Fråga ang. hästvård på Bukefalos..

coari

Trådstartare
Mängder av trådar och frågor dyker upp här på hästvård där T.S. i första hand söker sina svar från forumets medlemmar i stället för hos Veterinär/hovslagare och jag har länge funderat på vad detta beror på???

Är det så att forumets aktiva medlemmar har större kompetens än dagens Veterinär/Hovslagare innehar eller vad beror det på att man här ställer frågor och tar tacksamt emot svar och litar blint på det den svarande skriver .

Som jag har tolkat reglerna så ska i första hand Veterinär eller annan kompetent yrkesutövare utreda orsaken till traumat innan man här ber om en gratis lösning som i ett senare läge kan ge katastrofala konsekvencer.....

Meningen med hästvård är väl endå en sk "secund upinion" där man återger historik, Vetererinära åtgärder och söker andras erfarenhet av liknande trauma och rehabelitering...

Utvecklingen här börjar enligt mig bli ytterst farlig för den enskilda individens framtida välbefinnande då oroväckande många här för dagen verkar ta dessa sk "gratis" tips från forumets användare som ett "yrkesutövande svar".

Vad beror denna utveckling på???

Sv: Fråga ang. hästvård på Bukefalos..

Ptja som sagt. Det är ju gratis att fråga här. :grin:

Visst är det ju bra att folk diskuterar möjligheter kring hästens sjukdom iom att det i de allra flesta fall är folk här som varit med om liknande situatoner - MEN att folk ens tvekar att ringa veterinären när det är akut, och istället skriver här "hjälp fort" det är ju verkligen.. korkat. :confused:
Eller jag tycker personligen det är lite konstigt att man tvekar att ta ut vet. öht om man är orolig.
Det är ju alltid bättre att ta ut en gång för mycket än en gång för lite.

I väntan på veterinär/tid på klinik tycker jag dock det är helt okej att rådfråga om vad bukarna säger om saken, eller när man är osaker om småsaker (Det är ju lätt att vara hönsmamma).

Det jag dock tycker är mest skrämmande är folk som skriver in saker där det för de flesta är uppenbart att hästen tar skada/är skadad - men TS bara hugger ifrån när man kommer med råd, eller säger att h*n ska ta ut veterinär.
Sådana som lixom inte ens VILL fatta att det är allvar.
:crazy:

Senast ändrad:

Det jag dock tycker är mest skrämmande är folk som skriver in saker där det för de flesta är uppenbart att hästen tar skada/är skadad - men TS bara hugger ifrån när man kommer med råd, eller säger att h*n ska ta ut veterinär.
Sådana som lixom inte ens VILL fatta att det är allvar.
:crazy:

Jag håller med. Blir mörkrädd när jag läser en del trådar där TS totalt vägrar se det alla andra ser. :crazy:

Jag tror det handlar om telefonskräck ;)..Nä, men allvarligt talat så ligger det nog en korn sanning i detta. Nästan hela tiden läser man..men kan man inte maila, måste jag ringa, jag HATAR prata i telefonen, OK, jag ska ringa i morgon om jag vågar. och då kan tråden handla om något ganska brådskande ärende, så även djurets vård.

Har också sett det här. Jag är en sån som verkligen hatar att prata i telefonen, kan ha ångest i flera dagar för att ringa och boka tid his doktorn/liknande till mej själv, men när det gäller hästen sätter jag mej över det och ringer, hur jäkla läskigt det än är. Hästen är liksom en indivit som är beroende av mej och han kan ju knappast ringa själv...

kl

Jag tycker också det är lite skrämmande att se att folk vill få veterinär vård över internet. Tyvärr är det kanske i vissa fall snålheten som kikar fram, Buke är ju trots allt gratis och det är väl bra att kunna spara pengar, right? :crazy:

Men det är ju gratis att bara RINGA veterinär också? Ofta kan de ju ge en del råd över telefon ,eller åtminstone avgöra om de behöver komma ut och titta eller inte.

Jag kan glatt erkänna att jag haft ute vet "i onödan" flera gånger, även på jourtid :o, men jag är ju en sån hönsmamma som inte kan sova om hästarna eller de andra djuren inte mår bra....:angel:

Håller med, blir också lite skrämd av detta ibland.

Ibland skulle man kunna sitta och svara i hälften av trådarna att: "ring veterinären"

Undrar hur sveriges hästar mår egentligen??

Vill bara tillägga att jag tycker det är väldigt värdefullt att kunna bolla tankar och ställa frågor kring det härinne! (till dig bland annat :))

Senast ändrad:

kl

En del tror jag lägger in trådar i väntan på veterinären. Eller efter de har pratat med hovslagaren.

Tror inte att folk är så pass dumma att de tar buke som poffisionell expert hjälp.

Alla har olika erfarenheter av samma saker.
Men hästar är ju som oss människor enskilda individer.
Så en sak som fungerar på en häst kanske skadar mer på en annan.

Jag kan lägga in en tråd för råd. Meb jag litar alltid på min veterinär eller hovslagare om det är något med min häst.
Är alltid för snabb att ringa om det är något.

Håller med om att man ibland blir mörkrädd när man hör vad folk skriver. Hästar som varit dålig en längre tid utan att rådfråga vet. Själv ringer jag hellre veterinären en gång för mycket. Ett telefonsamtal kostar inte många ören. Se till att få en bra kontakt med din veterinär så är det inte så jobbigt att ringa. Det känns alltid skönt att ha fått ett uttalande från vet. om det så bara är genom telefon. (Sen är jag tyvärr en frekvent besökare på kliniken och borde få ett klippkort där, men de hör inte hit… )
Men det jag tycker är skönt med Hästvårds forumet är att få ventilera frågor och funderingar. Har man dessutom fått en diagnos hos veterinären så är det skönt/ ibland jobbigt att få höra andras erfarenheter. Men det kan aldrig bli i stället för svar hos vet/hovis.
Men som många skrivit i tråden, i många fall här på Hästvård vill man bara skriva. RING VETERINÄREN !!!
/ Charlotte, som i morgon ska tillbaks till klinik med halta hästen, som jag tycker de varit skönt att kunna ventiler lite här......
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=908124

Tycker inte att det är ngt fel att rådfråga, få höra andras erfarenheter kring en viss sjukdom, hur förloppet var på deras häst etc etc - varför skulle det vara ngt märkvärdigt med det?

Att man tar ut veterinär när det behövs, är akut eller gäller ngn allvarlig åkomma det är en självklarhet. Ofta beror nog frågandet här på ett behov av stöd, av att få ventilera, söka tröst osv - tycker att de flesta medlemmar tar sitt ansvar och uppmanar hästägaren att ringa veterinär om de inte redan gjort och det gäller ngt av allvarligare sort.

Sen är tyvärr många veterinärer ej så tillgängliga för patienterna, korta telefontider, stressade veterinärer så att bara ringa och ventilera sin oro eller ställa följdfrågor är inte så lätt -och en sak till; veterinärer är inte GUD, de kan göra fel, ha fel, vara olämpliga i sitt yrkesutövande m m, och en annan, icke veterinär med många års erfarenhet av hästar, KAN faktiskt ha en hel del att tillföra.

Så varför gnälla och ondgöra sig över ngt som egentligen är ganska harmlöst?

Jag ser det inte heller som något stort problem. Visst ser man vissa trådar där ts verkligen borde ringa veterinären - sällan är det de som handlar om akuta sjukdomar eller skador - utan mer kroniska lidanden som avmagring osv. Egentligen tycker jag att foderforumet är värre - där stöts och blöts enskilda hästars foderstat och det kan komma ganska vilda rekommendationer. Det må vara helt ok när det gäller friska hästar, men många fodertrådar handlar om utfodring av magra hästar (ring vet!), fånghästar (diskutera med vet!) eller hästar med återkommande koliker (ring vet!).

Sen tror jag inte att folk generellt sett är idioter. Forumet används förmodligen ganska förnuftigt. Och de som inte vill kontakta veterinär hade kanske inte gjort det ändå, man kan t ex googla eller snacka med stallkompisarna istället.

Att man frågar på forum betyder inte att man inte frågar veterinär/hovslagare också.

Jag frågar gärna på forum. Då får jag väldigt många vinklar av ett problem som jag själv kan vrida och vända på men också framföra och diskutera med hovslagare/veterinär efteråt. Och andras erfarenheter kan vara till stor hjälp när det gäller ovanliga problem som hovis/vet inte har varit med om tidigare.

Dessutom är inga veterinärer eller hovslagare experter på allt så ju mer man kan ifrågasätta personens tankar kring ett problem desto mer kanske man också kan avgöra om man kanske ska prova en annan hovslagare/veterinär eller inte.

Ingen information är dålig information sålänge man kan hantera den med skepsis.

Andledningen till att man gärna fråga på buke kan jag tänka mig beror på att man ofta möts av veterinärer och hovslagare som inte lyssnar på hästägaren, de visar inget intresse av att vilja fundera och bolla ideer och de är också ofta dåliga på att informera tycker jag. Man står ofta där efteråt och undrar vad som hände och vad som ska hända sen.
Folk är olika, jag är ganska tjatig och frågar tills jag får ett svar (oftast) men timidare personer blir nog lätt överkörda. Och då vill de hör vad folket på buke har för erfarenheter.
Ibland får man dessutom "fel" råd från veterinären.
Min valack spräckte knäet i vintras och jag ringde direkt distriktaren förståss och förklarade noga hur det satt, att det var alldeles nygjort och hur det såg ut samt hur hästen mådde.
Vet sa då att det är inget att sy, det kommer bara att gå upp. Jag skulle bara tvätta och låta det vara typ. (gapade stooort öppet..)
(kan väl tillägga att detta var på morgonen den 23/12, kanske var vet inge sugen på att åka ut och sy)
Efter nyårshelgen for vi till klinik för jag ville ändå kolla upp det. Då fick jag höra av dem att man ABSOLUT skulle sytt, nu blir det en lååång konvalecens istället. :cry:

Hur veta vad som är rätt? Då kan det vara skönt att kolla statistiken på buke :grin:

Men självklart tycker jag som du, man ringer alltid vet först vid akuta grejor, man sitter inte på buke och funderar.

*KL*

Jag ser det heller inte som ett problem i de flesta fall. Det finns fall där ingen tid borde ha slösats på att gå in på nätet utan ringts vet direkt. MEN, i förlängningen så hellre degår in på nätte och får höra att 'ring vet direkt', än att de i tysthet väntar.

Sen, många drar sig för att 'störa' veterinär. Har märkt det irl flera ggr med, hur folk om de missat telefontiden, drar sig för att ringa på distriktsvets mobilnummer, eftersom det på fasta numret upplyses NOGA om att det ENBART är 'akuta, brådskande fall som absolut inte kan vänta till ord telefontid' som man får ringa om. Och många har nog svårt att 'placera in' sin hästs besvär i rätt kategori. När blodet sprutar eller hästen står på tre ben - ja då är det ju akut i i princip allas ögon. Men hästen som är ordentligt halt men stöder på benet, är den så akut att man 'törs störa'? För en orutinerad hästägare kan det vara svårt att avgöra.

Är det något icke-akut så många frågar ju i väntan på veterinär/klinikbesöket. Vill vara så förberedda som möjligt på både gott och ont, höra andras resonemang etc.

Sedan är ju alla väldigt duktiga här på att skriva: ring vet direkt, ta ut et, tala med tränare, någon kunnig, utbilda dig, röntga, scinta ultraljuda allt (kanske tom trots vetkontakt där det inte ens nämnts). Alla är väldigt snabba med att påpeka att ingen är duktig nog att själv bedöma situationen. Många gånger är kanske inte hästen så himla dålig, och ändå får folk helt extrema tips (men jag är medveten om att det kan finnas allvarligare situationer också, där kanske ts borde gjort något för länge sedan).

Liten fortsättning på föregående talares inlägg.

Ofta skulle ju t ex en vetkontakt inte göra så himla mkt skillnad heller. T ex om jag skulle göra en tråd med massor med frågor om strålbenshälta just nu. Så om så folk tycker 'ring vet', så visst kan jag ringa min veterinär, som skulle tycka 'prova med ringskor i första skedet'. Men jag kanske ändå vill veta vad andra har gjort, vad deras hästar haft för symptom osv. Och på så sätt lära mig med, och även ha något att 'ta med' till vet och ta upp som fundering. T ex 'jag har hört att illgröna skor kan hjälpa mot strålbenshälta, vad tror du om det och kan du berätta mer om varför/varför inte illgräna skor hjälper?'

Jag har avhållit mig från att skriva den tråden, just för att det mest troligt blir en massa syrligt 'ring vet'. Vilket i det här fallet inte gör varken till eller från just nu. Fast samtidigt skulle jag gärna vilja veta andras erfarenheter.

Tycker man att en tråd strider mot forumreglerna så finns ju möjligheten för alla användare att triangla för att göra moderatorn uppmärksam...

Nu är jag ingen frekvent hästvårdbesökare så jag vet inte om det är så många trådar som verkligen är som du beskriver, jag tycker ju inte det de gånger jag är inne...Tycker att många trådar är "ventliationstrådar" där TS redan har kontakt med vet men vill höra andra användares åsikter.

Det jag dock reagerat på är de som vänder sig till "alternativa metoder" innan de kontaktar veterinär. Det gör att jag inser att det finns hur många oseriösa som helst på alternativsidan... (Vår ET behandlar inte hästar som är halta och lytta, då ska en veterinär titta först)

Kanske ska tillägga att folk på forumet med hjälp från andra medlemmar har kommit i kontakt med ”rätt” veterinär. Måste ju ses som mkt positivt. :laugh:

Det är säkert olika från person till person men ibland kan jag tänka mig det är skönt att höra om andras erfarenheter. Kanske är Buke något man tar till medan man väntar på veterinär eller innan man ringer om det är ett mindre allvarligt läge?

Själv ser jag inget fel i at man rådfrågar på Buke om man själv klarar av att sålla bland svaren och naturligtvis alltid konsulterar utbildad personal (vet, hovslagare osv.) om det är tveksamma fall.

Jag kan absolut gå in och fråga mer erfarna uppfödare om en sak eller två (blandannat benställning på föl) samtidigt som jag har kontakt med hovslagaren och eventuellt veterinär. Det finns stor kunskap på Buke men man måste som sagt veta vad man skall lyssna på och vad man skall ignorera.

Jag ser det inte heller som något stort problem. Visst ser man vissa trådar där ts verkligen borde ringa veterinären - sällan är det de som handlar om akuta sjukdomar eller skador - utan mer kroniska lidanden som avmagring osv. Egentligen tycker jag att foderforumet är värre - där stöts och blöts enskilda hästars foderstat och det kan komma ganska vilda rekommendationer. Det må vara helt ok när det gäller friska hästar, men många fodertrådar handlar om utfodring av magra hästar (ring vet!), fånghästar (diskutera med vet!) eller hästar med återkommande koliker (ring vet!).

Sen tror jag inte att folk generellt sett är idioter. Forumet används förmodligen ganska förnuftigt. Och de som inte vill kontakta veterinär hade kanske inte gjort det ändå, man kan t ex googla eller snacka med stallkompisarna istället.

Alltså, enskilda foderstater är inte tillåtna. Ser du sådant är jag tacksam för en synpunkt på inlägg eller tråd i de fall jag missat det.

Boj/moderator

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka