fråga ang bettlöst

E

engelsett

Jag rider min häst i repgrimma just nu eftersom han blir en helt annan häst utan bett i munnen, lugn och uppmärksam, han har gått på travet i nästan åtta år vilket jag antar är en av anledningarna till detta. Nu skulle jag vilja gå över till ett bettlöst alternativ eftersom jag känner att repgrimman inte funkar i alla lägen, vad är det för skillnader mellan ett bettlösträns, typ det som hööks säljer och en sidepull?
Tacksam för svar och tack för ett trevlig och lärorikt forum.

Sv: fråga ang bettlöst

En sidepull ger tryck över nosen, det bettlösa från hööks ger väll ett tryck över nacken!?

Hööks bettlösa ger tryck över nacken och längs med sidan av huvudet vid tygeltag.

Jag tror inte att denna nya sak är så bra...
Man ska inte exprimentera för mycket, det är trots allt en livs levande häst vi pratar om!
Jag hade lätt satsat på ett sidepull!

Jag ska dock snart prova att rida i grimma då jag ridit i det när jag har provridit westernsadlar och det funkade bättre än någonsin!
Tips?

Det där beror på vad du vill ha för effekt. Jag har inte testat Hööks bettlösa eller s.k. figure-8-träns utan rider i grimma eller sidepull.

Hackamore är ju också en bettlös variant som har helt andra egenskaper än sidepullen. Det hela beror på vad du är ute efter?

Tryck över nacken kan ju teoretiskt iaf, leda till att hästen för ner huvudet. På min häst, som är väldigt känslig, skulle jag misstänka att det kanske får honom att knäppa av, men jag vet inte då jag inte testat.

Sidepullen fungerar som ett vanligt tränsbett, dvs det drar-åt-sidan (därav namnet) och fungerar väl när man vill kunna böja hästen. Ett hackamore är ett stångbett vilket fungerar mer på nacken/käken och inte så väl när man vill ställa och böja.

Olika betslingar för olika syften.

/Camilla

Får jag bara fråga... men hur sätter ni tyglarna när ni rider i repgrimma. Har funderat på och prova nån gång.

Jag brukar sätta dem som på en bosal, dvs knyta dem under hakan (rider med rep isåfall).

/Camilla

Liknande trådar

Träning Min snart 5 åring rids på sidepull. Han är mycket känslig så det fungerar alldeles utmärkt. Nu är det bara det att ibland kan det vara...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 866
Senast: mackan
·
Utrustning Jag står här nu med en häst som har ett supersår i mungipan och enligt veterinärens order inte ska ha bett på en månad minst. Problemet...
2
Svar
39
· Visningar
6 074
Senast: älgen
·
Övr. Barn Varning för långt och rörigt inlägg Tänk er en 18årig kille, går sista terminen på gymnasiet. Placerad i fosterhem. Alltid skötsam...
Svar
14
· Visningar
2 107
Senast: Petruska
·
Hästhantering Vet inte riktigt hur jag ska börja att förklara, eftersom att det är ett beslut jag behöver hjälp med som egentligen är ganska...
2
Svar
27
· Visningar
5 889
Senast: Domino_s
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar