Fråga gällande avlivnig

De roliga är inte slut ännu. 8:15 idag ringer jag "kadaverbilen" för att fundera hur vi skall göra. Hade nämligen fyra alternativ. Återvinningsstation (de tar emot hästar här, kändes dock som sista alternativet) enskild kremering men de kostar skjortan, masskremerin eller gräva ner hos gamla ägaren som har tillstånd, är dock 10 mil dit

Nå, ringde ju som sagt kadaverbilen för att som jag tänkt kolla pris, tidpunkt mm.. Hade förstå att man enbart kan ringa måndag-fredag.

Döm om min förvåning när jag ringer 8:15 måndag morgon och de då säger att de just lastat på henne :eek::confused: Företaget har 8 mil enkelresa hit, om de inte har bilar stationerat här

Hur i hela friden kan hästen ha blivit hämtat utan din vetskap/utan din bekräftelse??

Tycker det luktar konstigt här..riktigt konstigt. Det brukar krävas flera steg innan bekräftan om hämtning är slutförd, det är typ omöjligt att misstolka också genom tex att man ringer och rådfrågar iom att de flesta vill ha betalt i förväg..
Ofta sker bokning via nätet, sedan ringer de upp för en bekräftan, tidsplanering och vägbeskrivning och att någon kanske ska vara på plats.

Är det så att någon annan bokat hämtningen är det riktigt illa tycker jag. Det är verkligen att kliva över gränsen för vad som är ok..Och vem vill lägga ut de pengarna ens åt någon annan (mig veterligen är det snordyrt som det är med hämtning..här betalar man ca 5000:- ink moms).

Har bokningen och hämtningen utförts i någon annans namn än dig själv ska du absolut inte betala ett öre..Och jag finner inte ord på hur äckligt jag tycker en sådan handling skulle vara. (med tanke på att det nu troligtvis är för sent med begravning eller enskild kremering tex och det vill man ju avgöra själv)

Senast ändrad:
För övrigt kanske man ska lägga kritiken till de som hämtat med (jag hade absolut gjort det) för såhär får det bara inte gå till.
Deras rutiner också kanske bör ses över, jag har faktiskt alltid varit kritisk till att de aldrig ber om legitimation och uppvisande av hästpass.

Hoppas på mer svar från vad det är som har hänt egentligen här.

För övrigt kanske man ska lägga kritiken till de som hämtat med (jag hade absolut gjort det) för såhär får det bara inte gå till.
Deras rutiner också kanske bör ses över, jag har faktiskt alltid varit kritisk till att de aldrig ber om legitimation och uppvisande av hästpass.

Därför skulle jag aldrig lämna min hästs pass till stallägare.

Därför skulle jag aldrig lämna min hästs pass till stallägare.

Inte jag heller, jag är så "olaglig" att jag förvarar mitt hemma. Kan visa upp det inom 20 min men ändå..Nej sånt lämnar jag inte ifrån mig, aldrig. Lika lite som jag lämnar ifrån mig mina identitetshandlingar. Vissa krav är bara helt uppåt väggarna..

Vid såna här tillfällen ifrågasätter jag starkt syftet att öht ha pass. Värsta tänkbara scenario är att man till ämnet, skulle kunna ta vilken häst som helst i stallet och beställa avlivning plus hämtning..

Pass plus legitimering av hästägare borde vara ett krav för all ev behandling av häst.

Senast ändrad:
Beklagar verkligen alla oerhört hemska och traumatiska saker du råkat ut för de sista dagarna! :(

Flera verkligen fruktansvärda händelser på så kort tid... Jag känner med dig! cyberKRAM!

Angående det där så frågade jag faktiskt Agria och Lantbrukstjänst om jag skulle ta med mig passet men det behövdes ju inte. Frågade då om det inte är väldigt lätt att ta fel häst eller ta någon annans häst, jo det var det ju "men ägaren är ju oftast där" lät det från bägges håll. På Agria blev dom nästan lite irriterad när jag ifrågasatte det där.

Jag förstår faktiskt inte överhuvudtaget vad man ska med passet till. I praktiken så kan man ju om man är riktigt djävlig bara avliva andras hästar, bara ringa ut någon och säga att den ska tas bort och ingen ifrågasätter.

Angående det där så frågade jag faktiskt Agria och Lantbrukstjänst om jag skulle ta med mig passet men det behövdes ju inte. Frågade då om det inte är väldigt lätt att ta fel häst eller ta någon annans häst, jo det var det ju "men ägaren är ju oftast där" lät det från bägges håll. På Agria blev dom nästan lite irriterad när jag ifrågasatte det där.

Jag förstår faktiskt inte överhuvudtaget vad man ska med passet till. I praktiken så kan man ju om man är riktigt djävlig bara avliva andras hästar, bara ringa ut någon och säga att den ska tas bort och ingen ifrågasätter.

Jag håller med dig.
Inte ens stc ville ha igen passet vid avlivning då jag frågat (själv tog jag för givet att det ska stämplas av firman vid uppvisande av mig som ägare/legitimering plus identifiering av hästen iom att alla hästar idag bör ha märkning och återsändas för registrering och makulering).

Veterinärer frågar aldrig om pass heller annat än vid vaccination.

Ändå är det lagfört att varje häst ska ha pass och det ska finnas i hästens absoluta närhet för att kunna uppvisas - varför undrar man när det inte ens efterfrågas vid tillfällen det absolut är nödvändigt. Ett pass borde innebära ett skydd och bekräftelse av identitet...Jag tycker frågan är allvarlig.

Väcker hemska tankar hos mig i alla fall, om man skulle råka i konfliktartad situation med riktiga idioter inblandade. Ägaren är inte alls alltid med (det dummaste jag hört)..Jag har valt tex att inte gå med min nu strax utan stallägaren är så snäll att gå sista biten med honom för jag orkar inte då jag har mycket annat knas i livet just nu (tack och lov har jag fullt förtroende till alla i mitt stall, men uppenbarligen finns motsatsen)

Jag blir illa till mods..för det är uppenbart hur man lätt kan vara riktigt, riktigt elak mot folk. Hästen är något man själv har rätt att bestämma över som ägare i första hand. Som här..om det nu är så som jag utläser att någon annan bokat hämtningen..Det går nästan inte att föreställa sig, visst hästen var död, men nåt så otroligt kränkande gjort

Senast ändrad:
Kommer väl aldrig komma fram vem som beställt. För att få reda på det måste jag börja ringa runt till styrelsen i stallet (troligen någon där) men känner att jag bara inte orkar. Helgen har varit tuff som det är.

Har inte haft passet i stallet då jag bor 300 M därifrån.

Kommer väl aldrig komma fram vem som beställt. För att få reda på det måste jag börja ringa runt till styrelsen i stallet (troligen någon där) men känner att jag bara inte orkar. Helgen har varit tuff som det är.

Ring till firman/de som hämtade. Tala om vad som hänt och att du är ägaren..
(om inte annat kan det vara ett bra sätt att tala om för dem också hur detta har gått till, kanske de får en tankeställare över hur beställningar ska få gå till)

Jag hade velat veta och sedan pratat med personen i fråga/talat om hur ledsen jag är och samtidigt tydligt sagt "jag kommer naturligtvis inte betala ett öre för detta" utan det får du som beställare stå för.

Jag vet inte vad jag ska säga..det är helt ofattbart i mina ögon sett. Men jag hade velat ha en ordentlig förklaring för att kunna lämna det bakom mig och egentligen talat om vad deras handling innebär lagligt sett..

Hoppas du kan finna ork senare om inte nu att försöka få tag i personen och få en förklaring.
Det är skittufft och man orkar ingenting efter att ha tagit bort sin häst..men om ett tag kanske?
Jag tycker inte att sånt här ska lämnas olöst eller osagt för det här är bland det värsta jag hört om jag ska vara ärlig, sånt gör man bara inte mot medmänniskor :(

Jag förstår absolut att du inte orkar ringa runt och bråka.
Men däremot tycker jag att det låter helt vansinnigt hur folk runt dig agerat. Och olagligt, iaf i Sverige. Hur det är hos er vet jag inte. Men det låter ju inte helt ok kan jag tycka.

Så om inte du orkar bråka kanske det kan vara värt att be någon göra det åt dig, om du har någon.
Främst för att skydda någon annan stackare för att utsättas för det sen.

Tycker man att ett djur lider får man ju anmäla alt prata med ägaren och försöka få den att kontakta vet.
Men HAR vet sagt att läget är ok får man inte besluta annat om man inte äger hästen, enligt lag.
Har vet sagt att hästen NU måste avlivas är läget givetvis annat. Men jag tolkade det inte alls så i ert fall. Det är bara vet som har kompetens och laglig rätt att besluta sånt.

Ta hand om dig!

Jag förstår absolut att du inte orkar ringa runt och bråka.
Men däremot tycker jag att det låter helt vansinnigt hur folk runt dig agerat. Och olagligt, iaf i Sverige. Hur det är hos er vet jag inte. Men det låter ju inte helt ok kan jag tycka.

Så om inte du orkar bråka kanske det kan vara värt att be någon göra det åt dig, om du har någon.
Främst för att skydda någon annan stackare för att utsättas för det sen.

Tycker man att ett djur lider får man ju anmäla alt prata med ägaren och försöka få den att kontakta vet.
Men HAR vet sagt att läget är ok får man inte besluta annat om man inte äger hästen, enligt lag.
Har vet sagt att hästen NU måste avlivas är läget givetvis annat. Men jag tolkade det inte alls så i ert fall. Det är bara vet som har kompetens och laglig rätt att besluta sånt.

Ta hand om dig!

Om jag inte missförstått helt, så blev hästen dock sämre och fick fång under helgen utöver senskadan (som också är en tragisk historia hur stallkamraters inställning varit)? Antar därav att den avlivades då, inte att de beställt avlivningen också/att någon annan tagit beslutet..men att någon beställt upphämtning utan ts vetskap är illa nog och ja, det skulle vara olagligt här högst troligt det med..

Tillägg:

Läste nu längre ner i tråden jag sett tidigare ang fånget. Jag är helt förbryllad..Är det verkligen så att någon även beställde avlivningen/beslutade?? Vad i hela friden är det för fel på människor?? Jag hoppas att så inte var fallet..jag trodde endast att avhämtningen var beställd av någon annan..jag vet inte vad jag ska säga, mer än att jag blir äcklad på riktigt. Så otroligt hänsynslöst då hela grejen runt avlivning är det värsta en djurägare någonsin går igenom...fyy :cry:
Ett beslut som ofta tar emot att ta..och är det inte akut vill man gärna fundera ett par dagar/låta sig acceptera läget och har rätt att göra.

Senast ändrad:
Akuta skedet av fång är inte roligt att se på. Iom att hon troligen skulle tas bort på måndag körde vi dubbla doser metacam. (Smärtstilla ordentligt) fanns en liten chans att de skulle gå.

De i styrelsen som var i Helsingfors på Helsinkis horseshow gjorde beslutet att hästen skall bort. Vet att hon inte mådde bra men skötte efter direktiv. Hon var i alla fall så pigg att hon gnägga när jag kom, tiggde mat och åt hö. Trots fångställning. Lite feber/reaktion på medicin för svettades.

De i styrelsen som var i Helsingfors på Helsinkis horseshow gjorde beslutet att hästen skall bort. Vet att hon inte mådde bra men skötte efter direktiv. Hon var i alla fall så pigg att hon gnägga när jag kom, tiggde mat och åt hö. Trots fångställning. Lite feber/reaktion på medicin för svettades.
Men alltså, finns det något avtal eller något som gör att dom står över hästägaren? Att dom har rätt att besluta avlivning osv? Förstår faktiskt inte alls. Det är ju en sak att råda och ha åsikter men att bestämma när var och hur, det kan ingen annan än hästägaren göra.

En veterinär jag pratat med sa då att hon helst inte ville ge lugnande innan avlivningsvätska. Lugnande sänker blodtrycket och gör att avlivningsvätskaan tar längre tid att verka.

Det låter ju ganska logiskt i det här fallet?Låter ototroligt ledsamt hur som helst :(

Är kanske olika? Jag tog bort en med spruta (ej somnulose) i vintras. Den sederades tungt inför avlivningen, enligt vet "måste" de det. Det gick fort, han föll på sekunder och var dödförklarad inom minuter. Även de jag tagit bort med somnulose har fallit snabbt och varit dödsförklarade snabbt. Däremot en sprutavlivning för länge, länge sen (minns ej om den fick lugnande) där kämpade hästen emot att lägga sig väldigt länge innan den la sig och så tog det ett tag innan hjärta och andning upphörde.

Samtliga har varit cirkulatoriskt u.a. när de tagits bort, vilket nog kan påverka.

Jag håller med dig.
Inte ens stc ville ha igen passet vid avlivning då jag frågat (själv tog jag för givet att det ska stämplas av firman vid uppvisande av mig som ägare/legitimering plus identifiering av hästen iom att alla hästar idag bör ha märkning och återsändas för registrering och makulering).

Veterinärer frågar aldrig om pass heller annat än vid vaccination.

Ändå är det lagfört att varje häst ska ha pass och det ska finnas i hästens absoluta närhet för att kunna uppvisas - varför undrar man när det inte ens efterfrågas vid tillfällen det absolut är nödvändigt. Ett pass borde innebära ett skydd och bekräftelse av identitet...Jag tycker frågan är allvarlig.

Passet är främst för att förhindra att behandlade hästar slaktas och hamnar i humankonsumtionskedjan, alltså att det hamnar kött från behandlade hästar i köttdisken. Slakterierna kollar pass. Vid destruktion spelar det ingen roll med pass eller ej ur det hänseendet då hästen inte blir mat. Däremot så vore det bra om de kunde kolla identitet vid avlivning just för det som diskuterats i tråden. Men just hindra hästar avlivas av fel person bryr sig EU och lagstiftaren inte så värst om, så det finns ett glapp där. En kontroll vore rätt enkel då fler och fler hästar är märkta idag (med chip).

Mitt försäkringsbolag ville ha in passet för att stämpla det nu sist, första gången. Men jag fick skicka in passet, de har stämplat LIVERSATT i rött över hela första sidan. Bra tycker jag, då kan passet inte dyka upp och användas till annan häst.

Liknande trådar

Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 419
Senast: pews1972
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 555
Senast: Liten
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 338
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
5 998

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka