Fosterförsäkring

Gimlan

Trådstartare
Har nån koll på vilken foster/föl-färsäkring som är mest omfattande och kan tecknas så tidigt som möjligt?
 
Sv: Fosterförsäkring

Jag vet att i alla fall Sveland, Dina och Agria har från 40 dygn, men sedan vilken som är bäst vet jag inte. Agria är dyrast.

Vad jag har förstått kan man endast få ersättning för de utlägg man haft? om man ex har haft utlägg för 12000 kr och försäkrar för 15000 kan man bara få ut 12. Såhär TROR jag att det är, men rätta mig gärna om jag har fel.
 
Sv: Fosterförsäkring

Gäller det bara för kostnaden betäckning eller äv vet och uppstallning hos hingsägaren?
 
Sv: Fosterförsäkring

Vad jag förstod så var det alla kostnader i samband med betäckning alltså även uppstallning, behandlingar, stationsavgifter mm.
 
Sv: Fosterförsäkring

Som jag förstått det iallafall i mitt bolag så väljer man själv hur högt belopp man vill försäkra i.
Frågade förra året om de inte ville ha kvitto eller nåt på mina utlägg men som hon sa att väljer jag att försäkra för ett högt belopp så får jag ju betala för det med o bara de fick in sin del så sket de i resten!
Försäkringen blir ju dyrare ju högre belopp du väljer...
Nu valde jag att försäkra för 10'000kr eftersom jag har levande föl o stoet tog sig på första försöket så är det nåt runt den summan jag lagt ut, kommer får betala ca 1200kr.
Föera året tänkte jag välja 20'000kr och skulle då fått betala ca 3000kr...
 
Sv: Fosterförsäkring

Jag brukar bara teckna lägsta livvärde (3000 kr) och högsta vet. vård (120 000) på 90 dygn och den försäkringen är riktigt billig på Agria, ca 450 kr.
Men i år har jag dräktigt med Bretton Woods där allt betalas på språng och samma sto kastade förra året så nu har jag tecknat en foster & föl på 45 dygn. Agria tar då 20% av försäkringsvärdet. För mig som tecknade för 20 000 kr blir det alltså 4 000 kr.
 
Sv: Fosterförsäkring

Jasså! va konstigt att de säger olika!
När jag frågade dom sist jag pratade med dom så va det verkligen, välj vilken summa du vill men försäkringen blir dyrare ju högre du sätter.
Frågade ändå henne om jag kan sätta vad jag vill o om dom inte vill ha kvitto, menade på att då kan ju folk sätta mycket mer än de lagt ut o tappas fostret så får de ju ut för mycket då men då sa hon bara att man får ju betala mer ju högre värde man sätter.
Att den gällde allt, tex bensin för körningen o det har man ju kanske inget kvitto på?
 
Sv: Fosterförsäkring

Vi förlorade en fölunge och ett konstaterat dräktigt sto .
Båda gångerna har de begärt in kvitton och jag undrar om det inte tom står när man anmäler i skadan om kvittona ?
Eller så sa dom det i tel att dom ville se kostnaderna.
Mia
 
Sv: Fosterförsäkring

Då är det alltså meningslöst att försäkra för ex 15000 om man haft kostnader på 12000 för man kan bara få ut 12?

Jag funderar på en sak, dygn 45 har jag tänkt försäkra, den summan jag då är uppe i är ca 12000 kr. Men sen vid 90 dygn tillkommer ytterligare knappt 9000 kr. Hur ska man då försäkra? Jag vill inte vänta till 90 dygn eftersom jag redan är uppe i en ansenlig summa. Kan man göra en tilläggsförsäkring vid dygn 90?

Någon som vet ?
 
Sv: Fosterförsäkring

Käre tid hur kan du vara uppe i 12000 kr med semin och dräktig på första försöket med Sir Oldenburg ?
 
Sv: Fosterförsäkring

Det är väl ingen konst ;) ?

har hittills betalat 5000 i språng och skick och stokostnad, sedan tillkommer semin och stationskostnad, har ej fått räkningen ännu men jag blir inte förvånad om den ligger runt 7000. Jag räknar alla kostnader inkl moms. Men det kan ju också bli något billigare, använder en ny station i år och det kan skilja lite.
 
Sv: Fosterförsäkring

Jag lär lätt komma upp i ca 20, kanske ngt mindre...

KL
Nu har jag mejlat Agria, Folksam, Sveland och If för att höra om fullständiga villkor på dessa.
 
Sv: Fosterförsäkring

Kl

Fick en liten fundering, har mitt sto i agria. Den dagen jag väljer att betäcka, kan jag då försäkra foster i tex folksam då? Om, hur blir det då om det tex blir komplikationer med stoet pga foster? Vilket bolag tar kostnaderna?
 
Sv: Fosterförsäkring

Sitter å kollar här och får syn på denna länk.

Jag har stor erfarnehet av fosterföräkring, vänta föl försäkring via folksam och jag har inte alls den erfarenhet som ovanstående har.
Jag tecknar efter 45 dygn med inskickning av ett intyg av seminveterinären att stoet är dräktigt. (Kan det vara det ni inte gjort som måste skicka in kvitton?).
2012 - stoet föräkrat med avelsförsäkring och hög veteriärvård. (Har papperen hos revisorn...). Fostret var försäkrat och vi hade skickat in intyg som gått in till dem via fax. Fick dock faxa 2 ggr pga att de inte gått in första gången. Då stod det på försäkringsbrevet och jag ringde in och faxade och fick nytt försäkringsbrev. I fjol bröt helvetet lös... Tvillingar... En levde vid ankomst och den andra var död när vi fick ut den. Vi jobbade med den som levde i drygt 1 dygn innan vi gav upp, den var inte färdig. Stoet hade visat tecken på att något var fel men vad kan man göra innan... mer än vänta å se... Eftersom jag hade avelsförsäkring på stoet så täckte hennes veterinärvård även fölet. Jag fick då ut allt utom resor och avlivning + fosterförsäkrningen + en % sats av stoets försäkring pga att vi mist fölet.
2013 - nytt sto försäkrat med avelsföräkring och hög veternärvård. Forsterföräkrat med intyg. Kastade 14 januari, vi skickar in intyg av veterinären + kostnaderna runt kontroll och hjälp ut med fostret. Resorna fick jag inte för men allt övrigt + fosterföräkring och % på stoets avelsförsäkring.

Att jag vågar betäcka nu i år igen är mig en gåta. Men jag har landat i det hela rätt bra nu. Och vet att jag har skydd, men tyvärr får jag ju inte tillbaka åren med fölen som var väntade. 2011 fick jag fint föl iallafall som frodas och mår gott i hagen.

Jag har haft mina hästar i Yourkshire förut som gått till Union (tror jag det hette ett tag) och blev till sist Folksam. Jag har bara haft god kontakt med dem. Jätte bra ombud som nu gått i pension och fått en total katastrof till ny så jag ringer kontoret dirket eller till ett annat läns ombud om det är sent på dagen eller helg. Hade Agria på mitt fullblodssto och det var ingen hit alls... Men jag kom kanske på fel ombud då.

Jag har dock för mig att jag i år tittade på en hingst med Agria som skulle ge billig försäkring, det slutade med att Folksam var 250:- billigare. Men jag kollade dock inte upp vad den innehöll. Men som när tvillingarna kom så är det ju stoets föräkring som gäller. Samt om man har fosterförsäkring så täcker det den tiden innan man kan föräkra och så har man rabatt 1 året på fullföräkring i Folksam.

De är mina erfarenheter.
 
Sv: Fosterförsäkring

Ida undrar om hon inte nämnde det att om jag inte skickar in intyg kommer de kräva kvitton o bevis på dött föl!
Jag skulle skicka in mitt dräktighetsintyg så la inte det på minnet som hon berättade vad som skulle gälla om jag inte skickade in det.
 

Liknande trådar

Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 417
Senast: L(i)FE
·
Avel Vad brukar en fosterförsäkring ungefär ligga på? Vilken är den som täcker mest?
Svar
2
· Visningar
505
Senast: Görel
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
680
Senast: Piaff
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
463

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp