Fråga om mask

Sv: Fråga om mask

Det låter som du kommer från det gamle Gärdet :)
Helt fri bli dom aldrig!:(

Men ett par avmaskning om året måste göras så att man inte tappat kontrol så dom inte göra obotlig skada.

Det finns två klass av häst folk när det gäller Mask Kontrol:
Mijö Nissar som är mån om milö och rädd för Risistans;
Och dom som är mån om sina hästar.

Vilka obotliga skador får hästar i Sverige av vilka parasiter?

Varför är man inte mån om sin häst om man inte förespråkar avmaskning titt som tätt? Jag är MYCKET mån om min häst, och andras, och nästa generation hästar och alla i framtiden.

Bimectin är ett bra medel som ta allt. Här varit Flavor Of The Year nu for ett par år. Tro Equamax bli 2014 års gång:d.
Visst inte Banminth fanns längre här i Svergia. Det och non Pyrantel preperat kan vara bra innan bete slapp, knock out dom ägg läggenda blod mask.

Det är 14 film till den jag hänvissa till, koka lite pop corn, lås in dig och gå igenom filmerna, dom kan ger lite kött på benen.

Happy Trails:)

Vilka obotliga skador får hästar i Sverige av vilka parasiter?

Varför är man inte mån om sin häst om man inte förespråkar avmaskning titt som tätt? Jag är MYCKET mån om min häst, och andras, och nästa generation hästar och alla i framtiden.

Har slutet att argumentera med dig Madick.

Bimectin är ett bra medel som ta allt. Här varit Flavor Of The Year nu for ett par år. Tro Equamax bli 2014 års gång:d.
Visst inte Banminth fanns längre här i Svergia. Det och non Pyrantel preperat kan vara bra innan bete slapp, knock out dom ägg läggenda blod mask.

Det är 14 film till den jag hänvissa till, koka lite pop corn, lås in dig och gå igenom filmerna, dom kan ger lite kött på benen.

Bimectin är ett ivermektin-preparat, samma som Ivomec och Noromectin. Det tar två stadier av lilla blodmasken, alla stadier av stora blodmasken, den tar inte spolmask eller bandmask.

Equimax är samma sak fast med oblandar prazikvantel, alltså så att man även kommer åt bandmask.

Banminth har funnits länge i Sverige och tar ett stadie av lilla blodmasken, vuxna stora blodmaskar och om man ger dubbelmdos tar den vuxna bandmaskar. Det är inte lika effektivt (tar kanske 90% av blodmaskarna, knappast ett knock out medel alltså) som ivermektiner.

Tusen tusen tack för informationen :) Jag har försökt och skicka pm till dig men på nåt tokigt sätt så får jag inte iväg dom :s

Tyvärr så lever oftast travfolk i det gamla (som jag tydligen *haha*...Men vill även tillägga att dom mer och mer lär sig, tack vare att de yngre som får en helt annat utbildning i dagsläget än vad det var förr. Så man ser nåt ljus i tunneln ialf ^^

Detta året så kommer jag dra om mina hagar till just sommarhagar och vinterhagar. Jag har även som system att sätta in nötkreatur hagarna för att skapa ett bättre betestryck. Men mina hästar däremot går inte in i nötkreaturs hage eftersom de är tok för stora och även den lilla detaljen att dom kan bli väldigt svår fångade. Så där kan jag tyvärr bara gå i ett led.

Samtidigt ligger jag med ett dilemma att en starthäst ska helst inte gå på sommarbete d v s gräsbete vilket leder till sämre prestation... Jag har ingen aning varför men folk påstår det och jag kan väl själv säga att jag håller med delvis. Vilket inne där att den hästen får stå en mindre hage som är ur betad.

Mycket intressant med just om styngflugan! Har jag inte ens tänkt på att om man tar bort alla ägg så behöver man inte avmaska för just det. Absolut så skrapar jag bort alla ägg jag ser, de har jag gjort hela tiden! ^^

Absolut så kommer jag ta prover på mina hästar och hitta den femte hästen.^^

Equamax har jag aldrig hört talas om, kanske ska lägga det på minnet.

För visst är det så att man ska helst ha variera avmaskning medel så man inte kör på samma år efter år, med tanke på resistens? En fråga till alla :)

Jag har haft lite svårt måste jag erkänna att hitta en liknade medel till Bimectin. Då kanske Equamax kan vara en bra ersättare ^^

Banminth lever än! Jag tro den har varit med länge ^^ Har haft den över 15 år så länge jag har haft hästar.

All information är välkommet i alla dess former för att få en bättre förståelse :)

Samtidigt ligger jag med ett dilemma att en starthäst ska helst inte gå på sommarbete d v s gräsbete vilket leder till sämre prestation... Jag har ingen aning varför men folk påstår det och jag kan väl själv säga att jag håller med delvis. Vilket inne där att den hästen får stå en mindre hage som är ur betad.
Frågan är väl varför... Är det för att den äter för mycket? Eller för att den inte vilar lika bra/mycket om den går ute dygnet runt?
Låt den gå i gräshage på dagtid och stå inne på nätterna så kan du reglera detta oavsett orsaken...

Jag tycker mest att det låter som en gammal skröna, att de presterar sämre om de går på bete.

Equimax är samma som Bimectin fast med bandmaskpreparat i också. Ges endast vid bekräftad bandmask samtidigt som blodmask.

Det finns bara två grupper att växla mellan, pyrantel och makrocykliska laktoner. Att byta märke på samma medel gör ingen skillnad.

Är frågorna för svåra? Eller var det jobbigt att din ena häst nollar så du inte har något argument för att avmaska?

Inte svor Mad, bara tröttsom, vi har gått igenom det så många gånger. Vi är på polar anden av frågan när det gäller mask och dess skada verken.

Att ena hästen vissa 0 förvåna mig inte, men mask hade och har han säkert, och för att hindra att dom utveckla och börja producera ägg.....i samråd med veterinären avmaskad vi han och den ändra.

Till det andra brev.....jag är medveten om dom olika medels verken.

Det finns två klass av häst folk när det gäller Mask Kontrol:
Mijö Nissar som är mån om milö och rädd för Risistans;
Och dom som är mån om sina hästar.
Är du inte med de första för du räkna med en del hat brev :rage:

Tre faktiskt; de som är måna om sina hästar och avmaskar när/om det behövs

Equamax har jag aldrig hört talas om, kanske ska lägga det på minnet.

För visst är det så att man ska helst ha variera avmaskning medel så man inte kör på samma år efter år, med tanke på resistens? En fråga till alla :)

Jag har haft lite svårt måste jag erkänna att hitta en liknade medel till Bimectin. Då kanske Equamax kan vara en bra ersättare ^^

Banminth lever än! Jag tro den har varit med länge ^^ Har haft den över 15 år så länge jag har haft hästar.

All information är välkommet i alla dess former för att få en bättre förståelse :)

Vet inte om den har kommit tt på den svenska marknad:
www.equimaxhorse.com

Har inte hört att Banomint förtfarenda skrivs utt, minns när den först kom ut for längesen.
Jag är inte insätt i hur dom olika mask medel lagerförs i Svergia.

Dom bäste införmation du kan få är på dom English Sites www.google.com.
Att kunna prata med din veterinär om hästens mask behändling är GREAT :banana:
Men du för vet att i slut anden är det den som skriva ut, och h-n känska inte har tillgång till det medel som du själv önska, typ Equimax, Quest, Zimmermectin eller nåt.

Inte svor Mad, bara tröttsom, vi har gått igenom det så många gånger. Vi är på polar anden av frågan när det gäller mask och dess skada verken.

Att ena hästen vissa 0 förvåna mig inte, men mask hade och har han säkert, och för att hindra att dom utveckla och börja producera ägg.....i samråd med veterinären avmaskad vi han och den ändra.

Till det andra brev.....jag är medveten om dom olika medels verken.

Jag har inte fått svar på frågorna tidigare och är det något jag får upprepa om och om igen är att du inte kan jämföra Sverige med andra länder iom olika klimat, dessutom varför välja zimmectrin när det är samma sak som Ivomec, Bimectin och Noromectin, och varför Quest när det i Sverige säljs under namnet Cydectin?

Vet inte om den har kommit tt på den svenska marknad:
www.equimaxhorse.com

Har inte hört att Banomint förtfarenda skrivs utt, minns när den först kom ut for längesen.
Jag är inte insätt i hur dom olika mask medel lagerförs i Svergia.

Dom bäste införmation du kan få är på dom English Sites www.google.com.
Att kunna prata med din veterinär om hästens mask behändling är GREAT :banana:
Men du för vet att i slut anden är det den som skriva ut, och h-n känska inte har tillgång till det medel som du själv önska, typ Equimax, Quest, Zimmermectin eller nåt.

Equimax har funnits på svenska marknaden i många år. Banminth har aldrig försvunnit och skrivs fortfarande ut, särskilt till föl som tar både spol- och blodmask.

Bästa informationen är från SLU och SVA för svenska förhållanden. England har inte i närheten av våra vintrar, ett helt annat klimat och därmed inte samma situation.

Frågan är väl varför... Är det för att den äter för mycket? Eller för att den inte vilar lika bra/mycket om den går ute dygnet runt?
Låt den gå i gräshage på dagtid och stå inne på nätterna så kan du reglera detta oavsett orsaken...

Jag tycker mest att det låter som en gammal skröna, att de presterar sämre om de går på bete.

Tell me about it! Jag har velat veta varför men ingen kan säga det till mig, det enda jag får höra är att det är ett big NO NO att ha en starthäst på sommarbete "för då kommer hästen stanna fem hundra meter kvar!" är det enda jag har fått till svar när jag har frågat :s

Det är lite så här också anledning till att jag sa att jag har själv sett effekten av det ifrån mina hästar när dom startar och just detta händer att dom lägger av fem hundra meter kvar...

Mina hästar mår bättre både i välbefinnandet och i träning när dom får stå ute dygnet runt under sommartiden, när väl vädret tillåter vill säga. ^^ Så jag har bara sett positiv effekt när mina hästar får röra på sig mycket ute i det fria men jag förstår din tankegång! ^^

Ja de låter väldigt gammalt och sen vet jag andra tränare som har sina hästar ute på bete och dom går fint fint i lopp! Så varför inte mina hästar gör det vet jag inte ... Och det irriterar mig!

Fattar inte att du orkar....

Till TS,
Läs vad Madick skriver och lyssna på hens råd. Där har du någon som vet vad hen pratar om och kan backa upp det med fakta och forskning.

Vad bra du kom in, en fråga som jag har tänkt på ett tag:
Om man inte följer veterinärens föraskrift behändling och hästen dö på grund av uttabliven behändling...........gäller försäkring?

Fick tillbaka vårt prov igår, hade 475 tycker du jag ska maska, har i 2 år maskat med Banminth (varför fråga inte) :)
Enligt listan tyckte labbet inte att man behövde maska om det var under 475 så
jag låg ju på gränsen, hästen går i en egen gräshage o jag mockar varje vecka.

Fick tillbaka vårt prov igår, hade 475 tycker du jag ska maska, har i 2 år maskat med Banminth (varför fråga inte) :)
Enligt listan tyckte labbet inte att man behövde maska om det var under 475 så
jag låg ju på gränsen, hästen går i en egen gräshage o jag mockar varje vecka.

Enligt labbet? De är inte veterinärer och ska inte ge sådana allmänna rekommendationer, dessutom är det lägre värden som upp till kanske 200 epg som kan vara läge att skippa avmaskning beroende på en mängd andra faktorer. Det är ingen fara för hästen att ha den mängden men det blir en hel del smitta ut på markerna. Kanske dax att ta ett annat labb?

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 574
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III