Jag har hamnat i tingsrätten på grund av detta (inte på grund av att jag nekade, utan pga att jag flyttade utomlands och missade detta). Det går alltså till tingsrätten, det nog några år så det blir absolut lång tid. Det blev dock så att jag blev tvingad att betala. Det blev summa ett par tusen dyrare än det var från början med en prick i brottregistret. Det var många år sedan, minst 2009, men när jag slår mig själv på till exempel MR Koll och Lexbase står det fortfarande att jag förekommer i brottsregistret, det är ingen big deal för mig, men kollar någon upp det så står det ju liksom det, de kan ju inte veta om det handlar om knarkande eller bara en fortkörning. Så nej, jag kan inte rekommendera att vänta tills dess ärligt talat (finns med all säkerhet även arbeten som kräver att man är helt ren från brott).
Ännu konstigare är ju att du faktiskt, om än att du låtsas själv att du inte gör det, men det är väldigt tydligt ju längre tråden har gått, tycker det är helt ok att personen gör så här. Oavsett om hen vill neka eller inte borde du knappast ta hen i försvar som det är tydligt att du faktiskt gör, att det inte är så stor grej etc, det ska sägas att ringa trafikbrott är 5-10 km över hastighetsida. Din anhörig åkte bra mycket snabbare än det. Min man har också en tendens att åka för fort - men jag skulle aldrig ta honom i försvar och han får banne mig betala sina böter. Vilket han har fått göra vid ett tillfälle och faktiskt gjorde att han bromsade en del efter det. Skrämmande att tycka att det inte är en big deal. Det är ditt barn antar jag?