Fråga gällande avlivnig

Passet är främst för att förhindra att behandlade hästar slaktas och hamnar i humankonsumtionskedjan, alltså att det hamnar kött från behandlade hästar i köttdisken. Slakterierna kollar pass.
Fast jag hade lätt kunnat köra min till ett slakteri och visat passet då det inte står någonting i passet angående medicin eller nånting. Jag frågade varje gång på kliniken om dom ville se passet eller skriva i nåt i passet men det ville dom inte. Och ja vet, det står att det är upp till ägaren att skriva i passet om hästen inte ska gå till slakt men är man lite ful så kan man ju sälja varenda häst till slakt med tanke på att det inte finns någon kontroll överhuvudtaget på vad hästen ätit och inte ätit. Hade kliniker och veterinärer krävt att ha passet och fyllt i, då hade jag förstått meningen med passet. Hade varit så lätt om varje behandlande veterinär bara stämpla i passet att denna får inte gå till slakt. Att lägga det på hästägaren blir knasigt då det finns många oärliga människor där ute.

@Grazing Fast det där har inget med tråden att göra, att en häst kan avlivas till kremering av någon annan än ägaren i värsta fall.
(Sen är det du beskriver ett problem, även om veterinärerna här sköter det rätt bra)

@Grazing Fast det där har inget med tråden att göra, att en häst kan avlivas till kremering av någon annan än ägaren i värsta fall.
(Sen är det du beskriver ett problem, även om veterinärerna här sköter det rätt bra)
Det var en kommentar om att slakterierna kollar passen vilket är totalt värdelöst då det sällan står något i dom. Det finns ingen veterinär som är skyldig att kolla pass och skriva i pass. Så tyvärr är det egentligen inte ens fel av veterinärer att sköta det och jag antar att det är därför dom inte gör det heller.

Passet är främst för att förhindra att behandlade hästar slaktas och hamnar i humankonsumtionskedjan, alltså att det hamnar kött från behandlade hästar i köttdisken. Slakterierna kollar pass. Vid destruktion spelar det ingen roll med pass eller ej ur det hänseendet då hästen inte blir mat. Däremot så vore det bra om de kunde kolla identitet vid avlivning just för det som diskuterats i tråden. Men just hindra hästar avlivas av fel person bryr sig EU och lagstiftaren inte så värst om, så det finns ett glapp där. En kontroll vore rätt enkel då fler och fler hästar är märkta idag (med chip).

Mitt försäkringsbolag ville ha in passet för att stämpla det nu sist, första gången. Men jag fick skicka in passet, de har stämplat LIVERSATT i rött över hela första sidan. Bra tycker jag, då kan passet inte dyka upp och användas till annan häst.

Jag vet att det är meningen..men likväl där finns alldeles för många kryphål. Att slakta en medicinerad häst är inga problem. Inte heller att återanvända pass uppenbarligen då det inträffat många gånger.

Nej, striktare krav på passkontroller och identitetskoll tycker jag i överlag, inte bara när/om hästarna ska bli mat då kan det även där vara alldeles för sent.

Jag tycker visst att det kan höra till tråden, då jag ifrågasätter att detta ens kan hända utan ägarens godkänndande...Därav kanske det vore optimalt i framtiden att ägare ska legitimera sig själv och tex visa ägarbevis..sedan på det uppvisa hästpass och att man gör en identitetskoll på hästen (de flesta ska vara märkta)..Men ja, det kommer alltid finnas omärkta hästar också och hästar utan pass, men någon mer uppstyrd rutin kanske vore lämpligt..Jag tycker detta faktum är riktigt skrämmande och jag vet inte vad jag skulle göra om jag blev utsatt för samma sak..det är så..äckligt

Det är inte ok att någon annan kan gå överhuvudet på en djurägare och fatta beslut..det ska endast myndighet isf kunna göra, men inte kreti eller pleti! Det är inte bara en egendom man plötsligt får för sig att bestämma över..det är någons bästa vän.

Det är inte ok att någon annan kan gå överhuvudet på en djurägare och fatta beslut..det ska endast myndighet isf kunna göra, men inte kreti eller pleti! Det är inte bara en egendom man plötsligt får för sig att bestämma över..det är någons bästa vän.
Borde vara anmälningsbart egentligen, även om det nu "bara" handlade om en dag mer eller mindre och att hästen oavsett skulle tas bort. Usch, kan inte riktigt släppa det där, kanske för att jag väldigt nyligen tog bort min häst och vet hur otroligt svårt det var.

Borde vara anmälningsbart egentligen, även om det nu "bara" handlade om en dag mer eller mindre och att hästen oavsett skulle tas bort. Usch, kan inte riktigt släppa det där, kanske för att jag väldigt nyligen tog bort min häst och vet hur otroligt svårt det var.

Här i Sverige skulle det högst troligt vara olagligt, kan inte tänka mig annat..Jag hade verkligen anmält händelsen.

Inte jag heller..min åker på torsdag..det är nog så jävligt som det är runt omkring hela ämnet..gud nåde den som skulle våga lägga sig i mina beslut som jag gjort, eller som jag har tillsammans med behandlande veterinär, eller direktiv av veterinär.

Är kanske olika? Jag tog bort en med spruta (ej somnulose) i vintras. Den sederades tungt inför avlivningen, enligt vet "måste" de det. Det gick fort, han föll på sekunder och var dödförklarad inom minuter. Även de jag tagit bort med somnulose har fallit snabbt och varit dödsförklarade snabbt. Däremot en sprutavlivning för länge, länge sen (minns ej om den fick lugnande) där kämpade hästen emot att lägga sig väldigt länge innan den la sig och så tog det ett tag innan hjärta och andning upphörde.

Samtliga har varit cirkulatoriskt u.a. när de tagits bort, vilket nog kan påverka.

men förlåt men din största redogörelse ngnsin har väl varit just din häst som togs bort med sumolose och som du redogjorde för i detalj hur den reagerade och hur chockad du var eftersom hästen reagerade som den gjorde efter injektion osv och sen? det var ju oerhört traumatiskt utifrån hur du rapporterade och detaljerade det på buke att den reagerade på sumolose? länge länge sen var det ju inte beroende på hur man ser det?

Din stackare, vad hemskt det låter. Lider med dig, det är en mardröm att något går snett vid avlivning.

Nej det ska inte ta så lång tid!! Men om hästen är extremt drogad eller väldigt sjuk med cirkulationssvikt kan det ta lite tid innan avlivningsmedlet når hjärtat, det ska dock aldrig ta sån tid som du beskriver.

Jag vet inte vad som har gått fel, kanske använde vet ett annat preparat som inte är lika effektivt?

Jag har förlorat två hästar och båda avlivades med spruta (somulose). Den ena låg ner och var borta redan innan sprutan var tom.... Den andra stod upp och hade fått en liten dos lugnande, det tog kanske några sekunder men max 30 innan han föll och då var han redan död... Det gick väldigt snabbt...

Liknande trådar

Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 419
Senast: pews1972
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 555
Senast: Liten
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 338
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
5 998

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka