Fråga om mask

Sv: Fråga om mask

Men snälla, kan du inte förklara vilken mask som skulle döda din häst.

Bandmask.
Stora Blodmask.
Stingflug.

Små Blodmask & Ascarid kan leda till dödfall där dom nersätter hästen hälsa tillstånd så att sekundar infektion träda fram.

Vad är det som har gjört dig till en sån Anti Avmaskning Crusader :confused:

Det var tråkigt att höra att din häst dog Leafhillranch, verkligen!

Men enigt min uppfattning så säger ju inte Madick att vi hästägare INTE ska avmaska våra hästar. Att avmaska hästen vid behov är det enda som är sagt.

Täckprov anser jag är som en "guidning på rätt väg" (Och och jag har inte använt den metoden så flitigt, men ni fattar ändå vad jag menar ^^ )
Men det verkar som att du vill att de ska införa på klinikerna att vi ska börja skära upp hästarna och verkligen SE om det finns mask där inne.
Är det så du vill att vi ska uppfatta det?

OM ingen har börjat sen senast jag hörde uppgifter om det, så forskas det inte ens på att få fram nya substanser.
Saken är ju den att det GÅR att hålla hästarna nära nog parasitfria utan att avmaska dem - man måste nog börja med att bli av med det som finns där för stunden och om man sen jobbar målmedvetet förebyggande mot återsmitta så behövs inga mer preparat. Men då måste man veta vad man gör och inte hitta på en massa dravel med kunskapsursprung från mitten av förra seklet...

Absolut! Jag tro de är det enda "rätta vägen" (om det nu finns nåt sånt i ämnet) att vårda sina marker man har och därefter avmaska sina hästar vid behov.
Att bara stoppa in en massa avmaskning medel och strunta i just vad hästarna utsätts för i hagen är som gjort att misslyckas i slutet. Och det är där jag har hamlat! Jag tog inte hand om mina marker på några år och genom de fick mycket parasit vilket lede till mer avmaskning. *Not good!* Så vi får ser nu hur mina hästar kommer att må om ca 10 år framåt :s Om den lilla blodmasken vaknar till eller inte.

Och jag har eller inte hört om nån forskning om den frågan. Men det vara bara en "titt" i framtiden när man står det med resisensa parasiter och kliar sig i huvudet och förstår inte hur det kunde bli så här. Det var bara en teori ^^

Det var tråkigt att höra att din häst dog Leafhillranch, verkligen!

Men enigt min uppfattning så säger ju inte Madick att vi hästägare INTE ska avmaska våra hästar. Att avmaska hästen vid behov är det enda som är sagt.

Täckprov anser jag är som en "guidning på rätt väg" (Och och jag har inte använt den metoden så flitigt, men ni fattar ändå vad jag menar ^^ )
Men det verkar som att du vill att de ska införa på klinikerna att vi ska börja skära upp hästarna och verkligen SE om det finns mask där inne.
Är det så du vill att vi ska uppfatta det?

Nej du har uppfatta det hela fel och jag öka inte gå igenom allt engång till.
Tröttsom nog att argumentera med Madick hela tiden.

Hästen dög inte, han är kvar och en av dom snabbasta hästen jag nonsin haft. Bra på trail och ko oxå.

Adios

Nej du har uppfatta det hela fel och jag öka inte gå igenom allt engång till.
Tröttsom nog att argumentera med Madick hela tiden.

Hästen dög inte, han är kvar och en av dom snabbasta hästen jag nonsin haft. Bra på trail och ko oxå.

Adios

Aha, sorry! Läste tokigt där ^^

Ok, jag förstår, du behöver inte om du inte vill. Kul att du har en fin häst som du är nöjd med! ^^

Bandmask.
Stora Blodmask.
Stingflug.

Små Blodmask & Ascarid kan leda till dödfall där dom nersätter hästen hälsa tillstånd så att sekundar infektion träda fram.

Bandmasken finns hos 65% av hästarna i Sverige (undersökning gjord på slaktade hästar, ingen av hästarna hade dött eller avlivats pga magproblem, INGEN av hästarna hade haft några problem från magen eller andra symtom). Om det inte finns i dina hagar kan de alltså inte bli smittade. De som visar positivt på prov avmaskas hästen självklart även utan symtom.

Stora blodmasken har 3% av Sveriges hästar. Varför skulle den finnas i dina hagar som du avmaskat? Utan prover med odling, hur ska vi hitta de gårdar som har problem, då räcker det inte bara att avmaska utan man måste göra insatser på markerna också. Detta är inte ett individproblem utan ett gårdsproblem.

Spolmasken har föl, inte vuxna friska hästar. Föl avmaskas alltid utan prov pga denna mask.

Lilla blodmasken ger endast problem om de blir massor och bestämmer sog för att vakna upp alla samtidigt. Detta är extremt ovanligt och de få gånger det faktiskt uppstår är det när ägaren avmaskat felaktigt, t.ex. före bete med Banmimth och sen med ivermektin på vintern, dvs låtit hästen släppa ut och plocka upp mycket smitta under sommaren som ligger inkapslade och sen triggas av avmaskningen när de egentligen ska ligga i vila.

Bandmask.
Stora Blodmask.
Stingflug.

Grejen är ju den att om man avmaskar som du gör - på rutin och kanske i onödan, så kan det också leda till dödsfall.

Madick har väl aldrig varit någon anti-avmasknings fanatiker? Utan bara förespråkat att avmaska med rätt preparat, vid rätt tillfälle OM det behövs.

Grejen är ju den att om man avmaskar som du gör - på rutin och kanske i onödan, så kan det också leda till dödsfall.

Madick har väl aldrig varit någon anti-avmasknings fanatiker? Utan bara förespråkat att avmaska med rätt preparat, vid rätt tillfälle OM det behövs.

Jämfört med att man inte tar vilket penicillin preparat som helst, utan verkligen försäkrar sig om att det är nödvändigt och vilken typ som ska användas.

Man äter den ju inte i förebyggande syfte, vilket verkar vara fallet med avmasknings preparat.:confused::crazy:

Hej, är ny här så hoppas jag svarar på rätt sätt nu.:confused:
Väldigt intressant att läsa om det här. Madick verkar väldigt kunnig i detta området så tänkte passa på att fråga. Min 14-åring hade spolmask i vintras, både jag och vet såg den. Jag hade dv ute akut då min vanliga veterinär inte kunde komma just den helgen, han sa att vuxna hästar kan få problem med spolmask om de inte avmaskats ordentligt som föl och på så sätt byggt upp resistens mot den, vet du om det stämmer? Jag kan ju nästan garantera att han inte blivit avmaskad som föl.

Hur många spolmaskar kom det ut? Om hästen klarar sig utan avmaskning som föl har den byggt upp immunitet så det är ngt annat som påverkar i så fall.

Vi såg dom när han hade kolik och vet gjorde rektalundersökning, när han drog ut armen så var den full med levande maskar.:yuck:
När jag avmaskade sen så var hela boxen smockfull med maskar. Det var det äckligaste jag någonsin sett.
Hästen föddes tyvärr in i vanvård, därför kan jag säga att han med stor sannolikhet inte blev avmaskad

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 574
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III