Jo, det vet jag också. Har varit engagerad i massor av föreningsarbete själv. Däribland US på ridklubben som barn. Det jag undrar över är varför just
fotbollen verkar fatta beslut i sina styrelser som andra idrotter inte verkar göra. Jag har aldrig varit med i en ridklubb där föräldrarna förväntades ställa upp på samma vis annat än diverse lördagar i cafeterian eller på någon hopptävling en gång i terminen...typ.
Det ska den ju på ridklubbar också...
Men det är ju just detta jag undrar över eftersom jag inte kan fotbollsvärlden. Hur funkar det? - för inte ställer föräldrar upp (annat än med själva skjutsandet om man bor långt bort) lika mycket i
andra sporter? Förutom min egen ridning så kan jag prata om friidrotten där min dotter just nu går (men alltså hellre vill spela fotboll). Det är ingen som förväntar sig att vi ska göra något för klubben annat än vara funktionärer under våra barns tävlingar och läger 1-3 gånger per termin. Sådant orkar man ju glatt med.
Men tränarna är ju klubbmedlemmar som går idrottsledarlinjen och annat. Inte föräldrar. Är det det som är grejen med fotbollen? Att det är föräldrar som t.o.m. är tränare i småklubbar istället för ungdomsledare som själva sysslar med sporten?
Ja det där med att inte ens
titta på sina barn har jag svårt för. Mig får friidrottstränarna nästan köra ut och min dotter vill ju att jag tittar så hon får visa hur duktig hon är (även om jag är mycket noga med att aldrig lägga mig i - det är tränarna barnen ska lyssna på och jag kan förstå att de helst vill vara utan distraherade barn).