy*

Nä känns som jag får ta tag i detta, för så här kan ju inte jag har det! Så klart jag vill att mina hästar ska vara maskfria. ^^

De jag ska göra nu är i alla fall skicka in täckprov och se om det jag gjorde under sommaren (mocka ut allt bajs en gång i veckan) om det har hjälp eller inte.
För det kan man göra va? Skicka in täckprov under denna årstid? (Jag vill gärna inte stå där som en idiot ^^)

Än en gång , resistens??

Det låter som du kommer från det gamle Gärdet :)
Helt fri bli dom aldrig!:(
Men med dom nya medel som finns i dagens Ivermac preperat (Praziquantal och Moxidectin) kan vi komma åt dom olika stadiet som maskar befinner sig i. Det är så vi behöva inte avmaska så ofta, dessa mask medel verka längre än dom gamle Banzimidazole och Pyrentel mask medel.

Men ett par avmaskning om året måste göras så att man inte tappat kontrol så dom inte göra obotlig skada.

Det finns två klass av häst folk när det gäller Mask Kontrol:
Mijö Nissar som är mån om milö och rädd för Risistans;
Och dom som är mån om sina hästar.
Är du inte med de första för du räkna med en del hat brev :rage:

Vill du vet mer om häst parasitar finns ett bra serie av Equamax Co.
The Parasite Puzzle pt2 - Evolution of Parasitism
www.youtube.com/watch?v=pRfZfsM1lh0

PS:
Jag har svor ibland att länka, så om det inte gå för du försöka själv. The Parasite Puzzle på www.youtube.com

Det är Du och din veterinär som avgöra hästen häsle, inte folk som springa runt ett häst forum.
Good Luck.

Senast ändrad:

Än en gång , resistens??

De skulle jag inte sticka under stolen och säga att dom inte är.
Det kan vara mycket väl så. Dom hästarna jag har nu har varit här hela sina liv på i stort sätt stått på samma beten plats. Har ibland blivit nån variation men för de mesta på samma ställe.

Ivermac har jag försökt fått tag i efter har hört "hyllnings" ord ifrån just de medlet men varje gång jag frågar efter de medlet var det fel tidpunkt. Och sen när jag pricka i det perfekt och frågade om jag kunde få ut Ivermac så ville inte veterinären att jag skulle använda den. Veterinären tyckte de var "dumt" och ta den eftersom den bara tar en sort parasit ( kommer inte ihåg vilket) och då skulle jag bli ståendes med två avmaskning medel. Och det har gjort mig förvirrad!
Så efter det fortsätt jag att använda samma avmaskning medel igen och igen.

Jag använder mig av banminth och bimectin. För de är dom två stycka min två veterinär rekommenderar. När jag väl har frågat dom efter ett riktiga bra avmaskningsmedel så är det dom två jag har fått.
(jag gjorde det för kanske två år sedan då jag sa att jag hade mycket mask och det var de jag blir tillsagt att använda. Så det har pågått ett tag.)

Och de kan jag säga att det är just dom två medelerna jag har använt i alla dessa år :s till och med innan jag fråga vad jag skulle använda.

Så just vilket medel och vilken period jag ska avmaska har det varit genom veterinärs råd.

Oja! Visst finns det två olika klasser just om avmaskning! DET håller jag med dig fullständigt!

Tack för länken ska absolut kolla upp det! :D

Och visst är det så att vi alla står med olika bakgrunder och åsikter om saker och ting vad det just gäller våra hästars hälsa ^^ Så man får ju tänka en extra gång innan man "tar åt sig av andra åsikter" och sätter dom i sin egen vardag. Eftersom att det kanske inte passa in hos en själv.
MEN jag tycker man absolut inte ska soppa allt under mattan, en del sitter med mera kunskap än vad man tro ifrån början ;) Sen finns det säkert en gnutta sanning i allas åsikter, för alla baserar ju sina åsikter just ifrån kunskap och erfarenhet.
Och sen tycker jag att det är väldigt intressant och kul att kunna diskutera saker och ting om våra älsklings djur! :)

Travfolk är ofta tyvärr alldeles för okunniga om parasiter. Steg 1 är att kunna parasiternas livscykel. Dessutom är det viktigt att förstå att vårt klimat gör att vi har kort smittotid och det går inte att jämföra med andra länder, särskillt inte de med varmt året runt som har helt andra förutsättningar.

Vanliga parasiter: lilla blodmasken. Finns "alltid" men ligger vilande i tarmslemhinnan utan att göra skada i allt från någon månad upp till många år, kanske hela hästens livslängd. När de ligger inkapslade kommer vi heller inte åt dem med avmaskningsmedel. Lilla blodmasken är mkt liten och den gör o komtrollerad mängd ingen skada på hästen. Inte ens när värdena är över 2000 är hästen påverkad utan det är själva smittspridningen vi vill bli av med. På grund av stadiet där vi inte når dem utvecklar dessa maskar resistens snabbast, de känner av lite av varje avmaskning så vi nöter ut de två idag verksamma grupperna som tar just denna parasit. 20% av hästarna när på 80% av smittan, alltså en av fem. Hitta den med dålig immunitet (maskarna blir resistenta, hästarna får immunitet) och håll koll på den!

Bandmask förkommer hos ca 65% av sveriges hästar men orsakar sällan problem. Om hästen har många bandmaskar kan den tappa hull/vara svårfödd, få dålig päls och även förstoppningskolik. Avmaskning sker vid bekräftad smitta, det specifika bandmaskprovet (kolla hur just ditt labb gör, inte alla använder samma) hittar till 90% om det finns bandmask. Den masken avmaskar vi mot EN gång med ett medel som innehåller prazikvantel.

Styngflugans larver syns inte på prov, där är äggen på utsidan av hästen och läggs främst på frambenen. Visitera hästen och ta bort ägg varje dag behövs ingen avmaskning. Om den får massor eller om man av ngn anledning inte har möjlighet att skrapa ägg så avmaskas hästen efter första frosten (så flugan gett sig för året). Största skadan görs dock i munnen precis efter smitta, värt att tänka på om man funderar på om man orkar skrapa eller inte.

Alltså, avmaskning för de som behöver veckan innan hagbyte och om hästen har mycket hålls medlets intervall så att det inte kommer ut nya ägg på betet. Mocka hagar, slå ner rator, ha stora hagar, växla mellan sommar och vinterhage, byt hagar med grannen som har får eller kor.

Spara på de avmaskningsmedel vi har hästarna som faktiskt blir sjuka kan få hjälp när det behövs. Vuxna friska hästar behöver inte medicineras! Visar provet noll finns det inget vi kommer åt av blodmasken för tillfället = pengar och utnötning av avmaskningsmedel i onödan.

ETT prov visar inte mer än dagsläget, men vi ska hitta den där femte hästen, så hitta din hästs normalnivå, precis som du vet din hästs normaltemperatur.

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 574
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III