Fråga ang Mat

skogersson

Trådstartare
Nu äter min kise Royal Canin...lite dyr men jag är så noga med vad hon äter så hon får i sej allt hon ska.
Fick ett smakprov nu i veckan på falstebo, dem maten hette Perfect Fithon älskade den maten och den är lite billigare.
Är den lika bra som Royal Canin??
:bow:

Sv: Fråga ang Mat

Jag har inte hört talas om den var köpte du den?
Du kanske kan jämföra innehållsförteckningarna och se vad som skiljer? Jag ger Royal canin och lite annat blandat för att dryga ut lite för det blir som sagt lite dyrt:)

Jag vet inte vart man kan köpa det, fick bara ett prov. Men ska kolla på granngården

Det bästa är att först fråga de som säljer fodret - de brukar vara ärliga om vilken "klass" fodret ligger i. Djuraffärer säljer oftast bara foder som är lite dyrare och lite bättre.

Sen är det bara att prova. Jag märker stor skillnad på mina katter när jag byter foder. En del foder äter de MYCKET av, andra tycker de mycket om, vissa äter de knappt av alls.

Om katterna äter stora mängder fortare än vanligt brukar jag ta det som ett tecken på att det kan vara mindre näringsrikt än tidigare foder, och då går det genast bort. Att de tycker om maten visar de på ett annat sätt, de äter väldigt matfriskt - och fortsätter med det efter flera veckor också - men inte större mängd än vanligt. De spinner också mer (ffa ungarna) när de får "god mat". En enda gång har jag slutat med ett foder pga av hur god den verkade vara - jag fick en känsla av att det fanns ngt beroendeframkallande i den. :D Så var det självklart inte, tror jag. Men jag bytte foder iaf.

Så fråga där du köper fodret, kanske även på någon annan djuraffär, och prova ett tag. Låt katterna visa matens kvalité. :)

Lite intressant är det att så många är mera måna om vad husdjuren äter än vad de skälva stoppar i sig.

Lite intressant är det att så många är mera måna om vad husdjuren äter än vad de skälva stoppar i sig.

Självklart är det så. De kan inte välja alltså är det jag som har det yttersta ansaret att de får i sig något de mår bra av. En skyldighet man har som djurägare.

Jaha ska kolla på maxi då, man kan ju dryga ut den andra maten lite kanske om den är bra

Jag tycker inte det blir dyrare att köpa RC, eller Hills eller liknande kvalitetsfoder (har 7 katter) eftersom katterna äter mindre av dessa foder än av "skitfodren" som finns i vanliga mataffärer, dom tar slut mycket fortare. Plus att det är ju värt lite att veta att katterna verkligen får i sig det dom behöver och mår bra av.

"Kvalitétsfoder" är ju inte beroende på prislappen. Detta perfect fit är likvärdigt RC. Mjau torrfoder är också likvärdigt RC. Sedan om man kan kalla RC kvalité.. Om det tvista de lärde :angel:

RC har gjort flera förbättringar det sista på sitt foder då det för ett tag sedan fick flera klagomål och kunde defenitivt inte kallas "kvalitetsfoder". T.om. min vet som alltid varit emot RC har börjat rekommendera det nu, saker utvecklas ;)

Självklart är det så. De kan inte välja alltså är det jag som har det yttersta ansaret att de får i sig något de mår bra av. En skyldighet man har som djurägare.

Hur stavade jag då?

Många är mera måna om djuren än sina barns matvanor också...

Jag tycker inte det blir dyrare att köpa RC, eller Hills eller liknande kvalitetsfoder (har 7 katter) eftersom katterna äter mindre av dessa foder än av "skitfodren" som finns i vanliga mataffärer, dom tar slut mycket fortare. Plus att det är ju värt lite att veta att katterna verkligen får i sig det dom behöver och mår bra av.

Håller med dej!!

RC har gjort flera förbättringar det sista på sitt foder då det för ett tag sedan fick flera klagomål och kunde defenitivt inte kallas "kvalitetsfoder". T.om. min vet som alltid varit emot RC har börjat rekommendera det nu, saker utvecklas ;)

Jag skulle aldrig våga ge min katt ett torrfoder, speciellt inte ett som RC där både det ena och det andra hittats i maten vid analyser.. Men det är mitt val, och alla gör ju vad som i deras ögon är det bästa för sin katt :)
Dock tror jag att det kan vara farligt att bara hävda att dyra foder är bättre än billiga. Folk litar helt på foderföretagen och har sällan någon egen kunskap om mat.

Jag skulle aldrig våga ge min katt ett torrfoder, speciellt inte ett som RC där både det ena och det andra hittats i maten vid analyser.. Men det är mitt val, och alla gör ju vad som i deras ögon är det bästa för sin katt :)
Dock tror jag att det kan vara farligt att bara hävda att dyra foder är bättre än billiga. Folk litar helt på foderföretagen och har sällan någon egen kunskap om mat.

Snälla, snälla, kan du komma och lära mina skrällen det med? Dom vägrar äta nått annat än RC.

*kl*
Har hört att ett foder som heter "orijen" ska vara bra dvs utan spannmål osv. Nån som använder fodret??

Jag har aldrig påstått att dyrare foder är bättre, det dyraste fodret jag har köpt gick inte ens hem hos mina katter, det var prat om kvalitet, inte pris.

"Kvalitétsfoder" är ju inte beroende på prislappen. Detta perfect fit är likvärdigt RC. Mjau torrfoder är också likvärdigt RC. Sedan om man kan kalla RC kvalité.. Om det tvista de lärde :angel:

Så man behöver inte skämmas för att man ger katterna Mjau då?
*en som ger både RC och Mjau.*

*kl*
Har hört att ett foder som heter "orijen" ska vara bra dvs utan spannmål osv. Nån som använder fodret??

Köpte en stor säck till mina kära kattisar men dom rör det inte. Är RC-skålen tom sitter dom och glor tills jag fyller på den. Det står på orijen-påsen att man ska byta tvärt så det verkar som tillverkaren känner till att katter gillar annan mat bättre men jag litar mer på mina kattisar än någon djurmatstillverkare.:angel:

Så man behöver inte skämmas för att man ger katterna Mjau då?
*en som ger både RC och Mjau.*

Nej absolut inte, mjau är ett av dom bästa märkena på marknaden (speciellt burkmaten) mina missar får bara mjau, nötfärs, kyckling och fisk.

Liknande trådar

Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 203
Senast: Marvin
·
Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
2 135
Senast: Myrten
·
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
1 252
Senast: Bison
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
1 476
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare