Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det känns som man skulle vilja höra den andra sidans förklaring av det hela
De roliga är inte slut ännu. 8:15 idag ringer jag "kadaverbilen" för att fundera hur vi skall göra. Hade nämligen fyra alternativ. Återvinningsstation (de tar emot hästar här, kändes dock som sista alternativet) enskild kremering men de kostar skjortan, masskremerin eller gräva ner hos gamla ägaren som har tillstånd, är dock 10 mil dit
Nå, ringde ju som sagt kadaverbilen för att som jag tänkt kolla pris, tidpunkt mm.. Hade förstå att man enbart kan ringa måndag-fredag.
Döm om min förvåning när jag ringer 8:15 måndag morgon och de då säger att de just lastat på henne Företaget har 8 mil enkelresa hit, om de inte har bilar stationerat här
Därför skulle jag aldrig lämna min hästs pass till stallägare.För övrigt kanske man ska lägga kritiken till de som hämtat med (jag hade absolut gjort det) för såhär får det bara inte gå till.
Deras rutiner också kanske bör ses över, jag har faktiskt alltid varit kritisk till att de aldrig ber om legitimation och uppvisande av hästpass.
Hoppas på mer svar från vad det är som har hänt egentligen här.
Därför skulle jag aldrig lämna min hästs pass till stallägare.
Angående det där så frågade jag faktiskt Agria och Lantbrukstjänst om jag skulle ta med mig passet men det behövdes ju inte. Frågade då om det inte är väldigt lätt att ta fel häst eller ta någon annans häst, jo det var det ju "men ägaren är ju oftast där" lät det från bägges håll. På Agria blev dom nästan lite irriterad när jag ifrågasatte det där.För övrigt kanske man ska lägga kritiken till de som hämtat med (jag hade absolut gjort det) för såhär får det bara inte gå till.
Deras rutiner också kanske bör ses över, jag har faktiskt alltid varit kritisk till att de aldrig ber om legitimation och uppvisande av hästpass.
Hoppas på mer svar från vad det är som har hänt egentligen här.
Angående det där så frågade jag faktiskt Agria och Lantbrukstjänst om jag skulle ta med mig passet men det behövdes ju inte. Frågade då om det inte är väldigt lätt att ta fel häst eller ta någon annans häst, jo det var det ju "men ägaren är ju oftast där" lät det från bägges håll. På Agria blev dom nästan lite irriterad när jag ifrågasatte det där.
Jag förstår faktiskt inte överhuvudtaget vad man ska med passet till. I praktiken så kan man ju om man är riktigt djävlig bara avliva andras hästar, bara ringa ut någon och säga att den ska tas bort och ingen ifrågasätter.
Kommer väl aldrig komma fram vem som beställt. För att få reda på det måste jag börja ringa runt till styrelsen i stallet (troligen någon där) men känner att jag bara inte orkar. Helgen har varit tuff som det är.
Har inte haft passet i stallet då jag bor 300 M därifrån.
Kommer väl aldrig komma fram vem som beställt. För att få reda på det måste jag börja ringa runt till styrelsen i stallet (troligen någon där) men känner att jag bara inte orkar. Helgen har varit tuff som det är.
Har inte haft passet i stallet då jag bor 300 M därifrån.
Jag förstår absolut att du inte orkar ringa runt och bråka.
Men däremot tycker jag att det låter helt vansinnigt hur folk runt dig agerat. Och olagligt, iaf i Sverige. Hur det är hos er vet jag inte. Men det låter ju inte helt ok kan jag tycka.
Så om inte du orkar bråka kanske det kan vara värt att be någon göra det åt dig, om du har någon.
Främst för att skydda någon annan stackare för att utsättas för det sen.
Tycker man att ett djur lider får man ju anmäla alt prata med ägaren och försöka få den att kontakta vet.
Men HAR vet sagt att läget är ok får man inte besluta annat om man inte äger hästen, enligt lag.
Har vet sagt att hästen NU måste avlivas är läget givetvis annat. Men jag tolkade det inte alls så i ert fall. Det är bara vet som har kompetens och laglig rätt att besluta sånt.
Ta hand om dig!
Men alltså, finns det något avtal eller något som gör att dom står över hästägaren? Att dom har rätt att besluta avlivning osv? Förstår faktiskt inte alls. Det är ju en sak att råda och ha åsikter men att bestämma när var och hur, det kan ingen annan än hästägaren göra.De i styrelsen som var i Helsingfors på Helsinkis horseshow gjorde beslutet att hästen skall bort. Vet att hon inte mådde bra men skötte efter direktiv. Hon var i alla fall så pigg att hon gnägga när jag kom, tiggde mat och åt hö. Trots fångställning. Lite feber/reaktion på medicin för svettades.
En veterinär jag pratat med sa då att hon helst inte ville ge lugnande innan avlivningsvätska. Lugnande sänker blodtrycket och gör att avlivningsvätskaan tar längre tid att verka.
Det låter ju ganska logiskt i det här fallet?Låter ototroligt ledsamt hur som helst
Jag håller med dig.
Inte ens stc ville ha igen passet vid avlivning då jag frågat (själv tog jag för givet att det ska stämplas av firman vid uppvisande av mig som ägare/legitimering plus identifiering av hästen iom att alla hästar idag bör ha märkning och återsändas för registrering och makulering).
Veterinärer frågar aldrig om pass heller annat än vid vaccination.
Ändå är det lagfört att varje häst ska ha pass och det ska finnas i hästens absoluta närhet för att kunna uppvisas - varför undrar man när det inte ens efterfrågas vid tillfällen det absolut är nödvändigt. Ett pass borde innebära ett skydd och bekräftelse av identitet...Jag tycker frågan är allvarlig.