Fràga ang. avel pà icke godkànd hingst

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Riyah
  • Startdatum Startdatum
R

Riyah

Min arabhingst skall visas pà avelsvàrdering i framtiden,
nu àr det sà att han ev skall lànas ut till en tjej som àr intresserad av att tàvla honom i distans samt ev anvànda honom pà sina egna ston. Detta vore i nulàget inte mòjligt, eftersom han som sagt inte àr godkànd fòr avel pà fràmmande ston. Hur àr reglerna om denna tjej skulle stà som àgare till hingsten ? Kan hon dà anvànda honom pà sina egna ston, givetvis efter att en veterinàr gàtt igenom hingsten.
Nàgon som vet ?
PS. Jag vill enbart veta vad det àr fòr regler som gàller hàr,
àr inte intresserad av elaka kommentarer ang. avel med (ànnu) icke godkànda hingstar. Tack pà fòrhand.

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Fràga ang. avel pà icke godkànd hingst

Jag vet inte säkert, men förmodar att han måste avelsvärderas för att få gårdsbetäcka också. Många gör ju så på ponny idag. anmäler trots att det ibland inte är så vackra individer, bara för att få lov att använda den i avel.
Men jag vet inte hur arab-reglerna är då dom är annorlunda. Fråga Cesam

avel pà egna ston

Vad gàller fòr regler om man betàcker egna ston med egen hingst ?
Behòver hingsten vara visad och godkànd pà en premiering eller ràcker det med veterinàrbesiktning ?

Sv: avel pà egna ston

Du får betäcka dina egna ston med egen hingst lagligt men sedan är det upp till resp rasförening huruvida du får registrera avkomman hos dem eller ej.

Du kan ju sälja honom och sen köpa tillbaka. Se bara till att ha ordentliga papper på det... JAG skulle inte riskera något sådant.

Med fullblod som ska tävla löp så måste ägaren till sto och hingst varit samma sen en viss tid. Helt korrekt svar får du om du ringer ARAB och frågar. Alltså, du behöver ju inte specificera, utan bara fråga om det finns någon regel om hur länge hästarna ska ha varit i samma persons ägo.

Riyah skrev:
Min arabhingst skall visas pà avelsvàrdering i framtiden,
nu àr det sà att han ev skall lànas ut till en tjej som àr intresserad av att tàvla honom i distans samt ev anvànda honom pà sina egna ston. Detta vore i nulàget inte mòjligt, eftersom han som sagt inte àr godkànd fòr avel pà fràmmande ston. Hur àr reglerna om denna tjej skulle stà som àgare till hingsten ? Kan hon dà anvànda honom pà sina egna ston, givetvis efter att en veterinàr gàtt igenom hingsten.
Nàgon som vet ?
PS. Jag vill enbart veta vad det àr fòr regler som gàller hàr,
àr inte intresserad av elaka kommentarer ang. avel med (ànnu) icke godkànda hingstar. Tack pà fòrhand.

Här har jag skrivit precis hur och varför....http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=548876&highlight=cesam

Jag skulle heller ALDRIG låtsassälja min häst till nån, bara för att denne person skulle vilja betäcka....Även om det är en kompis som lånar/"köper" hästen, så kan ALLT gå snett.....

Avelsvärdera Du honom själv, och låt Din kompis betäcka sina ston EFTER detta och då kan Du lösa licens på honom för främmande ston och allt blir lagligt och Du har säkerheten på Din sida....För.....vis av erfarenhet....även "bästa kompisen" kan svika och lura en.... :mad:

mvh
Carina på Cesam Arabians

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka