Fråga från foder o-kunnig

malinsky

Trådstartare
Går det att jämföra havre med krafft groov tex?

Om jag ger min häst 2kg krafft groov 125, hur mkt havre ska jag ge för att det ska vara likvärdigt? Går det ens att jämföra på det viset?

Jag är lite lur på att pga ekonomisk aspekt gå från krafften tillbaka till havre, men då blir det ju kostnad för mineraler och vitaminer osv. men frågan är ju då hur mkt havre han ska ha för att komma upp i samma giva som krafften.

Hmm.. någon som kan hjälpa mig på traven, för som ni märker är jag helt okunnig när det gäller foder!
 
Sv: Fråga från foder o-kunnig

Du får kolla på värdena på enegi, smältbart protein oh mineralerna. Jämför dessa mellan de två fodrena. Så ser du hur mycket av dessa näringsämnen hästen får i sig genom Krafften och ger motsvarande näringsmängd i havre.
 
Sv: Fråga från foder o-kunnig

Det går inte riktigt att göra en sån jämförelse(tycker jag)...
Visst går det men krafft är ett fullfoder och innehåller många olika saker för att få sitt näringsinnehåll och att jämföra det med bara havre....
Har du en uträknad foderstat eller ger du rekomenderad mängd som står på säcken?
Även om ditt foder innehåller vitaminer och mineraler så kanske din hästs behov inte blir täckta, det beror på vad ditt hö/hösilage har för näringsinnehåll. Ibland kan man måsta ge mineraler/vitaminer eller annat fodermedel+fullfodret för att det ska vara perfekt för hästen.
Efter som att man inte längre får ge rekomendationer på enskailda foderstater här så får du gärna skicka ett PM till mig om du vill ha hjälp.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Fråga från foder o-kunnig

Kollade på Krafft nu och insåg att Groov 125 innehåller rätt mycket protein. Om du vill byta den mot havre kommer du få i hästen mindre protein jmft med energin än vad den får nu. Frågan är då om den står på exakt så mycket protein den behöver eller om den står på ett överskott? Står den på exakta behovet är det bättre tat byta grooven mot ett mer proteinrikt foder som t ex lucern. Är det ett öerskott kan du byta mot havre (förutsatt att överskottet är tillräckligt stort). Mineralerna får du sedan räkna på och köpa ett passande mineralfoder.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 490
Senast: Irival
·
Foder & Strö Hej! Behöver er hjälp efter som detta är vår första häst och ägt henne sen skiftet nov-dec. Hon är precis fyllda 19år(förra lördagen:) )...
Svar
4
· Visningar
1 273
Foder & Strö Hej. Jag skulle behöva lite foder tips. Så som det ser ut idag så äter min häst granngårdens egna original pellets och han får ca 1kg...
Svar
5
· Visningar
1 240
Senast: mahlmt
·
Foder & Strö Hejsan allesammans! Som rubriken säger, jag har problem med karlledssprickor på min travarnordis som jag tävlar inom trav med. Det...
2
Svar
34
· Visningar
5 208

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp