Fråga om havandeskapspenningen

eyz

Trådstartare
Jag kommer att få alla 60 dagar med havandeskapspenning.

Är vikarie och har anställning fram till 31/12. Idag hade chefen skickat upp anställningsbeviset för våren, jag hade redan innan fått veta att de skulle göra mitt vikariat tillräckligt långt för att få havandeskapspenning, och det nya vikariatet gäller till 30/4. Har BF 20/5 och går således 20/3 (antar jag).

Undrar nu bara om jag kommer få havandeskapspenningen som jag ska från 1/5, när jag ju inte har något jobb egentligen..?

Sv: Fråga om havandeskapspenningen

Du bör få havandeskapspenning fram t o m 11 dagen innan förlossningen (i ditt fall den 9/5?) även om du är arbetslös då (du har ju fått ett beslut och då är det bara 9 dagar kvar på havandeskapspenningen), sedan kan du börja på föräldrapenning istället. Havandeskapspenning betalas ut fr o m 60:e dagen innan förlossning fram till den 11:dagen innan.

Läs mer här:Försäkringskassan - havandeskapspenning

Senast ändrad av en moderator:

I värsta fall kan du ta ut föräldrapenningen 60 dar innan beräknad förlossning. Då fyller man i papper och skickar med moderskapsintyg.

Fast det känns ju inte aktuellt när jag får 60 dagar. Det jag undrar är om det "räcker" med anställning till 30/4, cheferna skulle nog kunna lägga till några veckor om det krävdes...

Att man går de sista dagarna utan visste jag, men hur blir det om barnet väljer att inte komma ut "i tid", får man pengar för de extra dagar man går efteråt?

Den enda jag haft havandeskapspenning med ploppade ut en vecka för tidigt så jag vet inte:D
Bäst att höra med försäkringskassan direkt

Fast det känns ju inte aktuellt när jag får 60 dagar. Det jag undrar är om det "räcker" med anställning till 30/4, cheferna skulle nog kunna lägga till några veckor om det krävdes...

Att man går de sista dagarna utan visste jag, men hur blir det om barnet väljer att inte komma ut "i tid", får man pengar för de extra dagar man går efteråt?

Som jag skrev så kan du börja på föräldrapeng dagen efter din havandeskapspeng slutar, om du vill, så då spelar det ingen roll när barnet behagar komma ut.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 598
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
18 112
Senast: Barbabelle
·
Kropp & Själ Jag tänker skriva och berätta här bara för att jag undrar vad som drabbat mig. Troligen ett virus, det är det ju nästan alltid, men...
Svar
7
· Visningar
1 372
Senast: Skjøldur
·
Skola & Jobb Eftersom buke är mitt orakel hoppas jag på bra svar från folket. Har hamnat i en lite knepig situation och jag vet inte riktigt vilken...
2 3
Svar
52
· Visningar
9 152
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar