Fråga om häst- och hundprodukt

Sv: Fråga om häst- och hundprodukt

Allergier då? De kan vara ärftliga men det finns många reaktioner där det inte går att påvisa orsak eller arv. Däremot de där vi genom en avel på vissa fysiska företeelser ökar förutsättningarna tycker jag är olämplig och inga raser som lockar mig.

Svar även till Trissa: Är vi då inte överens - jag säger att vi kanske använder för mycket tillsatser och ni talar om BARF och färskfoder

Jag skulle inte avla på en allergisk hund heller. Det är onödigt att chansa. Min tro är att det alltid måste finnas en disposition för att en allergi ska bryta ut och denna disposition är ärftlig. Det innebär att även om avkommorna inte utvecklar allergi själva så kan de föra anlagen vidare. Samma gäller fukteksem och andra mindre åkommor. Jag vet ärligt inte om fukteksem har någon ärftlig faktor, men hur som haver handlar det om nedsatt immunförsvar i huden och då klumpar jag ihop dem med klåda och andra hudåkommor.

Det verkar ju som att vissa hundar har mycket sörre chans att utveckla fukteksem. Min ena hunds pappa hade lite trassel med sådant och även hans kullsyster. Båda hundarna hade väldigt olika päls. Den ena jättetjock och den andra jättetunn, så det verkade inte spela någon roll. Min avkomma då efter den hanen har aldrig haft problem, medans han+hans syster fått det upprepade gånger. Det känns som att det måste finnas några slags anlag för det (?)

Ja, det kan inte bara vara tillfälligheter. Tasse får ju fukteksem bara det rispas lite i huden och det är ett helvete att bekämpa. Halvsyster Evita har inte samma problem, men hon har istället klåda till och från. Tasse har tjock päls med rejäl underull och Evita tunn där det just nu inte finns underull alls. Så visst, det behöver inte ha något samband och heller inte handla om deras släktskap men faktum är att båda två har hudproblem.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
985
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 749
Senast: fixi
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 086
Senast: Red_Chili
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej! Jag köpte i valp i augusti i år och vart då informerad att valpen inte hade stamtavla. Vilket inte gjorde mig något då jag inte...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
21 449
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar