Fråga ang röntgen vid fång

Sv: Fråga ang röntgen vid fång

Exakt, en rotation är inte alls någon dödsdom. Med korrekt verkning omformar man hoven efter hovbenets nya läge och vad just hovbenen angår blir hästen som innan den fick fång.

Vi tog bort vår direkt när vi sett plåtarna, blandade inte in försäkringsbolaget ö h t (varken för undersökningen - som understeg självrisken i kostnad) eller livvärdet, eftersom de aldrig godkänt utdömning utan att man först försökt med beslag.

Själv står jag inte ut med att se en häst som bara får mer och mer ont, dag ut och dag in, så morgonen därpå var hon borta.

Så man måste alltså prova med beslag innan försäkringen godkänner avlivning?
Är det inte ganska absurt med tanke på att det kanske inte alls blir bättre, och så skall hästen vänta hur länge till som helst?
Tog ni bort direkt på plats, eller tog ni hästen med hem?
Går det att göra det med det samma i så fall, på kliniken?

Jag känner likadant, min häst ska inte behöva gå igenom mer än nödvändigt.

De flesta bolag vill att man provar olika lösningar så länge veterinärerna tycker det är försvarbart. Beror ju också på livvärdet, men har man inte sjukbeslag i försäkringen, är det ju helt kostnadsfritt för bolaget att "kräva" försök med beslag etc innan godkänd utdömning. Självklart under förutsättning att det är försvarbart rent djurhållningsmässigt. En häst med hovbenet direkt i sulan ska ju givetvis inte behöva förlänga sitt lidande.

Vi tog hem över natten och körde till slakteriet dagen därpå. På min klinik är de inte överlyckliga att behöva ta bort hästen där, men om det krävs av djurskyddsskäl får man så klart.

De flesta bolag vill att man provar olika lösningar så länge veterinärerna tycker det är försvarbart. Beror ju också på livvärdet, men har man inte sjukbeslag i försäkringen, är det ju helt kostnadsfritt för bolaget att "kräva" försök med beslag etc innan godkänd utdömning. Självklart under förutsättning att det är försvarbart rent djurhållningsmässigt. En häst med hovbenet direkt i sulan ska ju givetvis inte behöva förlänga sitt lidande.

Vi tog hem över natten och körde till slakteriet dagen därpå. På min klinik är de inte överlyckliga att behöva ta bort hästen där, men om det krävs av djurskyddsskäl får man så klart.

Tusen tack för dina svar.
Beklagar det som hänt din häst.
Nu får vi se hur det går för min..

Jag vet inte vem som lider mest av väntan - du eller hästen?
Av din beskrivning förstår jag det som att hästen bör vara ur den akuta fasen dvs den som gör ont. Det tar ganska lång tid efter ett fånganfall innan man kan se ngt i hovarna och om det gått så lång tid så bör den inte ha ont längre.

Vad tyckte veterinären du anlitade i det akuta stadiet, under själva anfallet?

Jag tycker inte att det är så konstigt om veterinären vill försöka få hästen bra igen. Det är ju det som de ska göra.

Om du är så orolig för hur din häst mår och tycker att det är så plågsamt för den så går det ju att avliva den ändå.

Jag förstår inte problemet riktigt.

Du har fel!
En hovbensrotation går oftast tillbaka, bara hästen får bra verkning av hovarna.

Där vill jag inte påstå att jag håller med dig.

Ett par faktorer som påverkar.

1. en fånghäst får aldrig hovbensrotation om ägaren i det akuta stadiet inser att individen drabbas av fång och omgående sätter in rätt behandling, först med veterinär expertis och sedan med expertis på hovvården.

2. En häst som fått fång där rätt behandling omgående satts in men att man i tro om att individen är helt återställd och brukbar minst en till två månader efter att symtomen avklingat kan väldigt lätt innebära att ett redan icke roterat hovben p.g.a. överaktivitet och belastning börjar rotera.

Anledningen till det senare har inget med bra eller dålig verkning att göra,, bara oförstående hos hästägaren.

Därför gäller det att det finns ett sammarbete där främst hästägaren strikt följer expertis rekomendationer,, för individens bästa framtida välmående så rekomenderar jag återkommande röntgen av samtliga 4 hovar var annan månad under det första året efter det utlösande anfallet.

Tyvärr anser många hästägare att detta både är kostsamt och ger mkt merarbete,, det dom inte verkar förstå är att dom kan göra om samma fel igen vilket leder till ett andra anfall.

1. en fånghäst får aldrig hovbensrotation om ägaren i det akuta stadiet inser att individen drabbas av fång och omgående sätter in rätt behandling, först med veterinär expertis och sedan med expertis på hovvården.

Du har säkert rätt.

Men det är inte alltid så lätt. Jag kommer ihåg min ponny som hade mkkt diffusa symptom. Hon var halt till och från under en veckas tid och det var ingen - varken veterinär eller hovslagare som trodde att det var fång. Detta lär dessutom inte vara alltför ovanligt med de hästar som får fång pga höga insulinhalter vilket hon hade. Vad har du för åsikt om det? Det hade varit kul att veta.

Det är naturligtvis lätt att vara efterklok. Jag kommer hädanefter att behandla alla mystiska åkommor som överhuvudtaget skulle kunna tänkas utvecklas till fånganfall som - just fånganfall.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
739
Senast: tara
·
Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
380
Senast: animalasia
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 880
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 250
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka