fråga ang kattungar

M

molla80

Jag hoppas nu verkligen att någon kan hjälpa mig med min fråga.

det är så att jag själv har en perser hona och min väninna har en perserhane.
vi beslöt oss för att ta en kull på dessa två.
skrev inget avtal sinsemellan eller något.. bestämde bara att hon skulle ha en kattunge.

hur som helst så blev min katt dräktig och fick två stycken små kattungar
vi hade även bestämt att vi inte skulle sälja dessa kattungar för en massa pengar eftersom det inte var det vi var ute efter .. dessutom skulle vi inte sätta stamtavla och så på dem...
hur som helst så blev det bestämt att min mor skulle ha en och hanägaren skulle ha en...

jag informerade henne om vilken av kattungarna min mor ville ha och då blev det liv,,, hon svarade att hon skulle välja först och hon hade lagen på sin sida annars skulle jag betala henne en språngavgift på 4500 kr.

jag undrar nu : vem har rätt i detta fallet ?

hon säger att detta slutar inte här ... hon skulle isf kräva dna för att bevisa att hennes katt är pappan och det skulle jag bli tvingad att betala och enligt lag skulle hon få rätt att välja först eftersom hon har hanen ,,,
jag förstår att det kanske är så när man är en "riktig" uppfödare och man har skrivit ett avtal men så är ju inte detta fallet ..
där finns inget skrivit alls.

Vore ytterst tacksam för svar snarast
 
Sv: fråga ang kattungar

Ja du det finns bättre/sämre sätt att bli osams på men detta är nog rätt så vanligt.

Varför inte ge din vänninna den kattungen hon vill så är det frid o fröjd. Att hon ska kunna komma o kräva någon ersättning i efterhand kan nog bli väldigt kostsamt för henne om hon ska gå den rättsliga vägen. Visst hennes hane har parat din hona men det var ni ju överänns om.

På häst är det så att det är hingstägaren som vid tjuvparning har äganderätt till fölet. Men å andra sidan så kan stoägaren stämma hingstägaren för det. Ofta brukar man göra upp i godo.

Ge henne den katt hon vill o vill din mamma inte ha den andra kattungen så sälj den.
Annars så brukar en parning kosta 1000 för språng o 1000 per kattunge eller en klumpsumma. O då pratar vi renrasigt. Då ni parat blandraskatter (ingen stamtavla) så kan hon absolut inte kräva så mycket som 4500 kr.
 
Sv: fråga ang kattungar

fallet är så att min mamma passade min hona när hon fick den första kattungen (den som min mamma vill ha )
den andra kattungen föddes 3 dagar senare och då hade jag tagit hem min katt.
därför känner min mamma att det varit kul att få den som hon var ´med och satte till världen ...

min hona har stam tavla och hennes hane också men vi tänkte inte göra någon stamtavla på kattungarna ..

jag undrar mest vad som kan hända om jag struntar i hennes hot och ändå ger kattungen till min mamma...
hanägaren har aldrig träffat eller sett kattungarna mer än på bild ...
 
Sv: fråga ang kattungar

Muntliga avtal gäller så det som gäller för er är att hon ska ha en kattunge. Ekonomisk ersättning kan hon ju bara glömma. Hur ska man sedan tolka att hon ska ha en kattunge? Där finns inga regler utan det borde ni ha bestämt redan innan, men eftersom du äger kattungarna är det rimligt att du bestämmer vem som ska ha vilken kattunge.

Kom ihåg till nästan gång: skriv tydliga avtal! Det är som du märkt skitviktigt.
 
Sv: fråga ang kattungar

På häst är det så att det är hingstägaren som vid tjuvparning har äganderätt till fölet. Men å andra sidan så kan stoägaren stämma hingstägaren för det. Ofta brukar man göra upp i godo.
Det låter väldigt konstigt, har aldrig hört det förut. :eek: Det är väl ändå stoägaren som äger fölet om inget avtal finns. :confused:
 
Sv: fråga ang kattungar

Raskatter ska ha stamtavlor, så jag förstår inte varför du tycker att de här stackars kattungarna inte skulle vara värda att få sina stamtavlor. En seriös person med hane lånar heller inte ut hanen till backyardbreeding. Det skulle därför inte kännas bra att ta ställning i den här historien. :(

Hoppas kattungarna kastreras och inte ska användas till ännu mer oseriös avel.
 
Sv: fråga ang kattungar

Raskatter ska ha stamtavlor, så jag förstår inte varför du tycker att de här stackars kattungarna inte skulle vara värda att få sina stamtavlor. En seriös person med hane lånar heller inte ut hanen till backyardbreeding. Det skulle därför inte kännas bra att ta ställning i den här historien. :(

Hoppas kattungarna kastreras och inte ska användas till ännu mer oseriös avel.


tror inte dessa kattungar mår bättre eller sämre med eller utan stamtavla... jag skrev inte om råd här för att det skulle bli diskussioner om en massa andra saker och känner du att det inte känns bra att ta ställning så behöver du inte skriva något alls...alla har vi våra synpunkter på saker och ting och jag respekterar dina åsikter.. och för att göra dig mindre orolig så kan jag säga att nej dom ska inte användas till avel ...
önskar dig en fortsatt bra dag :)
 
Sv: fråga ang kattungar

Nej inte om det är en tjuvparning. Men så är det ju inte i detta fall. Har själv varit med om detta i verkliga livet. Visserligen så är det 15 år sen så det kanske är ändrat.
 
Sv: fråga ang kattungar

Det är ju Köplagen som gäller mellan två privatpersoner så det är avtalet som gäller. I det här fallet lyder avtalet att hankattsägaren ska ha en kattunge. Varken mer eller mindre.
 
Sv: fråga ang kattungar

Det är ju Köplagen som gäller mellan två privatpersoner så det är avtalet som gäller. I det här fallet lyder avtalet att hankattsägaren ska ha en kattunge. Varken mer eller mindre.

precis så ser jag också det ... hon får ju en kattunge.. däremot får hon inte välja först men det har jag aldrig lovat henne heller så jag anser att där inte e nåt för henne att komma med
 
Sv: fråga ang kattungar

Jag har inte hört något om att ägaren till hanen har rätt att välja först.. en granne till mig lånade ut sin hanhund till avel mot en valp. hon är mycket väl insatt i regler kring hundavel och sa efter att hon fått hem valpen att hon "tyvärr fick en med rinniga ögon".. så då är det precis som vid köp av kattunge/valp*, först till kvar får först mala, tingar din mamma den ena kattungen så har hon tingat den, då är endast den andra kattungen kvar att sälja/ge till ägaren av hanen..

*om inget annat avtalats muntligt.

Be ägaren av hankatten referera till gällande lagtext där det tydligt står att ägaren av hankatten ska kunna välja kattunge först..
 
Sv: fråga ang kattungar

Har ingen lagtext på det men annars så kan ju vilken stoägare som helst släppa in sitt sto till en hingst o få ett föl. Därav kom det till att sperman äger ju hingstägaren o således fölungen.

Tänk att man alltid ska bli frågesatt på detta forum! Skrev ju att jag varit med om det själv.
 
Sv: fråga ang kattungar

Tycker väl ändå att det är mer reko att låta hankattsägaren välja först. O då blir det ju inget bråk o ni kan behålla vänskapen.
 
Sv: fråga ang kattungar

Har ingen lagtext på det men annars så kan ju vilken stoägare som helst släppa in sitt sto till en hingst o få ett föl. Därav kom det till att sperman äger ju hingstägaren o således fölungen.

Tänk att man alltid ska bli frågesatt på detta forum! Skrev ju att jag varit med om det själv.

Vid en tjuvparning kan man som hanägare säkert kräva skadestånd, men i det här fallet handlar det om en överenskommelse och den muntliga överenskommelsen gäller. Att den inte var mer specifik än den var är beklagligt men hankattsägaren kan inte komma med krav om annan ersättning i efterhand och det finns ingen lag eller föreskrift som ger hankattägaren första tjing.
 
Sv: fråga ang kattungar

Vid en tjuvparning kan man som hanägare säkert kräva skadestånd, men i det här fallet handlar det om en överenskommelse och den muntliga överenskommelsen gäller. Att den inte var mer specifik än den var är beklagligt men hankattsägaren kan inte komma med krav om annan ersättning i efterhand och det finns ingen lag eller föreskrift som ger hankattägaren första tjing.


det känns skönt att höra av så många att hon inte har "lagen" på sin sida som hon nu påstår
jag kan också tycka att om man nu e så brydd på att man tvunget ska välja först så hade man väl visat lite mer intresse också att komma o se dom .. dom är ju trots allt 7 veckor gamla nu men inte en enda gång har hon sagt att hon vill komma och se dom och hon har all tid i världen då hon går hemma hela dagarna..
jag kommer inte ge med mig en sekund i detta fallet ... personligen önskar jag att hon inte skulle haft någon överhuvudtaget ... känns som hon bryr sig mer på pengar än katten i sig .. och det var det första vi kom överens om att vi inte gjorde detta för att försöka tjäna pengar på det .....
 
Sv: fråga ang kattungar

Har ingen lagtext på det men annars så kan ju vilken stoägare som helst släppa in sitt sto till en hingst o få ett föl. Därav kom det till att sperman äger ju hingstägaren o således fölungen.

Tänk att man alltid ska bli frågesatt på detta forum! Skrev ju att jag varit med om det själv.

Fast om det är som du säger så kan ju vilken hingstägare som helst släppa in sin hingst till ett sto och få ett föl...

Det krävs ett ägg också för att det ska bli ett föl och ägget kommer ju från stoet.

Det är väl inte konstigt att ifrågasätta en sån här sak? Om du varit med om det själv borde du väl veta vilken lag det gäller om det nu finns nån sån lag.
 

Liknande trådar

Samhälle Har jag tid (vilket jag har nu) vill jag gärna förstå in i minsta detalj innan jag tar nya beslut. Nu så ska jag flytta och för första...
Svar
15
· Visningar
2 331
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har verkligen ett underbart jobb, trivs jättebra! Och det är så fantastiskt SKÖNT att ha ett jobb där man trivs! Jag har provat...
Svar
0
· Visningar
1 136
Senast: cassiopeja
·
Övr. Katt Jag behöver bollplank och råd, jag mår som ett ruttet äpple. I somras träffade jag en ny kille, båda blev blixtkära. Vi har inte varit...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
17 138
Senast: Shenzi
·
Ekonomi & Juridik För snart 4 år sedan (3år 8mån) så flyttade jag akut från en familj där jag varit inneboende på grund av att jag blivit misshandlad av...
2
Svar
23
· Visningar
4 328
Senast: moiran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp