Om du läser mina tidigare inlägg så ser du att jag själv påpekat att både eksem och allt kring hudproblemen kan komma från tex leverskador eller andra invärtes problem. Det är väldigt vanligt att folk inte vet om det utan smetar på en massa utvärtes istället. Inte sagt att det inte fungerar men det kan ju bero på något inuti kroppen också.
Men annars, det är väl alldeles självklart att ljus hy är känsligare för starkt solljus och andra retningar än mörk hy. Nu har ju hästar päls över största delen av kroppen och den skyddar ju himla bra. Men som tex på mulen eller kring ögonen eller på andra ställen så kan hästen precis som människan bränna sig, bli torr, och som sagt, få eksem.
Jag syftade inte just på karlederna, kring det området tror jag det är mindre troligt att problemen beror på hudfärgen. Jag syftade på ställen med lite eller ingen päls på djur med ljus hy. Givetvis kan de få problem där det finns päls också. Men öht, djur med ljus hy har lättare för att få problem av solen eller annat.