Fotad av fartkamera, neka?

Det är inte mig personligen det handlar om så tråden är mest av nyfikenhet.
En anhörig till mig blev fotad av en fartkamera, 93 km/h på en 90väg i min bil.

Ett brev dök upp och jag tycker ju att hen ska göra rätt för sig men där tycker vi olika.

Hen har pratat med en Vän som är polis och denna säger att det är bara att neka. Skulle det vilja sig så att de inte ger upp så kan man ändra sig och betala innan det går till tinget. Risken att de inte ger upp är väldigt liten påstår denne.

Så, vad är eran erfarenhet?
Vet polisen som gett råd om att neka att personen körde annans bil men blivit identifierad på fotot?
Det är ju ganska avgörande tänker jag, jämfört mot om det är ett dåligt foto.

Sjukt märkligt dessutom att poliskompisen uppmanar till att neka..

Vet polisen som gett råd om att neka att personen körde annans bil men blivit identifierad på fotot?
Det är ju ganska avgörande tänker jag, jämfört mot om det är ett dåligt foto.

Sjukt märkligt dessutom att poliskompisen uppmanar till att neka..
Ja polisen vet precis hur allt gick till. Jag tycker själv att det var lite skandalöst faktiskt, även om polisens intension var att vara hjälpsam

Skrev ju fel i ts och för sent att ändra, var en 70väg hen körde 93 på.
Ja vi får se hur det går!
Oavsett hur det blir med böterna så hoppas jag att du inte lånar ut din bil till personen igen. (Hade sedan någon närstående till mig kört så mycket för fort på sådan väg och ens andats något om att inte betala, då hade jag inte blivit glad på personen...)

Oavsett hur det blir med böterna så hoppas jag att du inte lånar ut din bil till personen igen. (Hade sedan någon närstående till mig kört så mycket för fort på sådan väg och ens andats något om att inte betala, då hade jag inte blivit glad på personen...)
Nja jag är inte så bekymrad nu, hen har lärt sig en läxa ändå, och får hen betala böterna så svider det ordentligt. Jag vet att oftast kör hen laglydigt.

Sånt här gör mig arg.
Jag hoppas att den här typen av människor aldrig yttrar ett knyst om polisens prioriteringar. Folk klagar på att polisen inte har tid för viktiga saker och så kan man de se att deras eget beteende bidrar till just att polisen inte har tid till viktiga saker. Tänk om folk kunde ha lite ryggrad och faktiskt stå för det de gör.

Sånt här gör mig arg.
Jag hoppas att den här typen av människor aldrig yttrar ett knyst om polisens prioriteringar. Folk klagar på att polisen inte har tid för viktiga saker och så kan man de se att deras eget beteende bidrar till just att polisen inte har tid till viktiga saker. Tänk om folk kunde ha lite ryggrad och faktiskt stå för det de gör.
Hen har ju fått höra från polisvännen att de kommer skicka ut ett brev, sen två påminnelser och sen förmodligen ge upp. Stämmer det så är det ju inte så tidskrävande. Får väl se vad som händer.
Det mest rätta vore väl bara att betala men där är vi ju oense.

Hen har ju fått höra från polisvännen att de kommer skicka ut ett brev, sen två påminnelser och sen förmodligen ge upp. Stämmer det så är det ju inte så tidskrävande. Får väl se vad som händer.
Det är klart det tar tid. Inte jättemycket tid men dock tid och allt bygger på. Att skicka ut brev, boka in förhör och sedan sitta och vänta på någon som inte dyker upp på förhöret tar givetvis tid. Om människan dyker upp så tar det fortfarande tid med en massa idiotisk administration som är helt onödig.
Tyvärr men sånt här är så oansvarigt och ett onödigt slöseri med polistid/skattemedel så jag baxnar.

Det är klart det tar tid. Inte jättemycket tid men dock tid och allt bygger på. Att skicka ut brev, boka in förhör och sedan sitta och vänta på någon som inte dyker upp på förhöret tar givetvis tid. Om människan dyker upp så tar det fortfarande tid med en massa idiotisk administration som är helt onödig.
Tyvärr men sånt här är så oansvarigt och ett onödigt slöseri med polistid/skattemedel så jag baxnar.
Ja förhoppningsvis bokar de inte in förhör. Men ja det bästa vore ju om alla bara gör rätt för sig. Sen är det kanske inget jag baxnar för direkt.

Jag hade inte lånat ut bilen igen om inte boten betalades.

Att köra 93 på en 70 väg, med en lånad bil, och dessutom under prövotid. Nu tänkt att neka.
Jag hade ifrågasatt omdömet hos den personen.

Jag hade inte lånat ut bilen igen om inte boten betalades.

Att köra 93 på en 70 väg, med en lånad bil, och dessutom under prövotid. Nu tänkt att neka.
Jag hade ifrågasatt omdömet hos den personen.
Jo det kan jag förstå om man inte vill låna ut mer. Jag känner hen väl och jag vet att hen lärt sig ngt och ångrar sig. Jag vet att hen inte brukar köra fort men hen är ung och stress spelade in.
Sen om boten betalas eller inte har ju inte med mig att göra. Jag hade ju inte ens vetat om detta om inte hen hade kommit till mig ångerfull och berättade om brevet.

Senast ändrad:
Det är inte mig personligen det handlar om så tråden är mest av nyfikenhet.
En anhörig till mig blev fotad av en fartkamera, 93 km/h på en 90väg i min bil.

Ett brev dök upp och jag tycker ju att hen ska göra rätt för sig men där tycker vi olika.

Hen har pratat med en Vän som är polis och denna säger att det är bara att neka. Skulle det vilja sig så att de inte ger upp så kan man ändra sig och betala innan det går till tinget. Risken att de inte ger upp är väldigt liten påstår denne.

Så, vad är eran erfarenhet?
Nej de ger sig inte, en kompis sambo trodde att det kunde funka att neka, det slutade med att polisen knackade på hemma hos dem och visade upp en klockren bild på sambon och undrade om hen kände igen personen, som då hade öppnat dörren. 🙄😂😇

Nej de ger sig inte, en kompis sambo trodde att det kunde funka att neka, det slutade med att polisen knackade på hemma hos dem och visade upp en klockren bild på sambon och undrade om hen kände igen personen, som då hade öppnat dörren. 🙄😂😇
Det är som sagt olika, det borde alltid gå till så men ofta händer ingenting, antar av resursbrist.

Det är som sagt olika, det borde alltid gå till så men ofta händer ingenting, antar av resursbrist.

Men hur vet du att det "ofta inte händer någonting"? Jobbar polisvännen med just sådana här ärenden?
Jag har samma yrke och har ärligt talat inte en aning om vad som händer om man skiter i att inte betala.
Men om din närstående är identifierad (vilket jag tar för givet eftersom hen fått brev trots att hen körde din bil?) så tror jag absolut att hen kommer tvingas betala. Är ju annorlunda om polisen inte vet vem det är och bilägaren inte kan/vill berätta vem som lånat bilen.

Jo det kan jag förstå om man inte vill låna ut mer. Jag känner hen väl och jag vet att hen lärt sig ngt och ångrar sig. Jag vet att hen inte brukar köra fort men hen är ung och stress spelade in.
Sen om boten betalas eller inte har ju inte med mig att göra. Jag hade ju inte ens vetat om detta om inte hen hade kommit till mig ångerfull och berättade om brevet.
Alltså fattar inte men har inte brevet gått till dig om du äger bilen?

Men hur vet du att det "ofta inte händer någonting"? Jobbar polisvännen med just sådana här ärenden?
Jag har samma yrke och har ärligt talat inte en aning om vad som händer om man skiter i att inte betala.
Men om din närstående är identifierad (vilket jag tar för givet eftersom hen fått brev trots att hen körde din bil?) så tror jag absolut att hen kommer tvingas betala. Är ju annorlunda om polisen inte vet vem det är och bilägaren inte kan/vill berätta vem som lånat bilen.
Polisvännen har insyn i sådana här ärenden o arbetar på orten. Antar att det skiljer sig mkt. Men vi lär bli varse. Men misstänker det kan ta tid hur som helst.

Jag tyckte det var märkligt att en polisbil cirkulerade här ute på vishan vecka efter vecka för många år sedan. Vi är väl ca tio hushåll här i byn och det är inte precis vanligt att se polisen här ute (läs aldrig). Långt efteråt fick jag reda på att en granne som fastnat på bild för fortkörning hade försökt komma undan att betala. Men han drog det lite längre och sprang och gömde sig varje gång polisen kom till gården :cool: Jag har för mig att han till slut åkte på att betala iaf.

En bekant till mig "kom ur" en sådan situation. Han varken nekade eller erkände.

Han sa något i stil med "det kan ha varit jag, men mig veterligen var detta under arbetstid så jag borde varit på jobbet".

Detta höll på fram och tillbaka på telefon har jag för mig samt i förhör.
Fartkameran var ingen fast kamera utan en de ställt ut på sträckan, som låg mellan dennes bostad och jobb.

"Så du erkänner alltså"
"Nej jag erkänner inte någonting"
"Men det är du och din bil på fotot"
"Det ser ju ut så men vad jag vet var jag på jobbet"

🤷‍♀️
Det lades ner, detta är några år sedan dock

Liknande trådar

Skola & Jobb Det är alltid svårt att skriva om jobbet då man har tystnadsplikt och alltid trampar någon på tårna. Dock vill jag ändå ventilera lite...
Svar
18
· Visningar
2 934
Senast: Zaria
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Söker hane för avel - Bichon
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30