Fråga om beslut och om djävulsklo

nowa

Trådstartare
Frågor gällande häst 13 år med benpålagring i glidled sen 1 år tillbaka, är inte helt läkt ihop än och veterinären uppskatta 1-1.5 år till. Hästen är i rörelse dvs rids 1-3 timmar/ dag 6 dag/vecka, lösdrift. Får glucosamin, djävulsklo, nypon.

Frågor
Är osäker på mängde djävulsklo man kan ge, har gett 5 gram, är det för lite? för mkt? Har läst att man bara får ge det i 14 dgr o sen uppehåll lika länge. När jag har uppehåll (på dom här 5 mg som nu är första uppehållet) är hästen tillbaka i sin egen lilla värld, svår att få kontakt med och allmänt ovillig till att bli riden. Kan jag fortsätta ge han djävulsklo eller är det skadligt? Veterinären var inte glad för att jag ger honom det för skaderisk. Fann mig inte då att ställa frågan om vilka skador, finns folk här som vet?

Hur länge hade ni fortsatt rida denna häst? När är nog nog så att säga? Har hållt på i 1.5 år = sen jag köpte honom med behandlingar. Trodde hästen hade ryggont "bara" men som senare visade sig vara artrit som nu då har övergått till atros i leden. Han är, utan djävulsklo, seg, går in i sin egen lilla värld, motsträvig till arbeta.
Ej halt bara oren och svajig. Får hjälp på rehabcenter för att han ska muskla sig jämt igen men frågan är hur länge man ska hålla på?
Det senaste som hände var att frambenen börjar svullna i senor nedanför båda framknäna, man kan rida hästen i mest skritt och trav, tölt går inte då har han super ont efter så det är uteslutet. Galoppera funkar ibland, ibland inte.. Blir mer och mer stel i sidorna... Ja, suck...

Veterinären säger, ge det tid.. Men när ska man dra åt bromsen? När kotledsinflammation kommer? när den andra hasen utvecklar atros med pga överbelastning eller annat? Att hästen har ont är för mig ganska självklart då hästen, på djävulsklo, leker i hagen och kan springa med dom andra, vilket ALDRIG har hänt innan..

Blev lite långt men hoppas ni kan ge mig lite vägledning. Kanske någon med samma historia som kan ge mig lite info?
Tacksam för info om djävulsko..

Sv: Fråga om beslut och om djävulsklo

Om hästen har en aktiv spatt i ena hasen som inte läkt ihop/gått i vilofas på ett år, och fortfarande har såpass mkt smärta som beskrivs, och 'gissningen' är att det tar ett år till, så skulle för mig beslutet inte vara svårt faktiskt.

När min fick spatt så hängde allt (enlig vet) på just att kunna kontrollera smärtan under 'förbeningsfasen', och att det stillade av så smärtan vek inom rimlig tid. ANnars var prognosen dålig... Och det var långt kortare tid än ett år som diskuterades där.

Jag skulle med tungt hjärta men utan större tvekan låta hästen somna. Ni har kämpat länge, och efter vad du skriver har den haft ont längre än så, och ni är långt från målet och även om ni kommer 'i mål' finns det jävliga med spatt kvar - det kan blossa upp när som helst.

Angående djävulsklo tror jag att man verkligen ska fundera över till vilken häst man ger det. Jag har egen erfarenhet av att ge det till min gamla häst som är pensionerad från all ridning. Syftet är att han under sin sista tid ska kunna röra sig utan stelhet och smärta i hagen. Då känns det okej att ge det. Men jag har också erfarenhet av att en yngre häst i vårt stall (annan ägare alltså) fick djävulsklo under en period. De hade då precis nyligen köpt honom men tyckte han kändes stel och motvillig vid hårdare arbete och fick tipset om att ge djävulsklo av någon. Så länge han fick djävulsklo kunde han hoppträna och ridas varje dag. När de slutade med djävulsklo kunde han knappt gå ut till hagen. Visade sig att han hade kraftiga hovbenssänkningar orsakat av fång, flera år innan de köpt honom. Han fick avlivas snart efter det.

Med detta menar jag att min erfarenhet av djävulsklo är att det är så kraftigt smärtstillande, att jag inte tycker det är en bra idé att ge till en häst som rids eller utsätts för någon form av belastning. Tar man bort smärtan hos en häst finns risken att man utsätter den för mer än den klarar av och riskerar att förvärra en skada eller dra på sig en ny. Så var försiktig med djävulsklon.

Håller helt med dig, fast i just TS fall förstår jag rakt ut anledningen. En spatthäst rek ofta just arbete på smärtstillning, för att påskynda förbeningsprocessen i leden. Iofs inte varit med om att man gör det i ett år, men en period. Så där är det indicerat just att smärtlindra så man kan rida. Men det är ju ett av få fall man ens överväger det.

TS verkar dock ha full koll på DK och hur potent smärtstillande det verkar för vissa hästar. Och är fullt medveten om att hästen har ont utan DK.

En häst som reagerar på det viset skall inte ridas utan helst gå på lösdrift och kanske promeneras vid hand. Du gör det värre för den stackars hästen när du sitter på. Börjar han svullna på frambenen är det ett rejält varningstecken.

Vi har en en häst i mitt stall som är utdömd pga spatt. han klarar utmärkt att gå i hagen, men om man försöker sätta igång honom så blir han jämntjock från kota till knä på båda fram inom ett halvår. Vi har på 8 år försökt sätta igång honom 2 gånger och båda har slutat med att han tjocknat över en natt efter ca ett halvår. Därefter har det tagit minst 6 månader innan benen varit normala igen. Sedan några år har ägaren gett upp och han får tillbringa resten av livet som ren sällskashäst.

Jag kan inte svara för andra hästar i ärendet spatt, jag kan enbart! svara för min egen. Jag kan med gott samvete säga att om hästen bara! ska fortsätta vara still som han varit mellan 0803-0901 skulle han inte kunna röra sig alls idag. Olika vet har kollat på hästen, rekommenderades att låta hästen sprutas med tuppkam vilket gjordes 2 ggr, vila i 14 dagar liten hage, ut o promenera 20 min för hand per dag, hästen var under all kritik i oktober 08. Stod dessutom på box 4 sista mån under denna tid. Inte dömmas ut av vet för han var ej halt.
0901 sattes hästen igång men svår som f*n att rida. Tappar baktårna ryggmuskler urdåliga kunde inte hålla upp sig själv. Eftersom han ej visar hälta anser alla veterinärer att han inte kan ha så ont!!!
Började på rehabträning i mars 09 vilket innebär gåband med lätt belastning av vatten mm mm.. Efter halva tiden dvs 5 veckor var hästen självgående dvs inga tår i backen. Nu var ordinationen en annan, när vet såg resultat, var ordinationen att hästen ska vara igång. Efter 10 veckor på rehab är hästen på väg att bygga upp sig muskelmässigt utan ryttare. och på denna vägen är det, men längre än så har vi inte kommit, för att göra en lång historia kort

Så svaret på din fråga är ... att just denna häst mår bättre av att vara i rörelse, men tyvärr inte tillräckligt för att "må Bra".. Hästen har uppenbart ont, men då jag ej får någon respons på ett för mig, vettigt sätt av veterinärer som ser det som jag, att hästen faktiskt borde få rätten att avsluta sina dagar för att slippa ha ont.

Jag har gjort allt med equiteraput, laserbehandl av rygg, bytat sadlar, värmer rygg, täcke på, rehabbehandling mm mm o nu vet jag inte mer vad jag ska göra. Att han ska kunna vara fullt ridbar om ett år är för mig ofattbart, i dagsläget..
Ännu mer ofattbart är att övriga kroppsdelar ska ta sig hela ur denna process då han belastar sig på ett knepigt sätt, säkert för att komma undan smärta mm..

Jag har bara provat DK i 14 dagar då jag enbart provade nypon först på inrådan av veterinär. Men kände att ingen respons gavs, därför testade jag nu med DK, som för mig gav ett resultat av en piggare häst.

Faran kan alltså vara att hästen kan skada sig, typ snubbla, överanstränga sig el liknande? då DK är så starkt smärtlindrande?

Vad bör jag säga till veterinären? Hur bör jag lägga upp det?

Det är totalt 6 veterinärer under denna tid som tittat på hästen. Den första sa bara att jag var orolig matte, nästa tyckte bara han var stel o att jag skulle byta sadel. Vid nästa klinik var jag ursinnig o krävde röntgen av hela hästen då vi trodde han hade ryggproblem, sprutades o hela den historien. nr 4 var vet som besiktiga vi köp ett halvår tidigare, blev förnärmad o fräste åt mig att han var väl för fan inte blind när han besiktiga hästen, att han bara är lite stel nu så ingen fara. nr 5 är in i halvlek av rehab o tycker hästen är urfin och ser bara en orenhet i steget, ser ingen anledning att röntga om. nr 6 röntgade om då jag var urledsen o ville stilla mitt oroliga sinne, visade sig benpålagring o då troligen friskförklaras om 1-1.5 år, ej sprutas, prova med nypon o hållas igång. Komma tillbaka om hästen blir halt.

Är bara hältan det avgörande? Finns där inget mitt i mellan?

Om hästen har en aktiv spatt i ena hasen som inte läkt ihop/gått i vilofas på ett år, och fortfarande har såpass mkt smärta som beskrivs, och 'gissningen' är att det tar ett år till, så skulle för mig beslutet inte vara svårt faktiskt.

När min fick spatt så hängde allt (enlig vet) på just att kunna kontrollera smärtan under 'förbeningsfasen', och att det stillade av så smärtan vek inom rimlig tid. ANnars var prognosen dålig... Och det var långt kortare tid än ett år som diskuterades där.

Jag skulle med tungt hjärta men utan större tvekan låta hästen somna. Ni har kämpat länge, och efter vad du skriver har den haft ont längre än så, och ni är långt från målet och även om ni kommer 'i mål' finns det jävliga med spatt kvar - det kan blossa upp när som helst.

Vad är rimligt tid? några månader?
Jag tror han har haft inflammationen innan jag köpte honom alltså artrit, då han var tur/ridskole häst innan. Veterinären den siste, nämnde att 33 % av isisarna över 10 år utvecklar spatt, varför vet man ej än.
Jag ska på en kvällskurs den 17 om spatt o exem, hoppas på vägledning.

Du verkar veta vad du pratar om och du nämner "närma sig målet" precis på rätt sätt, det är vähäldigt långt borta..

Jag blir lite brydd. Reagerar hästen på böjprov? Vilken ledavdelning sitter benpålagringen i?

DK är individuellt, men på vissa hästar smärtstillar de gott och väl i klass med butta.

Min herre utvecklade spatt någon gång efter 2003, men den kom, det förbenades och gick in i viloläge utan att han tog ett orent steg. Sen fick han en smäll på hasen i samband med en fastrullning i box, där han också fick en senskada på samma ben. Så det tog ett tag innan vi lyckades lokalisera. Men när hältan kvarstod trots att senskadan var bättre så utredde vi. Första svängen reaktion i vänster bakknä, knäet bedövades och hästen ren. Knäet sprutades. På ÅB var det vänster knä. Hältan bara bytte sida. Då sprutades båda knäna, och på ÅB för det DÅ reagerade han i hasen VB. Röntgenbild togs då hästen hade en känd defekt i hasleden (T-märkt för det) och då upptäcktes både den gamla 'utläkta' spatten och ett nytt, aktivt spattanfall. Han sprutades i hasleden. Det var då vet sa att allt hängde på om man kunde få honom smärtfri.

Han svarade och blev ohalt, men ett drygt år senare blossade det upp igen. Jag åkte aldrig in då, jag kände igen tecknen, symptomen, hältan och ömheten. Han fick smärtstillande och några sista dagar i hagen med kompisarna. Han lekte och brallade av hjärtans lust (hade han inte gjort sista veckorna innan) och sen lät jag honom slippa mer. Spatten satt i mellersta ledavdelningen som var nästan helt sammanväxt då när vi röntgade. Så risken var stor att det nu satt sig i övre ledavdelningen (= dålig prognos).

Men min sprutades alltså, fick understödjande behandling med NSAID, och om han inte varit bra på ÅB hade man behandlat en gång till, hade han efter det haft lika ont fanns inget att göra, det var enligt vet inte etiskt försvarbart att fortsätta så. Och som hon sa 'aktiv spatt gör ONT'. Och med tanke på hästens symptom och att han var smärttålig - så ja det gör det nog.

Men din häst har vad veterinärerna anser är en AKTIV process? Och de behandlar inte, varken spruta eller försöka påskynda förbeningen? Och tycker det ska vara så ett år eller mer? Jag hänger inte riktigt med där.

Jag blir lite brydd. Reagerar hästen på böjprov? Vilken ledavdelning sitter benpålagringen i?

Men din häst har vad veterinärerna anser är en AKTIV process? Och de behandlar inte, varken spruta eller försöka påskynda förbeningen? Och tycker det ska vara så ett år eller mer? Jag hänger inte riktigt med där.

Håller med, jag hänger inte med själv..

I oktober 08 reagerade han första gången på böjprov, det var då han sprutades och allt skulle bli guld och gröna skogar. Samma sak 2 mån senare med svar att nu blir han bra. Tappade förtroende och valde då att ta ut den besiktigande veterinären eftersom jag samma år köpt hästen. Ville ha ett utlåtande då denne vetten haft hand om hästen i flera år hos förra ägaren. Tänkte om denne kunde se om hästen blivit sämre mot andra år mm. Men fick till svar att hästen nu ser helt ok ut, men stel så det var bättre att sätta igång honom, vilket gjordes o resten kan läsas där uppe i förra texten.

Han har bara visat hälta en gång på böjprov. Det han visar nu är en orenhet i steget vä bak, kompenserar med höger bak, lägger vikt på sitt hö fram, börjar mer och mer bli svår att få med i sidorna, börjar med att strejka mot hjälperna innan han vet ens vad jag vill be honom om, går in i sin egen värld, vill inte vara riktigt här, om ni förstår.

den senaste vetten tyckte inte det var lönt att fortsätta spruta utan prova på naturvägen dvs med nypon vilket jag gjorde men enl mig inte fick tillräckligt resultat. Att spruta i leden känns.. ja.. inte lönt på nått sätt.. Har hört så delade meningar om vad som är bra. Han svarade inte alls på de 2 han fick är min uppfattning. Därför accepterade jag detta beslut.

Jag vet inte hur man vet om den är aktiv. För ett år sen var det "bara" en inflammation i glidleden, nu är det benpålagrig, så ja, det är väl aktivt? :(

Drabbad glidled är vä bak och den leden som är längst ner så att säga ( finns 4 leder i hasen), inte typisk spattled och den som skulle vara, enl för att citera vetten, den bästa att ha spatt i för den belastas minst :confused:... Att denna leden är den drabbade skulle mer vara ett tecken på felbelastning vid ridn mm..

Jag tar inte ridningen på mina axlar då jag precis köpt hästen när det upptäcktes att han inte var fräsch. Han har gått som tur/ridskolehäst i 6 år innan. Köptes för jag ville ha en lugn och trygg häst till mig för att lära mig bättre skolridning, denna häst är bra utbildad och kan sin sak. Tyvärr har väl detta blivit hans fall.. Jag förbannar mig själv för att jag inte förstod bättre, hur gick han igenom besiktningen igentligen? Vad borde jag vetat? Vad borde jag har kontrollerat mer själv? Ja,..frågorna är många..

Nedre ledavdelningen är ju 'bäst' att få spatt i ja, för om den förbenas och växer ihop gör det inte så mycket. Sen är det värre ju högre du kommer. Mellersta är värre, övre är värst. Finns 3 såvitt jag vet/när man talar om spatt.

Jag skulle låta hästen slippa, eller byta veterinär. Att försöka behandla en hälta, eller flera, med nypon är uppåt väggarna i mina ögon =/ (Ingen kritik mot dig, helt okej ge nypon för att försöka hjälpa ytterligare, men en veterinär som rek nypon som enda behandling är skrämmande).

Ang aktiv/vilande så finns det en pågående process är den aktiv, när det stanat av är den vilande. Detta kan i hyfsad mån bedömas på röntgen, hur vet jag dock inte.

Det kan ju låta lite med att inte visa hälta, men det ska tilläggas att han har spänningar i ländrygg + kors, insida vä lår, spänning i halsmusklen hö sida bog. Trots detta bygger han överlinjen fint på gåbandet men spänningar sitter där. Behandlas givetvis av ET och massör + värms med täcke dagligen och stretchas..

Jag hoppas ni förstår att jag vet verkligen inte vad jag mer ska göra??

En bekant sa, bara låt han va så blir han dålig, men måste man verkligen "låta" dom bli så sjuka för att få tillåtelse för avlivning? Kan man inte se att trots allt detta som görs/har gjorts med hästen är resultatet inte tillräckligt för att säga att hästen ska komma till mål eller ens vara i närheten i dagsläget? (förstod nån det eller blev det luddigt??)

Senast ändrad:

Nedre ledavdelningen är ju 'bäst' att få spatt i ja, för om den förbenas och växer ihop gör det inte så mycket. Sen är det värre ju högre du kommer. Mellersta är värre, övre är värst. Finns 3 såvitt jag vet/när man talar om spatt.

Jag skulle låta hästen slippa, eller byta veterinär. Att försöka behandla en hälta, eller flera, med nypon är uppåt väggarna i mina ögon =/ (Ingen kritik mot dig, helt okej ge nypon för att försöka hjälpa ytterligare, men en veterinär som rek nypon som enda behandling är skrämmande).

Ang aktiv/vilande så finns det en pågående process är den aktiv, när det stanat av är den vilande. Detta kan i hyfsad mån bedömas på röntgen, hur vet jag dock inte.

Det skulle betyda att om man röntgar om hästen om,, tja.. ca 4 mån så ska man kunna se om det växt mer om den är aktiv?

Ja du... jag är mest förundrad över alla dessa olika veterinärer vi gått igenom på under 2 år som har så totalt olika syn på vad som är ok eller inte, ofattbart.. o så står man här själv o vet varken ut eller in.. man har bara en känsla av att allt är upp åt väggarna för hästen välbefinnande..

Har nu varit på en kvällskurs ang spatt som hölls av en mkt duktig och väl insatt veterinär. Verkligen att rekommendera..

För att kort sammanfatta mkt info..

Man har inte kommit mkt längre på 100 år om forskningen runt spatt

Om hästen får spatt är det ren "otur" att just Din häst har blivit drabbad. Dvs att man behöver inte ha dåligt samvete om hästen drabbas för att man red si eller så att man inte gjort tillräckligt för hästen mm mm. Det finns vissa avvikelser i hästens kroppshållning som man "tror" kan ha en betydelse.

Överansträning var inte en orsak till spatt (vilket jag någonstans inte fick ihop med resten av info menmen)

ca 30 % av isisarna var drabbade enl en studie -00. Oavsett ålder, mål med ridning, avel kunde man inte se att någon del var mer representativ än den andra

Behandlingsformer i oändligt visades, frågan ställdes vilken behandling som var bäst. Svaret blev ingen.. Man fick testa sig fram, den som funkar på en kanske inte funkar på nästa osv..

Hur man ska tolka röntgenplåtar gicks igenom. Man kan tydligen (iaf nått som jag inte hade en aning om) röntga "fel" så att en häst ser ut som att den har spatt fast den inte har det o då tvärt om.

Om hästen inte svarat på vald behandlingsform inom 1 till 1.5 år tyckte denna veterinär att det nog inte var så mkt att fortsätta med. Sen om valet var att avliva eller gå som sällskap var upp till ägaren att fatta beslut.

Om hästen läker ut på en led, är det vanligt att det kommer i en annan något eller några år senare.

Ja, där fanns massor massor mer av nyttig info..

Pratade veterinären något om Tildren? Vad ansågs om det i så fall?
Blir nyfiken bara eftersom jag har behandlat en häst som svarade bra på det. Men den hade i o f s nästan sammanväxta glidleder så det var inte så mycket som fattades.

Pratade veterinären något om Tildren? Vad ansågs om det i så fall?
Blir nyfiken bara eftersom jag har behandlat en häst som svarade bra på det. Men den hade i o f s nästan sammanväxta glidleder så det var inte så mycket som fattades.

Jag är ny på ämnet spatt så jag ska säga ärligt att namnet tildren kommer jag inte ihåg att hon prata om, ska googla lite och se, men du kan väl kort beskriva vad det är för en behandling?

Obs att detta är min amatöruppfattning av det hela.
Man ger hästen en kalkchock så att glidlederna skall växa ihop snabbare. Min häst stod på klinik med dropp i en halv dag. Man kan också dela upp behandlingen på flera gånger. 3 månader senare så var han fullt igång igen. Nu var jag tvungen att ta bort honom ändå ett halvår senare p g a andra orsaker, men fram tills dess så var han ohalt i alla fall.

Vi har inte en spatthäst men en äldre häst som är lite stel och blir mindre rörlig utan djävulsklo så hon går på en konstant daglig dos av det. Vi brukar inte ge det under sommaren men under den kalla perioden. Hon mår jättebra på detta och är givetvis inte HALT utan det heller utan bara mindre rörlig och inte lika pigg och glad. Så för att hon ska kunna fortsätta må bra sista åren så får hon hjälp av det för att när hon rör sig bättre mår kroppen bättre.

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
1 006
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 566
Senast: nexxa
·
Hästmänniskan Jag miste min häst akut för 2 mån sen. Världens snällaste, finaste och gulligaste kompis sedan 10 år tillbaka.Så älskad.Så saknad.❤️...
Svar
9
· Visningar
907
Senast: yamyam
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 376
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka