Fotskabb ,Finns det några nya rön ?

kitty79

Trådstartare
Hej

Har tillbringat de senaste nätterna med att söka runt efter fotskabb info.
har mest hittat behandlingar som handlar om sebacil , frontline och swich.

har även läst om ivomec och ett annat avamskningspreparat ( har tappat namet nu var baserat på "moxi" någonting) som skulle ge goda resultat.

Läste även om någon som hade fått ett pour on preparat utskrivet som började på E ( Har tappat det namnet också)

Saken är den att jag har blivit med Frieser , enligt vet så har han en än så länge mild fotskabb inf, Förra ägaren har behandlat honom med sebacil. Men jag tvivlar på om sebacilen har fått verka orderntligt. Han är en relativt ohanterad 2½ åring som är rädd om sina ben .

Så om ni har några bra tips på lut tar de tacksmt emot =)

Sv: Fotskabb ,Finns det några nya rön ?

moxidectin KAN ha effekt. Ivomec i pastaform tar inte alls. Eprinex pour on för kor och får hjälper BRA men bränner om man använder på vintern. Sebacil är urgiftigt men hjälper om man är envis. Ångorna är otroligt skadliga för ALLA med lungor.Ej godkänt för häst. Förekommer att man sprutar ivomec (ej godkänt för häst) i dubbel dos tre till fyra ggr. Switch och frontline är helt osäkert om det har ngn som helst effekt.
I usa blandar man svavelblomma med fett till en deg och smetar på och lindar. Fotskabb är det jäkligaste som finns och det är nästintill omöjligt att bli av med. Hästar som har det har en tendens att bli otroligt äcklade av allt pillande med ben/fötter pga det eviga obehaget. Eventuellt hjälper benzylbenzoat, det BORDE ta död på eländet. Vet dock ej ännu.
Alla raser med hovskagg drabbas, alla hästar kan vara smittbärare men irriteras ej av odjuren som lever i övre hudlagren.
Min veterinärbok från 1900 kallt rekommenderar fotogen och bensin hälften hälften på lindor över natt....

Finns alltså INGET säkert och lättanvänt medel mot det och ingen vet riktigt var djuren kommer ifrån eller hur de överlever, men tillbaka kommer de... ett riktigt trist problem för både häst och ägare.

Åh , ja jag har förstått efter idogt läsande och googlande att det kan/är ett stort problem hos hovskäggsraser.
Hästen det gäller har tydligen blivit behandlad med sebacil i omgångar .. men å andra sidan sett så har han gått i lösdrift med flertalet andra.
han är inte heller särskilt hanterad .. och om jag har förstått det hela rätt så med sebacil'en behövs det verkligen skrubbas så att det kommer igenom allt hovskägg ?

Jag ska tala med vet om att prova Eprinex tror jag, som jag förstod utav den andra tråden så är benzelbenzonat svårt att få tag på i sverige`?

PROB-schampot skulle du ju kunna testa, det står att det är effektivt emot
benskabb och rävskabb (!). Använder deras produkter varje dag, dom är jättebra tycker jag :)!

Eprinex är smidigt men svårt att få ut numera. Häll det INTE på ryggen bara. Blaska på benen i stället om du får tag på det. Benzylbenszoat är lätt at tköpa från england och billigt! Har själv funderat på att köpa tenutexsalva på apoteket (skabbmedel för folk, baserat på benzylbensoat!) Men har inte räknat på vad det kan kosta. Probolja mot rävskabb och fotskabb jo jädrar det vore nåt det! Det är de fact extremt falsk marknadföring att påstå något sådant.
Sebacilen är det nog bäst om man BADAR hela den rentvättade hoven i (hörde någon som skaffat extremt tåliga plastpåsar som de fyllde och surrade runt benen. Smart faktiskt men jag använder inte sebacil det är ett vidrigt preparat. 3 till FEM behandlingar och det kommer ändå tillbaka... Fick lov att bada hundar i det i fornntiden när rävskabben kom till sverige....

Ja ,, det känns som om jag behöver göra någonting ialf . Hästen är tydligen behandlad med sebacil i omgångar ,, men frågan är vilka intervaller som har gjorts , tror att han har blivit behandlad "när det behövdes " sas . Han är även sprutad med ivomec , dock bara en gång ? jag har hört att om det sja vara till någon nytta ska det göras flertalet gånger ?

Har inte fått hem hästen än , han har synliga krustor i hovskägget ,men stampar inte osv just nu ialf. Läste även att efter fullföljd behandling så var det bra att kamma hovskäggen med olivolja ? antar att det är för att lätt få ut krustor + att oljan kan hjälpa till att kväva sporadiska skabbdjur ?

är såklart lite bekymrad har aldrig hållt på med hovskäggsraser förut , så den här är helt nytt för mig .

Våra hästar blev injicerade med Ivomec, totalt 4 gånger, fastän veterinären sade att det borde räcka med 3. Nu är det några månader sedan sista behandlingen och de visar inga mer skabbsymptom nu i alla fall. Det var bara den ena av våra hästar som uppvisade symptom, men eftersom de går tillsammans så var den andra uppenbarligen smittad, därför behandlades bägge. Den som hade symptom hade väldigt lindriga sådana, endast det karakteristiska stampandet med bakhovarna. Lite mjällig i karlederna och där kliade det förstås, men annars inga krustor etc.
Vi får se hur det blir till hösten/vintern/våren, det är under denna tid som symptomen visat sig i vårt fall.

Ja , du hade jag hört rätt 3-4 gånger med ivomec . Denna hästen fick enbart en spruta , och det var i vintras , då var han tydligen såpass att skabben satt en bit upp på benen också .

behandlade ni med sebacil / swich eller något annat under tiden som ni ivomec sprutade ?

Senast ändrad:

Min 2-åriga frieser hade något som vi tror var fotskabb när jag fick hem henne förra sommaren. Vi vet inte men nån sorts ohyra var det iaf. Jag behandlade henne i mitten på oktober någon gång och hoppas såklart att det är borta nu men sån tur ska man väl inte ha till vardags :)

Vets ordination var Ivomec i munnen halv dos i 9 dagar + frontline på benen minst 500 ml 3 gånger med tio dagars mellanrum.

Hon fick Ivomecen. Sen rakade jag benen och badade dom i frontlline. 750 ml per gång. Jag la även till switch över ryggen + runt övre delen av benen i riklig dos 2 ggr med 4 veckors intervall.

även min andra häst fick en mildare behandling.

hästrna fick gå ute under hela behandlingen. All utrustning grimmor, täcken, borstar + mina kläder åkte i frysen varje kväll.

Efter behandligen fick de dessutom flytta in i ett helt nytt stall.

än så länge har jag inte sett till det igen men ropar inte hej än, det brukar blossa upp på hösten igen så det märks väl. Räknar med att det tar misnt lika länge som hon haft det att bli av med det.

Vi behandlade inte med något annat medel under tiden då vi hade dem under Ivomec-injicering. Veterinären avrådde också från det, eftersom det inte är känt hur injiceringen inverkar tillsammans med andra preparat. Å andra sidan ska injiceringen vara fullt tillräcklig.

Sebacil är så otroligt giftigt att hålls med, så det var verkligen inget lockande alternativ. Om man kan begränsa behandlingen till enbart hästen, så är det absolut bäst, tycker jag.

Våra går för övrigt på sommarbete nu, vi tvättade grimmor och schabrak under behandlingen.

SkabbPer i stallet hade kraftigt ingrepp som suttit i med ordentliga symtom i minst 6 månader. Det var stora sår och krustor upp till knäna fram och hela kotor och karleder. Han led nåt enormt, var halvt avstängd, aggressiv, hade klåda och stampade.

Han fick 3 injektioner och blev märkbart bättre, men det var först efter 4 injeceringen som alla symtom försvann. Detta var i våras, tillfälligt så är det bra men räknar med att det kommer tillbaks då han var så kraftigt ansatt.
Vi andra har behandlat med Switch under tiden han stod på behandling och även efteråt. Den hästen kommer nu få gå med en kompis och separeras från alla andra för all framtid.
Det är ett helvete både för häst och ägare och det är inte kul att få sin häst smittat, jag har haft smittat häst för många år sedan och jag kan inte förstå hur man medvetet kan köpa en skabbsmittat häst med tanke på att det i alla fall jag känner till varit kroniskt.

Vi hade två korthårshästar som uppvisade stampet de har fått extra behandling och den ena står nu under karantän till vi känner oss säkra på att han kan återgå till de som ej uppvisat några symtom alls.

Senast ändrad:

Ett tag efter att vi köpte vår Tinker upptäckte vi att hon hade MYCKET hovskabb. Jag fick rådet av vår hovslagare att göra så här:

Massera in ohyreschampo för hund i hovskägget, se till att massera in rikligt lödder ända in i botten. Låt sitta 20 minuter, pilla bort så mycket skorv som det går och skölj sedan ur. När hovskägget är torrt spraya switch på sprayflaska i botten på huden. Tag switch pour on på rumpan o ner i svansroten + under manen intill mankammen. (han sa att skabben kan finnas på kroppen också)

Upprepa behandlingen 1 gång i veckan till skorven är helt borta, spraya några gångger efter med 1 veckas mellanrum med switch spray.

Vi gjorde denna behandling i 6 veckor och hon är nu fri från skabben. Hon hade jättemycket. Hon har också slutat att klia sönder sin man o svans som vi trodde var exem.

Mycket jobb men värt det !

Lycka till ! :laugh:
För varje gång man behandlar kan man pilla bort mer o mer skorv och till slut är det helt borta.

Ja , jag har börjat begripa att det är ett elände att bli av med .
Samtidigt så är det ju så att vill man ha hovskäggsras , då är det svårt att undvika fotskabben .

Problemet så som jag ser det är ju att så oerhört många hästar (och ägare) har problem med detta ,och det är dessutom inget nytt fenomen ,men det finns ingen vettig "godkänd" testad behandling till häst , det är skrämmande .

Den här hästen har ju inte heller blivit grundligt behandlad någon gång , utan enbart sporadiskt som jag har förstått det . Han är dessutom ung så med rätt insatser borde det ju att gå att få honom skabbfri .

Tack så mycket för era svar och erfarenheter , fyll gärna på :)

Paulas - det låter ju kanon att det fungerade med swich i hovskägget/benen .
Skönt att inte behöva använda sebacil.

Jag ska sätta igång bums , så fort jag får hem hästen. Han lär ju få bli van med att man hanterar hans ben illa kvickt :D

Tyvärr har det ju inte med åldern att göra om det går bort eller inte. Visst finns det friska hovskäggsraser bara man letar lite.
Men visst det är ju bättre att en skabbhäst kommer till en ägare som är villig att lägga ner energi resten av ägartiden i att ha hästen symtomfri och icke lidandes.
Har man hästen hemma med bara ett sällskap så är det lättare att hålla de i chack också men ställer man sig på ett större stall och låter den hästen gå med alla andra så kan ju smittan sprida sig onödigt mycket och fort och det är ju inte hyggligt mot andra hästägare om de inte godkänt att ha en sån bland sina hästar.

Jag ska sätta igång bums , så fort jag får hem hästen. Han lär ju få bli van med att man hanterar hans ben illa kvickt :D

Ja det var verkligen effektivt ! det är ca 2 månader sedan vi gjorde sista behandlingen och hon har inga symptom nu. Men varje gång jag ändå badar hennes ben, det blir ju nån gång ibland, då använder jag hund-ohyreschamot och låter det sitta i en stund. Sen sprayar jag också switch då och då i huden på benen. Har fått för mig att det ska förebygga att hon får tillbaka det.

Jag ville ju inte heller raka bort hovskägget och då blir det ju lite extra jobb med det funkade ju i alla fall.

Hoppas du lyckas du med.

sissu - jag förstår vad du menar , såklart är det inte särskilt snällt att smitta ner alla andra i hela stallet .

De som jag har talat med har sagt att fotskabbs parasiten är väldigt vanlig i vår fauna , och har man en hovskäggsras , då kan det bli ett riktigt stort problem om det får får lov att växa till stora stammar - vilket det gör då det lilla krypet tydligen trivs ypperligt i hovskägg .

men vad får dig att tro att det skulle vara kroniskt ? visst att hästen kan bli återsmittad flera gånger - eftersom den exponeras för skabb djuret i miljön .

( precis som tex en jakthund med rävskabben) men kronisk - det är ju en parasit , kan det inte snarare handla om felaktig behandling ? / återkommande exponering ?

som sagt Frontline funnkar oxå väldigt bra men i stora mängder så det kan bli dyrt, men det bllir det med switch oxå. se till att raka benen så är det lättare att få dit all preparat

Liknande trådar

Hästvård Hade ute veterinären igår och det visade sig att min ardenner har fotskabb, dock inte så kraftigt, men ändå. Jag fick rådet att hälla...
Svar
12
· Visningar
2 741
Senast: Limelight
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka