Fråga ang benställning på unghäst

Trojlik

Trådstartare
Jag har varit och tittat på en 1,5 åring som står med tårna utåt på bakbenen.

Ägaren säger att hästen inte sett ut så förut utan att hästen är inne i en växtperiod där det kan se lite tokigt ut. Hon har hört sig för och folk har sagt till henne att det fixar till sig medans hon växer.

Jag känner mig dock lite kluven till det hela..

Vad tror ni? Vet inte hur man laddar upp bilder här tyvärr..

Sv: Fråga ang benställning på unghäst

Beroende på vad du ska använda hästen till. Är du hobbyryttare så fungerar det säkert.
Tänker du satsa, så nej.

Min häst är utåt-tåad och har varit det hela livet, det är så han är född och ser ut. Du kan säkert hjälpa själva hästen en del med en bra hovslagare som kan sina vinklar.

Men själva utåt-tåigheten blir du aldrig av med förmodligen. Att det skulle bero på växtfas skulle jag säga är bullsh*t. Åtminstone ett påstående som att det skulle försvinna av sig självt när hästen har växt klart!

Sedan måste du kolla då om hästen är utåtvinklad i hela benet eller bara i hoven eller från hasen osv... Sådant kan påverka ridbarheten.

Kanske kolla på hästen tillsammans med en veterinär och eller hovslagare som du litar på och ställ den där viktiga frågan: Hur påverkar det hästen i framtiden under ryttare på den nivån du har tänkt rida hästen.

Det är onödigt att köpa på sig problem. Ingen häst är perfekt men det kan finnas bättre saker att tumma på än benställning ;)

Jag håller helt med dig på att det finns bättre saker att tumma på än benställning! :)
Tror dock inte ägaren försöker lura mig för hon verkar himla snäll och rar.
Men hästen kostar 25 000 och jag vet inte om jag är villg att betala det för en häst med lite taskig vinkling på bena. Oavsett om det blir bättre med tiden eller ej.
Har visat bilderna nu för en vän som är hovslagare. Hon tror det kan bli lite bättre med tiden men det blir aldrig riktigt önskvärt.
Jag skall bara ha hästen till lättare träning och kanske någon lokal tävling på klubbnivå.

Jag kan tänka mig de hästen men inte för det priset.. Tycker dock det är så svårt att pruta på djur. Det känns som om man förnärmar hästägaren genom att pruta. Jag hade kunnat tänka mig 15 000-18 000 kr för den hästen. Men att lägga ett sådant lågt bud kontra vad hon tänkt känns så taskigt..

Jag hade inte köpt den. Just benställningar är inte att leka med, kan vara allt ifrån småsaker som inte har betydelse, till stora saker som gör hästen oridbar när den är äldre. Tycker Seabaz gav dig ett bra svar. Ta med en kunnig vet OCH hovslagare som får titta på hästen och lyssna sen på dem.
Det kan låta hårt att säga, men tyvärr kan man inte alltid riktigt lita på ägaren, fast hon är rar och snäll. Det svåra här är ju att hon säger att hästen INTE har haft det innan, utan är något som har uppstått nu medan den växer. Om det är sant så kan det mycket väl rätta till sig, men om det inte är sant så rättar det inte till sig. Har hästen haft det sedan födslen så kan det inte korrigeras, bara förhindras att det blir värre med hjälp av bra skoning.
Kanske är det bara jag som är allt för misstänksam mot omgivningen.. Förresten, fråga ägaren om hon har några bilder på hästen när den var föl (1-2 mån.), så kan du se hur den såg ut då.

Jag har ett sto på foder som är utåtåad/kobent. Hovlsgaren och tränaren säger att det inte alls är säkert att hon håller. Jag håller på att rida in/utbilda henne nu. Hon är mycket mer utåttåad i höger bak, vilket gör att hon vrider det benet ganska kraftigt då hon rör sig, vilket leder till att skon slita enormt på utsidan på höger bak. Förmodligen kommer vi få svetsa på en förstärkning på skon på den sidan för att jämna ut slitaget. Jag skulle inte köpa en sån häst. Även om alla kanske inte är fulls så illa som min tjej. Bifogar bilder från min FB där en del är på benen på henne. Min är även övervinklad i hasen.

http://www.facebook.com/media/set/?set=a.10150303804907610.342112.734137609&type=1&l=a24f363640

Hade jag vetat vad jag vet idag hade jag nog inte köpt min häst. Han är utåttåad bak då men ja, han har hållit hittills för det jag krävt av honom. Sedan kan jag ju aldrig veta om något hade varit annorlunda om han haft helt raka ben.

Och att ägaren är snäll och rar: Tror fasiken det när hon kanske inom kort får 25 000 på kontot ;)

En expojkväns pappa sa det till sin son när han var och köpte sin första egna bil och sonen säger "fan va sjysst han var försäljaren". Och farsan grymtade tillbaka "han har just sålt en bil för 150 000kr" ;)

Jag tycker du bör kosta på dig en klinikbesiktning. Då får du dessutom se hur hästen är att lasta och köra. Boka en dag då kliniken har sin hovslagare där så du kan få expertis-utlåtande om benställningen. Många kliniker har sin hovslagare där kanske bara 1-2 dagar/vecka så det får man ringa och kolla innan.

Om det då är som ägaren säger, att hästen inte haft så innan utan att den växer - vad gör ägaren i så fall åt det nu då medan hästen växer? Det är nu man har chans att påverka det mesta :)
25 000kr för en unghäst-hobbyhäst är rätt mycket pengar idag då det slumpas hästar både i sverige och europa!

Det är oerhört vanligt med kobenta islänningar, har en själv som nu blir 26 år.;)
I övrigt känner jag till flera utåt tåade hästar som rids utan problem, och har dessutom kommit upp i åren också för den delen. I TS fall så är det inte alls omöjligt att hästen är inne i en växtfas och därför ställer sig så, alternativet som då finns är att vänta och titta på hästen lite senare om man ändå är intresserad.

Det viktiga är var hästen är vriden i benet?
Är det hela benet som är vridet utåt så är sannolikheten stor att den blir rak när den vuxit färdigt på bredden. På en så unghäst hade det varit sämre om den var helt rak eller inåt. Men om den är vriden/vinklad i själva benet så att hovarna pekar utåt då finns helt klart risken att den inte blir så hållbar.

Det är oerhört vanligt med kobenta islänningar, har en själv som nu blir 26 år.;)
I övrigt känner jag till flera utåt tåade hästar som rids utan problem, och har dessutom kommit upp i åren också för den delen. I TS fall så är det inte alls omöjligt att hästen är inne i en växtfas och därför ställer sig så, alternativet som då finns är att vänta och titta på hästen lite senare om man ändå är intresserad.

Är det vanligt? Visste jag inte! Min är ju dessutom väldigt välvinklad i hasen. Hovslagen kallde henne mådagsexemplar och sade att benen är katastrof, tränaren avråder från köp. Hon är ett osäkert kort.
Och så är det ju alla hästköp, kobent eller ej.
Men jag tycker det kan låta som en bra grej att åka till klinik med hovis mm, samt att ev pruta lite. kanske kan du sträcka dig till 20? Och prova ge det budet?

Det viktiga är var hästen är vriden i benet?
Är det hela benet som är vridet utåt så är sannolikheten stor att den blir rak när den vuxit färdigt på bredden. På en så unghäst hade det varit sämre om den var helt rak eller inåt. Men om den är vriden/vinklad i själva benet så att hovarna pekar utåt då finns helt klart risken att den inte blir så hållbar.

Kan inte annat än hålla med här, för så länge en så pass unghäst är utåtvinklad så brukar det bara bli bättre efterhand som den breddar sig.
Men det beror så klart även på hur mycket utåtvinklad den är, och som Masse skrev att det är konsekvent hela vägen uppe ifrån och inte börjar i hasen eller kotan, för då hade jag inte velat hade oavsett hur billigt jag fått hästen.

/Camilla

Jag har ett sto på foder som är utåtåad/kobent. Hovlsgaren och tränaren säger att det inte alls är säkert att hon håller. Jag håller på att rida in/utbilda henne nu. Hon är mycket mer utåttåad i höger bak, vilket gör att hon vrider det benet ganska kraftigt då hon rör sig, vilket leder till att skon slita enormt på utsidan på höger bak. Förmodligen kommer vi få svetsa på en förstärkning på skon på den sidan för att jämna ut slitaget. Jag skulle inte köpa en sån häst. Även om alla kanske inte är fulls så illa som min tjej. Bifogar bilder från min FB där en del är på benen på henne. Min är även övervinklad i hasen.

http://www.facebook.com/media/set/?set=a.10150303804907610.342112.734137609&type=1&l=a24f363640

Att din hovis tycker din är katastrof i benen är högst troligt inte pga att den är utåttåad utan att den har katastrof kombinationen vinklade haser tillsammans med veka kotor, det om något är något att se upp med speciellt på en häst som skall bära förhållandevis stor vikt till sin storlek som en island gör skulle nog säga att det är ordentligt tveksamt om den kommer att hålla för att bära vuxen ryttare.

Min är också väldigt vinklad i hasen, vilket har gjort att han bär lätt på bakbenen och genom det har en mycket rund form på sina bakhovar nästan lika runda som fram. Om man ska se till nackdelar så är han sliten i sina bakben, men det kom först på senare år ungefär vid 22 år och funkar om man har lite efter tanke när man rider.

Är sällan man ser en unghäst som inte står med tårna utåt bak, skulle klart reagera mer om en unghäst stod med tårna rakt, de är täta som unghästar och då hamnar automatiskt tårna utåt. Sen är det ju även så att även som vuxen så skall en korrekt häst stå lätt utåt med baktårna, det som är viktigt att titta på vad gäller bakbensställ är hasen, hasen skall vara rakt belastad, snedbelastning i hasen är nog i stort sett det enda problem vad gäller benställ man ens behöver bry sig om när man talar hållbarhet i bakbenen när vi pratar "rakhet". Bakbenen är av någon anledning inte alls lika känsliga som frambenen med undantag av hasen som är känslig för snedbelastning.

Det är även vad som påpekas av kunniga veterinärer så länge de är raka i belastningen i hasen så är annat inget att bry sig om, de ser ingen som helst ökning av problem tex i kotorna pga felställningar när det handlar om bak.
Har de sista åren diskuterat saken med flera mkt kunniga veterinärer då jag har en unghingst som blev trampskadad som föl och visuellt ser ordentligt sned ut i det benet, nu visade det sig iofs vid röntgen att han inte alls var sned i skelettet utan det var bara ärrvävnad som lurade ögat ordentligt. Men i alla fall så det första varenda vet tittat på som sett honom är hasen bakifrån och kommentaren har direkt blivit, han kommer inte få några problem av det han belastar hasen rakt, hur skev han är under spelar ingen roll så länge han inte belastar hasen fel var allas kommentar och det handlar om veterinärer som man verkligen kan lita på att de vet vad de pratar om.
Så var noga att kolla hur den belastar hasen rakt bakifrån i rörelse där har du svaret på om den kommer att bli hållbar eller inte.

Att din hovis tycker din är katastrof i benen är högst troligt inte pga att den är utåttåad utan att den har katastrof kombinationen vinklade haser tillsammans med veka kotor, det om något är något att se upp med speciellt på en häst som skall bära förhållandevis stor vikt till sin storlek som en island gör skulle nog säga att det är ordentligt tveksamt om den kommer att hålla för att bära vuxen ryttare.

Är hon vek i kotorna? Är nåt jag aldrig tänkt på.. Nej, jag har ju fått höra från flera håll att det är tveksamt att hon håller.. känns trist, men bra att ha det i åtanke nu då man tränar upp henne. Hon är ju dessutom ganska liten och jag är lite större. Men gör annat än rida oxå..
Nåja det här blev lite trådkapning känner jag :)

Liknande trådar

Hästvård Jag hade behövt lite idéer så jag vet vad jag ska föreslå när jag åker på återbesök igen nästa vecka. Har en häst som voltade i hagen...
Svar
14
· Visningar
2 249
Senast: Centaur
·
Hästmänniskan Ja, hur gör man egentligen? Det finns nog många både säljare och köpare här inne som kanske har svar. Jag vill och behöver ha en ny...
2
Svar
31
· Visningar
4 460
Senast: Kiwifrukt
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det tog ungefär 2 månader innan jag kom ur min overklighetsbubbla och återvände till verkligheten, den där verkligheten där hur många...
Svar
0
· Visningar
578
Senast: Magiana
·
Hästhantering Jag och en vän tog hem två ponnyer några veckor i somras av flera olika anledninga. Ponnyn som min kompis red var en maxad d-ponny, sex...
Svar
1
· Visningar
2 557

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Tillbaka