Fostra 5-årig jätte

I

Insanity

Har fått hem en 5-årig halvblodsvalack på ca 176 cm.
Han är med andra ord ingen liten kille, och tyvärr en ganska ouppfostrad sådan :p

Mottager gärna tips på bra ledarskapsövningar m.m som förhoppningsvis kan få honom att inse att han inte är king of the world ;)

Sv: Fostra 5-årig jätte

Börja med att rida den ordentligt, ha den ute mkt med kompisar, att den får rätt mängd mat o inte är hungrig- SEN tränar du övrig hantering. Öva start stopp o vänd- som inför Vet. bes.

Var konsekvent o belöna rätt utförda saker.
Ha kontakt med den- få den att bli mer intresserad av dig än allt övrigt.

Ha lite förståelse för att den har fått en helt ny miljö o en annan matte- som han ännu inte förstår.
Man bör fråga säljaren vad den har använt för ord i hanteringen- annars blir det rena grekiskan...

Senast ändrad:

man ska ta det lite försiktigt när man inte känner hästen, inte göra en massa övningar bara för att...

analysera de problem som behöver rättas till, mycket markarbete är bra, gärna NH- i rundcorall.
Lär känna honm

Om problrmen är allmänt hyfs, som att han går förbi dig, inte står still mm, så flytta honom ofta, fram och bakdel, backa honom, låt han inte gå före dig, du kan ha ett spö framför dig som du motar honom med, öva att leda för hand, låt honom inte kliva ut ur boxen innan du sagt ifrån, lär honm att kunna stå stilla, osv, beröm mycket
är problemen vid ridning kan han behöva lite andra övningar:)

Ridningen är det inga problem med, där är han jättesnäll och väldigt lyhörd.

Problemet är att han är ganska så ouppfostrad, otålig och vill gärna inte stå still när man borstar honom osv..

Han har flyttat runt en massa så vilka fostringsmetoder som varit vet jag faktiskt inte, det har nog varit en väldig variation.

var konsekvent, ha tålamod o håll inte på för länge o framför allt- beröm.

Borsta av den snabbt innan ridning o gör sen mer efteråt.

Vad menar du att han gör egentligen?

Han vill inte stå still, skrapar med framhovarna, backar och går fram, backar och går fram osv..

Säg åt honom:devil:- han vet nog:angel:- gör sen som ovan- håll inte på för länge.

kroppsspråk är überbra att införa :)
jag köpte en hingst i fjol nästan helt ohanterad.
Jag gjorde mig själv till den nye flockledaren på en gång.
Och nu ett år senare gör han ingenting utan att "fråga" mig först:)
och står han och trampar lite så behöver jag bara "scchh":a lite :)
Du får nog ordning på din kuse med rätt metoder ska du se:)
Var bestämd!

Han vill inte stå still, skrapar med framhovarna, backar och går fram, backar och går fram osv..

här är det nog mest till att själv vara lugn och konsekvent, samt ha tååålamod, han lugnar sig nog med tiden, när han kommit till ro hos dig:)

Min nya är precis likadan. Han kom i lördags och jag låter honom ännu hållas - han avskyr verkligen att stå inne själv i stallet så det är inte vanligt 'ohyfs'. Så fort man kommer ut är han snäll och lyhörd.
Kan inte bara säga till på skarpen, då stressar han upp sig. Men ditt problem kanske är mer ohyfs.

Jag ger det tid, samarbete, respekt och förtroende är inte nåt som händer över en natt, speciellt inte med lite orolig hästar.

Min jätte ( 178 cm) var likadan när vi fick honom, visserligen testade han mig, kanske din inte gör. Men han dansade också runt vid rycktning, sadling, fodring, kort sagt vid allt som hade att göra med att stå still och vara uppbunden.
Han gjorde allt för att komma lös, samt att få uppmärksamhet. Så när vi hade gjort vad vi skulle... av ovan nämnda saker .... så lät vi honom stå ( alltid med kompis i närheten) , lät honom dra och apa sig. Först när han hade stått stilla en ganska bra stund så gick vi in till honom ( annars så ignorerade vi honom) klappade honom och gav lite godis och släppte sedan loss honom. Nu några månader senare så är han lugn som ett lam. Han står still coh väntar, och gör inget av det han gjort innan.

Liknande trådar

Dressyr Hej alla ni dressyrnördar därute! Jag behöver er hjälp! Jag har varit hoppinriktad de senaste 5 åren och innan det red jag på div. olika...
Svar
11
· Visningar
1 501
Senast: lady_vip
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 835
Senast: Görel
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 345
Relationer Om någon listar ut vem jag är så håll det gärna för er själva....(nytt nick) Jag träffade i feb en kille, han 35, jag är 29...
2 3
Svar
46
· Visningar
7 914
Senast: Texaz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka