Fråga om mask

Sv: Fråga om mask

En liten fråga bara... när jag stod och mockade ur mina hagar så fick jag tanken "Om nu parasiterna gillar gräshagar och använder sig av gräset för att komma vidare in i hästen (igen?) "... skulle det då inte vara bättre med en sandhage då? Om det nu är så att man har hästarna i för små hagar.

Tänker jag helt fel eller finns det nån logik i det?

Och ja, jag vet att det finns en del nackdelar med sandhagar men nu handlar det enbart just om parasiter. ^^

Oh en fråga till ^^ Nu är det dags (eller hur?) och avmaska mot styngfluga larver och då ska man helst vänta till den första frosten ... men när räknas det som första frosten?
Om man nu tänker sig i år vi har redan fått frost i några nätter men blev ju varmt igen..ska jag då vänta tills det blir frost i flera nätter i sträck eller ska man gå på den första frosten trots att det blir varmt igen?

Tre faktiskt; de som är måna om sina hästar och avmaskar när/om det behövs

Det där beror lite på hur man tänker på just vad som är en äkta miljönisse och en hästmänniska.

Klass ett : En äkta miljönisse skulle aldrig tolerera att man avmaskar sina hästar p g a att det medlet "förstör" miljön. Vad vet de tusan...men de påstår det.

Klass två: Och en hästmänniska skulle aldrig förneka och avböja avmaska sin häst om hästen står med "för hög" antal mask i sig. För att värna om miljön utan man sätter hästen förre miljön.

Och klass nr tre som du sa är samma som klass nr två i mina ögon.

Fick tillbaka vårt prov igår, hade 475 tycker du jag ska maska, har i 2 år maskat med Banminth (varför fråga inte) :)
Enligt listan tyckte labbet inte att man behövde maska om det var under 475 så
jag låg ju på gränsen, hästen går i en egen gräshage o jag mockar varje vecka.

Du ska fråga din veterinär!!!!!!
:banghead:

om det var labbet el vet. ska vara osagt, det är hela stallet som har skickat in o stallägaren har skrivit var de olika hästarna, sen skrev hon under 475 behövs inte maskas. Ska höra med henne vem som sagt vad! Maskmedel får jag ju ändå inte utan en vet.

En liten fråga bara... när jag stod och mockade ur mina hagar så fick jag tanken "Om nu parasiterna gillar gräshagar och använder sig av gräset för att komma vidare in i hästen (igen?) "... skulle det då inte vara bättre med en sandhage då? Om det nu är så att man har hästarna i för små hagar.

Tänker jag helt fel eller finns det nån logik i det?

Och ja, jag vet att det finns en del nackdelar med sandhagar men nu handlar det enbart just om parasiter. ^^

Japp, småhagar har med fördel sand eller grus, pm man nu inte ändå mockar varje dag om de är så pass små. Ur parasitsynpunkt alltså.

Oh en fråga till ^^ Nu är det dags (eller hur?) och avmaska mot styngfluga larver och då ska man helst vänta till den första frosten ... men när räknas det som första frosten?
Om man nu tänker sig i år vi har redan fått frost i några nätter men blev ju varmt igen..ska jag då vänta tills det blir frost i flera nätter i sträck eller ska man gå på den första frosten trots att det blir varmt igen?

Det räcker med en frostnatt så har flugan gett sig för året.

Det där beror lite på hur man tänker på just vad som är en äkta miljönisse och en hästmänniska.

Klass ett : En äkta miljönisse skulle aldrig tolerera att man avmaskar sina hästar p g a att det medlet "förstör" miljön. Vad vet de tusan...men de påstår det.

Klass två: Och en hästmänniska skulle aldrig förneka och avböja avmaska sin häst om hästen står med "för hög" antal mask i sig. För att värna om miljön utan man sätter hästen förre miljön.

Och klass nr tre som du sa är samma som klass nr två i mina ögon.

Det är just har Madick och jag kommer inte överens!
Vad är TOO MUCH?
Vart och hur kan man sätta en gränsen innan behandling?
Som du har inte hängt med dom tidiger diskussion:
Ett utslag av mask ägg vid ett traktprov "bara" bevisa att hästen har producerenda hon maskar, det tala inte om hur stor parasit infestation är!
Skada verkan sjukdom och död örsärken av parasiter är just den punkt Madick dansa runt och viffta bort så att jag har gert up att resonera med henna om det.

Har du gått igenom dess site som jag hänvisa till har du fått en uppfättning om hur dess skada kan se ut och hur det påverka häst.
For egen del kan du och ni andra besöka non släkteri den dagen dom släka hästar och begär att titta på hästarnas inavel.

Vad är Monhet?
Vi vill se till att hästen "Mo Bra!"
Vi vill se till att häst har bra foder
Vi vaccinera mot stelkramp så att hästen inte gå ett plågsam dö till möts.
Dom flesta vaccinera för influensa för att hindra eller lindra svor sjukdom.
Vi avmaska för att hålla hästen frisk.

Jag har det svor att koppla ihop folk som kan resonera bort dessa grund punkter i hästhållning och säjer att "dom är mon om hästen".

Det är just har Madick och jag kommer inte överens!
Vad är TOO MUCH?
Vart och hur kan man sätta en gränsen innan behandling?
Som du har inte hängt med dom tidiger diskussion:
Ett utslag av mask ägg vid ett traktprov "bara" bevisa att hästen har producerenda hon maskar, det tala inte om hur stor parasit infestation är!
Skada verkan sjukdom och död örsärken av parasiter är just den punkt Madick dansa runt och viffta bort så att jag har gert up att resonera med henna om det.

Har du gått igenom dess site som jag hänvisa till har du fått en uppfättning om hur dess skada kan se ut och hur det påverka häst.
For egen del kan du och ni andra besöka non släkteri den dagen dom släka hästar och begär att titta på hästarnas inavel.

Vad är Monhet?
Vi vill se till att hästen "Mo Bra!"
Vi vill se till att häst har bra foder
Vi vaccinera mot stelkramp så att hästen inte gå ett plågsam dö till möts.
Dom flesta vaccinera för influensa för att hindra eller lindra svor sjukdom.
Vi avmaska för att hålla hästen frisk.

Jag har det svor att koppla ihop folk som kan resonera bort dessa grund punkter i hästhållning och säjer att "dom är mon om hästen".

Jag dansar inte runt nånting, jag svarar på alla frågor men du duckar mina.

Avmaskningsmedel är behandling, att ta hand om markerna är förebyggande. Varför behandla friska hästar?

Jag har inte sett allt men en del diskussion mellan er två.

Visst ger provet bara ett resultat om hur många ägg det finns i hästen i dagsläget. Men säger inte det också hur stor infektionen är också? Ju mer ägg mer parasiter, mindre ägg mindre parasiter. Man kan väl ändå ge sig den på att om man har mycket ägg i hästen så finns det även många fullvuxna parasiter med där inne också. Och eftersom forskarna har förmodligen hittat en gräns, en sorts balans, vilken nivå av parasiter hästen "klarar av" utan att påverkas. Så får man väl "lita blint" på det. Lite så tänker jag ^^

Men frågan är också vad menar forskarna när dom skrek ut "Resistens!"
Jag ser det på två sätt:
1: Vi har avmaskat så mycket så parasiterna KAN bli resistens (?) Så det finns en möjlighet att vända på det hela.

2: Parasiterna är i stor del är resistens och därför måste vi minska på medlet för att inte tydligare ska bli resistensa (?) Vilket inne där att skadan är redan sked.

Vilken nivå ligger vi i egentligen?

Däremot (med tanke på hur stor är egentligen infektionen) när jag kollade på det klippet jag blev hänvisade till... så vart jag lite fundersam på just en sort parasit som angriper både levern och lungorna...Hur vet man OM det har hänt? Syns det på hästen? Dom talar bara om att hästen presterar sämre men HUR mycket sämre då? (Jag anser att det finns en väldigt stor skillnad mellan dåligt presterande och dåligt presterande.) Tacksam för svar på den frågan :)

Jag har inte sett allt men en del diskussion mellan er två.

Visst ger provet bara ett resultat om hur många ägg det finns i hästen i dagsläget. Men säger inte det också hur stor infektionen är också? Ju mer ägg mer parasiter, mindre ägg mindre parasiter. Man kan väl ändå ge sig den på att om man har mycket ägg i hästen så finns det även många fullvuxna parasiter med där inne också. Och eftersom forskarna har förmodligen hittat en gräns, en sorts balans, vilken nivå av parasiter hästen "klarar av" utan att påverkas. Så får man väl "lita blint" på det. Lite så tänker jag ^^
Antalet ägg från rundmaskar speglar hur mycket vuxna maskar det finns i tarmen. Lilla blodmasken gör ingen skada när de väl är aktiva så avmaskningen är i första hand för att minska smittspridningen vi avmaskar. De stadier som kan skada hästen är när de släpper i stor mängd från tarmslemhinnan och i det stadiet når vi dem ändå inte med avmaskningsmedel.

Men frågan är också vad menar forskarna när dom skrek ut "Resistens!"
Jag ser det på två sätt:
1: Vi har avmaskat så mycket så parasiterna KAN bli resistens (?) Så det finns en möjlighet att vända på det hela.

2: Parasiterna är i stor del är resistens och därför måste vi minska på medlet för att inte tydligare ska bli resistensa (?) Vilket inne där att skadan är redan sked.

Vilken nivå ligger vi i egentligen?
Lilla blodmasken är den som snabbast utvecklar resistens pga sitt stadie som vilande i tarmslemhinnan. Där når vi den inte med avmaskningsmedel men den får ändå känna av medlet och därmed hinner den bygga upp mer och mer kraft mot de medel den får känna av och iom att den kan ligga där i massor av år utan att aktiveras kan de alltså teorietiskt vakna upp om 10 år och vara helt resistenta. För varje avmaskning nöter vi lite mer på det medel vi använder. Det finns påbörjad resistensutveckling i andra länder mot pyrantel och med tanke på att vi importerar hästar till höger och vänster importerar vi även nya stammar av parasiter. Har maskarna väl blivit resistenta kan vi inte vända på det.

Däremot (med tanke på hur stor är egentligen infektionen) när jag kollade på det klippet jag blev hänvisade till... så vart jag lite fundersam på just en sort parasit som angriper både levern och lungorna...Hur vet man OM det har hänt? Syns det på hästen? Dom talar bara om att hästen presterar sämre men HUR mycket sämre då? (Jag anser att det finns en väldigt stor skillnad mellan dåligt presterande och dåligt presterande.) Tacksam för svar på den frågan :)

Den parasit som har stadier i lever (lagar sig själv) och lungor (ger permanenta skador) är spolmasken. Den smittas hästen av som föl och därför avmaskar man alltid föl med Axilur vid 8-10v ålder och 16-18v ålder, alltså innan maskarna hunnit bli vuxna och sprider ägg, alltså utan träckprov. När det är dax för tredje dosen är det läge för prov innan för att se om det verkligen behövs mer mot spolmasken och om fölet plockat upp även blodmask, då måste vi nämligen byta medel. Spolmasken är resistent mot ivermektiner och lilla blodmasken är resistent mot Axilur så då har vi bara pyrantel-preparat kvar att välja på.

6 månader efter första smittan med spolmask utvecklar hästen immunitet mot den, precis som den skaffar immunitet mot de parasiter den kommer i kontakt med. Ungefär 1 av 5 hästar har bristande immunitet och/eller sämre ätbeteende och har en högre parasitbörda, det är dessa vi vill hitta med träckprovet så vi kan följa upp och behandla dessa vid behov.

Dessutom är videon du tittat på från Australien. Hur likt är Australiens och Sveriges klimat?

Jag vart också lite tveksam om just klimat skillnaden. Men går inte parasiterna i samma cirkel? Är de inte typ samma parasiter bortsett ifrån att vi använder olika preparat och hur mycket vi använder det? Eller tänker jag kanske fel? ^^ Datum och så la jag inte på minnet utan bara hur,när och vad parasiterna gör.

Men nu vart jag lite bekymrad...Axilur säger du... DET använde inte jag på mina fölisar! :s Jag blev tillsagt att använda banminth...Gjorde jag helt tokigt nu?
Och hur vet jag om det har tagit skada på mina hästar?

Resistensa parasiter skulle innebära slutet för våra älskade djur. Visst med lite tur kanske vi hittar en nytt medel som tar dör på dom... men vågar man "vänta" på den dagen? Mitt svar är ganska klar på den frågan "Nej". Jag tro vi alla ska ta det på allvar med ordet resistens. Om nu det vi har i dag funkar med liten försiktighet så varför ska vi "vifta" bort det?

Jag vart också lite tveksam om just klimat skillnaden. Men går inte parasiterna i samma cirkel? Är de inte typ samma parasiter bortsett ifrån att vi använder olika preparat och hur mycket vi använder det? Eller tänker jag kanske fel? ^^ Datum och så la jag inte på minnet utan bara hur,när och vad parasiterna gör.

Men nu vart jag lite bekymrad...Axilur säger du... DET använde inte jag på mina fölisar! :s Jag blev tillsagt att använda banminth...Gjorde jag helt tokigt nu?
Och hur vet jag om det har tagit skada på mina hästar?

Banminth funkar också men vi vill spara på det medlet iom att det även tar lilla blodmasken.

Vi har samma parasiter men inte helt samma arter. Det finns t.ex. 50 arter av lilla blodmasken och vid senaste inventeringen hade vi 15 av dessa i Sverige. Parasiterna har samma livscykel men vi har riktiga vintrar vilket begränsar smittspridningen. Blodmasken t.ex. måste ha gräs för att smitta.

Vi använder också samma medel, de heter bara olika varunamn.

*Puh* Då var jag inte helt fel ute. Vart lite orolig där om jag hade gjort fel och utsatt mina hästar för felbehandling. För det hade ju varit skit eftersom det är högpresterande hästar.

Men då var det nån skillnad ändå *Good to know* Aha vi använder samma medel, intressant! Trodde jag faktiskt inte men där ser man. ^^

Säger då det man Lever och lär! Tänk vad outbildad man känner sig om just parasiter trots att dom påverkar mer än vad man tro ifrån början.

Men du viftar ju lika glatt bort resistens-problematiken?

Som jag har redan sakt "man få inte resistens med ett par avmaskning om året och man byta medlet imellan åt".

Jag vifta inte bort resistens, jag hänge inte upp mig på sånt när det gäller mina hästars hälsa, ett suddig framtids problem hjälper inte hästar med stora mask problem som har inte blivit avmasket.
Vill du och dom andra inte avmaska dina hästar är det din sak, jag och mina hästar kommer aldrig i kontakt med non av er.
Jag bara vet en sak:
Hade jag era tänka sätt och bara avmaskat vid ett siffer på ett traktprov, hästen dö och en undersökning visa att det var mask relaterad som ett enkle avmaskning kunde har förhindret........jag skulle aldrig förlåta mig själv.

Som jag har redan sakt "man få inte resistens med ett par avmaskning om året och man byta medlet imellan åt".

Jag vifta inte bort resistens, jag hänge inte upp mig på sånt när det gäller mina hästars hälsa, ett suddig framtids problem hjälper inte hästar med stora mask problem som har inte blivit avmasket.
Vill du och dom andra inte avmaska dina hästar är det din sak, jag och mina hästar kommer aldrig i kontakt med non av er.
Jag bara vet en sak:
Hade jag era tänka sätt och bara avmaskat vid ett siffer på ett traktprov, hästen dö och en undersökning visa att det var mask relaterad som ett enkle avmaskning kunde har förhindret........jag skulle aldrig förlåta mig själv.

Men snälla, kan du inte förklara vilken mask som skulle döda din häst.

Visst med lite tur kanske vi hittar en nytt medel som tar dör på dom... men vågar man "vänta" på den dagen?
OM ingen har börjat sen senast jag hörde uppgifter om det, så forskas det inte ens på att få fram nya substanser.
Saken är ju den att det GÅR att hålla hästarna nära nog parasitfria utan att avmaska dem - man måste nog börja med att bli av med det som finns där för stunden och om man sen jobbar målmedvetet förebyggande mot återsmitta så behövs inga mer preparat. Men då måste man veta vad man gör och inte hitta på en massa dravel med kunskapsursprung från mitten av förra seklet...

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 574
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III