Boxxxan

Trådstartare
Hej, jag är ny här!
Jag skulle behöva lite tips om Foxterriers...
Lång historia kort: Min mors intresse var just dessa hundar, utställning. Det fanns 3 stk i huset när min mor plötsligt gick bort. Den yngsta kunde vi lämna tillbaka till uppfödaren och de 2 andra ville min far behålla eftersom han älskar sina hundar. Fullt förståeligt. Dessa har enligt mitt kära upphov, blivit fritt uppfostrade.
De är sjövilda, har alltid varit men mor hade en viss dämpande effekt på dem.
De är klart understimulerade, har ingen av och på knapp och går gärna en 10 km promenad på bakbenen med blå tunga...
Jag har ingen erfarenhet av denna ras, har själv Malinois och är aktiv med bruks. Mallen är piece of cake jämfört med pappas hundar. De vill liksom inte på samma sätt...
Min fråga är:
Hur ska jag gå tillväga rent träningsmässigt för att bara få dem att lyssna? Slappna av? Sluta bita folk när de går? osv.osv
De är 3 och 5 år tik och hane. Positiva och glada. Hanen ska kastreras inom kort och är inte hanhundsnegativ.
Tacksam för hjälp och vägledning i terriervärlden.
/Boxxxen

I koppelgåendet skulle jag stanna varje gång de drar och belöna kontakt. MYCKET. Helst spontan kontakt men det kanske de inte bjuder på just nu?

Jag skulle förmodligen även testa en framknäppt sele så får hundarna svårt att dra, de dras då åt sidan.

Låter även som att hundarna behöver någon form av aktivering. Med tanke på stressnivån de verkar visa skulle jag börja med spår. Lugnt, långsamt och jobbigt för huvudet. Även nosövningar inne.

I övrigt skulle jag nog träna massor av kontakt och att de lär sig att det är lönande att lyssna. Även lära in ett kommando som betyder att de går vid sidan som kanske kan användas i början (med hög belöningsfrekvens) så de inte får möjlighet att dra?

Bra tips! Jag har provat att stanna för att belöna vid kontakt men får erkänna att när de efter 5 minuter inte brytt sig ett dugg om mig, har jag gett upp.
Framknäppt sele är ett riktigt bra tips, ska köpas på väg hem från jobbet idag!
Spår kör jag med mallen hemma så jag får försöka med en foxvariant.
Problemet är att när de får kopplet på sig så studsar de upp i huvudhöjd, stimmar, nafsar och slutar inte förrän man börjar gå. Men jag får väl vänta in dem.:devil:
Önskar att jag hade mer tid så att jag kunde gå med åtminstone en av dem på klubben.
Tänkte också lite på att bygga en agilitybana light i pappas trädgård. Eller kan det stressa dem ännu mer?

hehe, foxterror :D

Jag hade nog också fokuserat på nosarbete. Viltspår brukar vara uppskattat av terriers.
Ett enkelt sätt för din pappa kan ju vara att göra utfodringen lite mer ansträngande för dem. Om de äter torrfoder kan han ju t ex slänga ut kulorna i trädgården i stället för att ge dem maten direkt i skålen.

Tack AraSlei, det var ju ett bra tips. Pappa kan ju göra detta själv, slipper till och med böja sig ner för att sätta matskålarna på golvet. Liten extra positiv detalj här: Han slipper även stå och agera berlinmur när de äter..
Jag älskar verkligen alla slags hundar men hur någon kan skaffa just denna sorten terriers...Och fler än en... Utan en tanke på brukshundklubben. "De är ju av utställningsvarianten, inte jakt" :banghead:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025
  • Inkorsningsmetod

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka