fråga gällande vatten till valp

Sv: fråga gällande vatten till valp

Så som jag uppfattade dig till en början så trodde jag att valpen inte fick nåt vatten knappt alls. Men om valpen får vatten ett antal gånger per dag så är det helt ok enligt mig att skålen inte står framme fylld hela tiden. (det gör den inte hemma hoss mig)

jag var hos en kompis för ett par dagar sedan och fick se nått som för mig är helt obegripligt,

de har precis skaffat sig en 9 veckors gammal schäfervalp.
och för att den är ju inte rumsren än så har de gjort så att de bara ger hunden vatten ibland,
vilken då resulterar i att när valpen väl får vatten så dricker den enorma mängder och en valp med liten blåsa blir ju lätt kissnödig, vilket gör att det enorma vatten drickandet på en gång resulterar i att valpen blir typ nödig på en gång och kissar inne.
vilket gör dom som äger valpen att bli skit sura på den och tar genaste bort vattenskålen...

jag har visserligen hört att man kan ta bort vattenskålen på nätterna men inte bara att ge valpen vatten ibland.
vatten ska väl alla djur ha fri tillgång till??? speciellt valpar??
jag har 3 hundar och ingen av dem har fått vara utan vatten under rumsrenhets träningen, det var tålamod, och på när som helst på dagarna, hålla stenkoll på valpen och när den såg ut att vilja sätta sig så ut med den, tålamod, tålamod osv osv.

hur har ni gjort??
är detta normalt att neka en liten valp vatten bara för att den inte är rumsren??? :confused:

absolut inte,,,,kan hålla med om att ta bort vattenskålen om natten efter sista kisserundan, men aldrig annars....de e grymt.....har haft flertal valpar.....och har aldrig haft problem med dom, men fick en "valp", fick o fick, jag tog den för dom gjorde som dina vänner...det slutade med att den stackarn inte kunde kissa ute...eller inne, för den trodde det var fel att kissa över huvudtaget, den fick på f*n när den kissade inne, o på f*n när den stackarn inte kissade tillräckligt fort ute som husse/matte tyckte.....finns absolut inga belägg för att ta bort vattnet mer än på natten när valparna e riktigt små.....

Jag har alltid låtit mina hundar ha fri tillgång till vatten dygnet runt, vare sig de är vuxna eller valpar. Den senaste valpen har varit rumsren sedan 3 månaders ålder. Har som rutin att alltid ta ut valpar när de ätit, lekt eller sovit samt där emellan vid behov. Jag bannar aldrig en valp som kissar inne, utan går ut med den och berömmer när vi kommit ut.

Däremot skulle jag mycket väl kunna tänka mig att "styra upp" vattentillgången om valpen "okynnesdricker" och leker i vattenskålen. Har dock ännu inte råkat ut för detta.
Den fria tillgången på vatten nattetid kan ju också ifrågasättas. Jag upplever att den mängd vatten som går åt då faktsikt dricks upp vid själva sänggåendet. På natten sover hundarna.

Frågan är ju när "ibland" den får vatten..är det 2-3 gånger om dagen är är det oftare..

När jag fick hem min valp för två årsen så fick hon inte ha vatten skålen nere hela tiden...jag ställde ner den igång i timman så hon fick dricka om hon ville. Sen fick hon vatten efter lek och sömn och mat m,m.
Under natten gick jag upp lite då och då för att ge henne vatten och sen ut med henne.

och min hund drack alrig skit mycket varje gång jag ställde ner vattenskålen för att hon visste att den skall upp sen igen...

Anledningen att min valp inte fick ha sin vatten skål framme var för hon JÄMT lekte omkull den eller slängde sig i den så allt vatten ran ut.

som Gnist sa, när den vaknat, ätit (valpar äter ju oftast 3 gånger per dag), lekt eller varit ute och gått.

Nu har jag ju inte skrivit i tråden förrän nu, så något sådant har jag inte sagt :p

Mina hundar har fri tillgång till vatten och mat.. Däremot ska en valp få gå ut när den vaknat, ätit, lekt och busat ;)

Håller absolut med dig. Har valp nu (9 mån) och fri tillgång till vatten är självklart. Har aldrig hört nåt liknande. Tålamod är det bästa som finns. Man får en lugn och harmonisk hund.

Vet att den omplaceringshud vi hade tränades på det sättet. Resultatet: En hund som när den började dricka inte kunde sluta (H*n drack tills h*n spydde).... Ingen metod jag skulle rekommendera.

japp, men ingen av dom tycker att det är särskilt konstigt. de säger att när valpen är rumsren så ska de börja med fri tillgång om hon verkligen är helt rums ren och inte kissar inne alls.

Jag ser inget egentligt problem med att de ransonerar vattnet.Men när valpen druckit ska den omedelbart ut. När den kissaat (vilket den kommer) ska den ha massor med beröm.

Håller absolut med dig. Har valp nu (9 mån) och fri tillgång till vatten är självklart. Har aldrig hört nåt liknande. Tålamod är det bästa som finns. Man får en lugn och harmonisk hund.

9 månader är lite skillnad, detta handlar om en liten valp.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag flyttade tillbaka från Storbritannien till Sverige i Oktober i år, och tog då med mig mina två hundar: 1 okastrerad hane, border...
Svar
5
· Visningar
1 129
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 989
Senast: Sesca
·
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
1 290
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 259
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare
  • Vi som letar häst II