Fotografering av häst

Sv: Fotografering av häst

delvis kl

men åh va bra, jag trodde alla tänkbara objektiv kostade massa massa tusenlappar men det där var ju helt överkomligt..
ska försöka leta fram alla inställningar ni pratat om och försöka testa dem innan... men svårt att lära sig allt hemma framför datorn (med tråden) och instruktionsboken... och sen gå till ridhuset.. ^^ hade vart enklare att kunna testa på en gång...

och ni som säger att man inte kan förstöra en kamera med att ändra inställningarna... en normal människa kanske inte kan.. men tro mig.. jag skulle säääkerligen lyckas!! :angel:



Ingen som har några bilder på springande hästar att bidra med?
 
Sv: Fotografering av häst

Har ett par jag kan visa, så ser du lite skillnad på slutartider och iso-inställningar samtidigt. Det här var medan jag höll på o provade 50mm-objektivet och innan jag fått kläm på inställningarna ordentligt. Provade en hel massa :) :

Hyfsat bra upplyst ridhus, 50mm bländare 1,8, slutartid 1/800 s. ISO 800

130210-807.jpg


Mörkt ridhus. 50mm, bländare 1,8, slutartid 1/1250s, ISO 1250

170410-0228.jpg


Ishall, rätt bra upplyst. 50mm, bländare 2,0, slutartid 1/400 s, ISO 400

130310-03444.jpg


Testa inställningarna kan du lika gärna göra hemma i vardagsrummet :) Bara att fota järnet, jämföra, fota mer, jämföra. Prova att ändra exponeringskompensationen oxå, står hur man gör i instruktionsboken :)
 
Sv: Fotografering av häst

Gör så här:
Skaffa dig ett 50 1,8.
Ställ kameran i manuellt läge.
Ställ bländarvärdet på 1,8 eller 2,0.
Ställ slutartiden på 1/250, eller om du får rörelseoskärpa då, på 1/320. Får du fortfarande rörelseoskärpa höjer du slutartiden till 1/400.
Därefter höjer du ISO värdet tills bilden är tillräckligt ljus. I de flesta ridhus brukar det innebära minst 800, så där kan du börja.

Beroende på hur mörkt det är där du ska fota, och beroende på hur väl kameran hanterar höga ISO tal, kan man få kompromissa lite mellan brus (höga ISO tal) och rörelseoskärpa (långa slutartider) för att få tillräckligt mycket ljus i bilden.

Lycka till!
 
Sv: Fotografering av häst

ÅH det där svaret var ju hur bra som helst!!!!!!
Men en fråga, ja måste ju kolla i instruktionsbolen hur man ändrar och när jag sökte sist på slutartid så fanns det inget? vad ska jag leta efter istället?:confused:
 
Sv: Fotografering av häst

Den andra bilden tyckte jag var jätte fin!

Något annat jag tycker är svårt att fota i, är snö. Bilderna blir bara jätte mörka! Varför?
 
Sv: Fotografering av häst

Jag vet inte vad du ska kolla efter istället för slutartid (har Nikon) men någon annan kanske kan hjälpa dig med det.

Att det blir mörkt när man fotar mörk häst i snö tex beror på att det är svårt för kameran att se mörkaste mörkt och ljusaste ljust på samma gång. På de flesta systemkameror kan man ställa in om kameran ska mäta ljuset i bilden i bildens mitt, på en bestämd punkt, eller om den ska mäta ett genomsnitt för hela bilden. Det kallas för matrixmätning. Exprimentera lite med de inställningarna när du märker att kameran mäter ljuset lite galet, tills du hittar något som funkar. Är det FÖR stor skillnad mellan det ljusaste och det mörkaste i en bild får man kompromissa, och betsämma sig för vilken del av bilden som är viktigast att få rätt exponerad.
Ett sätt att lösa problemet är att exponera så att snön blir lagom ljus, och ljusa upp den mörka delen (häst, hund?) i photoshop el liknande i efterhand.
Om det är så att du ska fota snö utan mörka saker i, och kameran fortfarande inte mäter rätt, kanske dess automatläge helt enkelt inte kan hantera när det är så ljust, det blir för långt från "normalt" så att säga.
Då får du helt enkelt köra med manuella eller halvmanuella inställningar tills bilden ser ut som du vill.

Så här kan du göra för att fota ett snölandskap:
Matrixmätning som mäter ett genomsnitt av hela bilden.
ISO 200. (Det är normalvärdet för kameran, och där den presterar allra bäst.)
slutartid 1/250 eller högre. (Är det väldigt ljust så kan man få ha väldigt korta slutartider, men har du åtminstone 1/250 behöver du inte bekymra dig om skakningsoskärpa.)
Höj sedan bländarvärdet (och eventuellt korta slutartiderna) tills du får en lagom ljus bild.
 
Sv: Fotografering av häst

Men hur hög ISO du kan ha utan att få "för mycket brus" beror ju till största delen på vilken kamera du har, inte på objektivet i sig. Nu är jag ingen hejare på just Canon eftersom jag kör Nikon själv, men så mycket mer än ISO 800 skulle jag inte rekommendera om jag inte testat kameran själv. Om det inte var en proffskamera dvs. Men Canon kanske har bra kvalité på höga ISO:n? De har ju iofs oftast högre iso-intervall än vad Nikon har. Skulle vara intressant att veta, om det är någon här som vet skillnaden mellan märkena? :)
Min Nikon D200 skulle jag inte rekommendera mer än iso 800 men på min D700 kan jag gå så långt upp som 3200 innan det blir störande i visst ljus.

Det smartaste sättet att kontrollera hur hög iso man kan ha innan bruset (och eventuellt utläsningsbrus) "tar över" bilden är ju att göra ett brustest. För inte nog med att det skiljer sig mellan olika modeller av kameror, det kan skilja sig rejält mellan kamera och kamera av samma modell. Dessutom, har man utläsningsbrus på en ny kamera ska man nog få den utbytt/justerad. :)
 
Sv: Fotografering av häst

Ett sätt att lösa problemet är att exponera så att snön blir lagom ljus, och ljusa upp den mörka delen (häst, hund?) i photoshop el liknande i efterhand.

En annan sak man kan göra är att skaffa en blixt och drar en upplättningsblixt på det som annars skulle blivit för mörkt. :D
Att ljusa upp saker i photoshop eller andra bildbehandlingsprogram är ju aldrig samma sak som att göra det ordentligt från början. Dessutom har de saker man ljusar upp lätt en tendens att bli urvattnade och blaskiga och inte alldeles enkla att få att se normala ut igen. :(
Vill man sitta vid datorn och bildbehandla en del så skulle jag i det läget säga att man tar en bild som blir varken tillräckligt ljus eller tillräckligt mörk, så kan man labba med ljuset i bildbehandlingsprogrammet och ändå få ett godtagbart resultat när man ljusat upp eller mörkat ned lite på båda istället för mycket på den ena delen. :)
 
Sv: Fotografering av häst

Jag fotar nog mer eller mindre bara hästar och hundar :angel:

Jag uppskattar verkligen ditt (ert) engagemang att hjälpa mig! Jag blir jätte glad verkligen! Det är lite svårt dock att hänga med eftersom jag inte har kameran framför mig och inte kan testa..
Bäst vore det ju att ha någon bredvid som säger åt en vad man ska göra lixom.. någon som känner sig manad att komma hem till mig? ^^


Jag har funderat på att gå någon typ ABF kurs och lära mig fota.. tror ni det är en waste of money eller något att satsa på?
 
Sv: Fotografering av häst

Kan man INGET om photoshop (och då menar jag INGET och är helt oförmögen att bara sätta sig och mixtra och lära sig) så blir det ännu svårare ;)
 
Sv: Fotografering av häst

Låna/köp boken "Kreativ fotografering med rätt exponering" av Bryan Peterson så kommer nog förstå förhållandet mellan bländare/slutare/iso osv. Jag har rekommenderat den till flera som är nybörjare/nästan nybörjare och de har tyckt den varit jättebra (kanske ska jag be om ersättning av bokförlaget för att jag promotar deras bok?? ;)). Sen finns det massor, massor och åter massor av böcker att läsa när det gäller foto och tekniken.
Vill du lära dig bildbehandling (och även bli bättre på din utrustning) så har moderskeppet.se bra internetkurser och har även samarbete med Jönköpings Högskola. Jag tycker de är bättre än ABF kurser och sånt. :) De brukar vara på distans och på kvarts-/halvfart. Annars finns det massor av kurser att gå på både högskola och folkhögskola.
 
Sv: Fotografering av häst

Jag gick en kurs på medborgarskolan nu i höstas och den gjorde att jag började fatta grejer som var rena grekiskan tidigare. Väl satsade pengar för mig iaf.

Tror att Canons läge där du kan ändra slutartid heter Tv. Ställ in den på det läget och sen kan du ändra slutartiden.
 
Sv: Fotografering av häst

Åh jag ska nog försöka jaga tag i den boken. Jag vet att mina föräldrar har någon bok om fotografering.. tror typ att den kanske hette något i stil med "lär dig fota med din canon" typ den bläddrade jag i när jag lekte lite med deras kamera och det gick iaf tillräckligt bra för att jag skulle lista ut hur man filmade med den ;)
I övrigt är jag nog rätt dålig på att få ett sammanhang i text när det är massa konstiga ord som man egentligen inte vet vad det är.. och tänkte att det därför var lättare att gå en kurs när någon VISAR lixom.

Men jag ska kolla in den boken och önska mig den, och objektivet av sambon.. :) Något mer jag ska passa på att önska mig? ;)

Va på g att köpa en självutlösare när vi köpte kameran men hittade faktiskt ingen på den siten som var kompatibel till kameran (de va väll kanske de men den stod inte med pland listan på kompatibla kameror o vi e ju inte riiiktigt med i Gmet så vi våga inte riktigt chansa ;))
 
Sv: Fotografering av häst

Faktiskt så brukar kamerans avancerade instruktionsbok vara riktigt vettig för att lära sig grunderna också!
 
Sv: Fotografering av häst

Haha, nu e jag faktiskt lite stolt :angel:

Kom hem nu och satte mig i soffan med kameran och det enda jag kom ihåg från tråden var något om TV inställningen. (Förstår ni nu vad jag menar med att det blir lite rörigt och jag fattar inte riktigt bland alla konstiga ord? :p)

Iaf så började jag ratta lite och började testa ta lite bilder.. rattade mera och fick tillslut riktigt skarpa och fina bilder inne i vårt mörka vardagsrum.
Så tittade jag i instruktionsboken vad det var jag egentligen gjort, haha!

Jag hade faktiskt ändrat slutartiden (minskat den). :angel:

SÅ nu vet jag hur man gör det och ska komma ihåg att HÖJA den i ridhuset ^^

ISOn kunde jag redan höja så nu ska jag alltså bara lista ut hur tusan jag ändrar bländarvärdet... sen va de något med färgerna också va?? ^^
 
Sv: Fotografering av häst

Åh vilken bra länk! Tack vad du är gullig!


ed: men du, vad hade du valt för inställningar på den bilden för att få en bra bild?
ed igen: antagligen som de var inställt från början.... haha suuuck på mig själv som börja rota med inställningarna innan jag tittade alls (A)
 
Senast ändrad:
Sv: Fotografering av häst

Du ser på ljusmätaren under bilden när inställningarna är bra :) då ska den stå på 0 och varken + eller -
 
Sv: Fotografering av häst

Ingen som har några bilder på springande hästar att bidra med?

Jag har Canons EF 50/1,8 II objektiv som i princip alltid sitter på kameran, är nog det mest prisvärda objektivet jag hittat till Canon. Nackdelen är ju såklart att det inte har någon zoom men kan man bara ta sig nära det man tänkt fota så är det lugnt. Jag använder bara det objektivet när jag fotar i ridhus, använder ingen blixt utan har ofta ISO 800 eller 1600 och sen har jag AV-läget på kameran och vrider på "ratten" så bländaren står på mellan 1,8 - 2,8. Vilket värde jag använder beror på ljusförhållandena i ridhuset.

Kan säga att ridhus är riktigt kluriga att fota i pga. att belysningen oftast är svag. Med samma inställningar på kameran kan jag få ljusare och mörkare bilder beroende på om jag flyttar mig runt i ridhuset osv., är hästen under en lampa, är jag under en lampa, finns det fönster - hur faller då ljuset in i ridhuset osv. många faktorer spelar in ;)

IMG_5686.jpg
 

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 886
Senast: zarmino
·
Äldre Åh hjälp mig! :o Det var ju en jättebra idé, tyckte jag, att boka en familjefotografering nu i samband med bebis 6-månaders dag. Har...
Svar
2
· Visningar
581
Senast: Malin_L
·
C
Hästmänniskan För ca. 3-4 veckor sedan var jag med om den allvarligaste ridolycka jag varit med om hittills. Jag jobbar som hästskötare och...
Svar
17
· Visningar
5 590
Senast: Seabisquit
·
IT & mobiler Hehe... jag har lånat min brors systemkamera.... och så minns jag tydligt hur jag läst i tidigare trådar om systemkameror att man just...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 041
Senast: Irenes
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp