Fråga ang röntgen vid fång

L

lillcrim

Jag undrar varför det är så viktigt att röntga en häst som haft fång.
Är det för att se hur lång vila hästen behöver eller kan man verka sko på olika sett beroende på vad som skett i hoven?

Sv: Fråga ang röntgen vid fång

Det är för att se om hovbenet har ändrat läge o man utgår därefter hur den ska verkas o även hur lång konv. som måste till. Givetvis är ÅB viktiga om den har fått lägesförändringar.

En seriös hovslagare vill ha bilder så han inte sätter klingan i hovbenet (vilkte har hänt, det är inte roligt att hugga hästen i hovbenet, då är det liksom slut och nödslakt).

Sedan handlar det ju om att ge hästen en vettig prognos, om det är väldigt lite sula så väljer jag hellre att ta bort hästen än att den går och har ont medan den ena skolösningen efter den andra provas. Är prognosen kass tar jag hellre bort, att ha ont vare sig man står, går, äter eller sover kan inte vara ett vettigt hästliv.

Sedan vill man ju ha koll på eventuella förändringar längre fram också.

Ok tack då är jag lite klokare iaf. Har just nu en häst med fång. Den första med allvarlig fång. Har haft en med fångsymtom förrut men henne började jag motionera direkt för hon var väldigt tjock och hon har aldrig visat något efter det och hon har gått på bete som vanligt i år. Men nu står jag här med en häst som inte alls hade några fångsymtom, bara hälta så det tog ju flera veckor innan hovslagaren tillslut såg att det var det. Då hade vet varit här och bara ordinerat vila i lugn hage vilket gjorde saken ännu värre förstås. Han har nu stått på box i 5 v och det börjar väl bli dag för en röntgen. Han är inte halt i skritt längre men i trav vet jag ju inte då jag inte vågat testa. Men nu är jag ju rädd att en resa till klinik ska göra det värre igen. Men jag får väl ta den risken eller ska man vänta ett tag till???

Om hästen är ohalt i skritt och stått på box i fem veckor skulle jag inte tvekat att åkt och röntga.

Jag hade absolut åkt och röntgat. Blir det värre av åkturen kanske det är bäst att se hur illa det faktiskt ser ut i hoven.

Ja jag gör så. Ringer och bokar en tid direkt.

Mitt sto fick ju diagnos "hovbensrotation" sist jag var på klinik, alltså, nte fång. Vet såg hon var NGT halt bådda fram, men fick ju ingen fångkänsla alls. Nu funderar jag på o åka till klinik igen, för att kolla upp läget.. Visst borde försäkringsbolaget täcka ett återbesök? Vill se om hovbenen är oförändrade, då JAG är rätt säker på det var en fångkänning hon hade, även om vet inte trodde ett smack på mig.

Ok. Jag är rätt dålig på det här men får dom inte hovbensrotation just av fång eller kan dom få det ändå? Min häst hade inga fångsymtom alls vilket tyvärr gjorde att han fick forsätta gå och äta gräs i 2 v till innan vi började ana att det kanske kunde vara fång. Så jag tror ju inte hans prognås är så bra nu. :(

Vad ansåg veterinären hovbensrotationen hade orsakats av, om inte fång?

Försäkringen täcker ett återbesök om hästen har problem eller om veterinären förordat ett återbesök. Vad gör att du vill på ett återbesök? Vad fick du för instruktioner när diagnosen ställdes?

Jaha! Var på kliniken i går och röntgade och det var inte fång.
Så tillbaka på ruta 1.

Vad ansåg veterinären hovbensrotationen hade orsakats av, om inte fång?

Försäkringen täcker ett återbesök om hästen har problem eller om veterinären förordat ett återbesök. Vad gör att du vill på ett återbesök? Vad fick du för instruktioner när diagnosen ställdes?

Jadu, troligen att hon haft fång nån gång tidigare.. Hon tyckte ju att hon hade lite ränder på hovarna, men att det skulle vara fång NU? Neej.. DET trodde hon inte på..
Hon fick metacam i 10 dar. hållas igång med promenader under tiden. Thats it. Jag blev så snurrig av att det hittat nån så kom mig inte för o fråga så mkt..
Att jag skulle vilja på återbesök nu är att se om hon fått värre rotationer, skulle vilja ha klartecken att det är ok att börja röra lite mer på henne.. Jag vet ju ingenting känns det som! Ska jag "för säkerhets skull" låta henne vila ett år, OM det kan vara så att denna fång gett ytterligare rotationer?
Eller våggar jag börja sätta igång henne? Fångisar mår ju bra av att arbetas..
Och hon har ju stått så länge nu.. Över ett år.. Vilket hästliv..:cry: Fången är ju inte såå länge sen, juni typ. men innan dess var det annat skit.

Är hästen fortfarande halt? Jag hade absolut velat ha nya bilder för att se hur rotationen ser ut idag. Har det blivit värre vill man ju inte rida eller ens sätta igång.

En seriös hovslagare vill ha bilder så han inte sätter klingan i hovbenet (vilkte har hänt, det är inte roligt att hugga hästen i hovbenet, då är det liksom slut och nödslakt).

Sedan handlar det ju om att ge hästen en vettig prognos, om det är väldigt lite sula så väljer jag hellre att ta bort hästen än att den går och har ont medan den ena skolösningen efter den andra provas. Är prognosen kass tar jag hellre bort, att ha ont vare sig man står, går, äter eller sover kan inte vara ett vettigt hästliv.

Sedan vill man ju ha koll på eventuella förändringar längre fram också.

Min häst ska in på röntgen efter att hovslagaren hittat tecken på hovbensrotation på 3 ben.

Jag känner redan nu att jag hellre väljer att ta bort än ett ständigt försöka fixa och att hästen ska behöva ha ont.
Men hur är det med försäkringen?
Täcker det denna undersökning, och vad händer om veterinären inte anser att jag måste ta bort hästen men att jag väljer det alternativet ändå?
En hovbensrotation går ju aldrig tillbaka..

Min häst ska in på röntgen efter att hovslagaren hittat tecken på hovbensrotation på 3 ben.

Jag känner redan nu att jag hellre väljer att ta bort än ett ständigt försöka fixa och att hästen ska behöva ha ont.
Täcker det denna undersökning, och vad händer om veterinären inte anser att jag måste ta bort hästen men att jag väljer det alternativet ändå?

Försäkringen täckte undersökningen av min häst. Sedan är jag inte riktigt med på vad du menar med den sista frågan? Det är väl hästägaren som avgör till sist ändå om hästen ska avlivas? Om du undrar över försäkring i samband med avlivning så är jag inte insatt i det.

Min häst hade både måttliga sänkningar och lindriga rotationer, hennes hovben har gått tillbaka och röntgenbilderna ser ut som på en normal häst.

Du har fel!
En hovbensrotation går oftast tillbaka, bara hästen får bra verkning av hovarna.

Vi tog bort vår direkt när vi sett plåtarna, blandade inte in försäkringsbolaget ö h t (varken för undersökningen - som understeg självrisken i kostnad) eller livvärdet, eftersom de aldrig godkänt utdömning utan att man först försökt med beslag.

Själv står jag inte ut med att se en häst som bara får mer och mer ont, dag ut och dag in, så morgonen därpå var hon borta.

Jag kan mkt väl förstå om man väljer att ta bort hästen i stället för att försöka rehabilitera den. Det är ju ett jättejobb att ta hand om en fånghäst i tid, arbete, pengar och inte minst oro. Dessutom håller jag med dig, ibland undrar man hur pass OK det är mot hästen.

Jag ångrar inte att jag lade ner allt detta på min ponny, inte nu när hon mår bra. Men jag har full förståelse för den som väljer att inte göra det.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
739
Senast: tara
·
Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
380
Senast: animalasia
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 880
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 250
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka