Fosterförsäkring

Sv: Fosterförsäkring

Jag kan inte tänka mig att Miaa glömt skicka in dräktighetsintyg och pga det måste skicka in kvitton? Det är ju inte så lätt att skicka in ett intyg heller på att stoet resorberat mellan 40 -90 dygn det ser man ju oftast inte så ett dräktighetsintyg måste man ju ha från försäkringens början. Och då får man ju ett intyg sen vid 90 att stoet är tomt så får man väl skicka in de båda intygen då om det skulle vara så.

Intressant att läsa om era erfarenheter av vad man får för ersättning mm.

Jag ska maila de kontakter jag hade angående försäkring, om någon gjort som jag vill göra, först försäkra för 10000 och sen lägga till ytterligare 10000 vid 90 dygn. Känns onödigt att försäkra för 20 000 redan vid 40 dygn om stoet då är tomt vid 90 får man ju ändå inte ut mer än 10-12000 eller vad man nu kan komma upp i.
 
Sv: Fosterförsäkring

Dräktighetsintyget har inget med att göra vad fölungen har kostat utan endast att stoet är dräktigt så det går att försäkra fostret .
Ibland vill försäkringsbolagen ha dräktighetsintyg (vilket är olika från bolag och vem man pratar med ...)
, dock är det viktigaste att man sedan kan visa upp dräktigheten stämmer med intyget/samt försäkringsdagen som man kan skicka in vid skada .

Fille :
Antingen försäkrar man Liv hos tex Folksam (på foster där ingår ingen vetrinärvård för fölis ) Vetrinärvård på fölis går då på stoets försäkring .

Eller så försäkrar man på Agria med livförsäkring och en egen vetrinärförsäkring på fölis fredan imagen ... Stoet behåller då sina vetrinärpengar om det behövs till dräktigheten på sig själv vid sjukdom .: Är dock osäker om man måste avelsförsäkra stoet också på Agria eller om det räcker med A1 ?
 
Senast ändrad:
Sv: Fosterförsäkring

Ja men det är ju självklart att dräktighetsintyget ska visa just dräktighet, inte vad fostret har kostat ;)
 
Sv: Fosterförsäkring

Jag lär lätt komma upp i ca 20, kanske ngt mindre...

KL
Nu har jag mejlat Agria, Folksam, Sveland och If för att höra om fullständiga villkor på dessa.

Har IF någon separat fosterförsäkring? Har bara sett att det ingår med max 10% av stoets livvärde och om jag sänker det på henne som jag tänkt nu när hon inte ska vara tävlingshäst längre så blir det ju inte många kronor.
 
Sv: Fosterförsäkring

Fast foster/fölförsäkring kan du iof ta i vilket bolag du vill eftersom den tillhör fölisen ;)
Dock kan det vara bra att ta den i det bolag man vill fortsätta att försäkra fölis i sen , eftersom det ofta följer med en dolda fel försäkring . Fast bolagen börjar ju släppa på det också i försäkrings jungeln och ge den om man försäkrar fölis tidigt i deras bolag ?.
 
Sv: Fosterförsäkring

Jo, precis. Det var lite så jag tänkte. Har i princip allt utom bilen försäkrat hos samma bolag och får rätt bra rabatter pga det därav att jag undrade om IF. Agria är inte ett alternativ då jag har dåliga erfarenheter men kanske aka roa mig med att ringa runt till dom andra och se vad som verkar bäst.
 
Sv: Fosterförsäkring

Jag hade ett föl som dog under fölningen och då fick jag ut det jag hade försäkrat (fosterförsäkringen) den för, utan kvitton och liknande. Jag hade bara valt vilket belopp som jag ville försäkra för och betala premie därefter. Jag fick bara skicka in veterinärintyg att fölet var dött. Det var Sveland, det var dock 2010 så det kanske har ändrat sig sen dess?
 
Sv: Fosterförsäkring

Jo, jag har rabatt på den. En viss procent pga att jag har hemförsäkringen och min olycksfallsförsäkring där också men dom skulle höja premien andra året efter jag tecknade hästförsäkringen och då ringde jag och påpekade att jag tyckte det blev orimligt dyrt och då fick jag ännu mer rabatt. Vet inte om jag har haft tur med den försäljaren eller om dom faktiskt är rätt lätta att förhandla med.
 
Sv: Fosterförsäkring

Har IF någon separat fosterförsäkring? Har bara sett att det ingår med max 10% av stoets livvärde och om jag sänker det på henne som jag tänkt nu när hon inte ska vara tävlingshäst längre så blir det ju inte många kronor.

Som jag tolkade det på hemsidan så fanns det, men förhoppningsvis får jag mer info i veckan :)
 
Sv: Fosterförsäkring

Fått info om Svelands fosterföräkring och fattar ingenting, måste ringa om det...
 
Sv: Fosterförsäkring

Tecknade en i sveland 2009 via waldhof när jag betäckte med Faustinus. När stoet sedan kastade i februari 2010 så behövde jag inte lämna några kvitton el dyl. Veterinären skrev ett intyg på att hon förlöst ett döfött föl, sen valde jag själv att skicka med en kopia på obduktionen avseende abortvirus som gjordes i uppsala bara för att det skulle bli så lite krångel som möjligt.
Hade ca utgifter på 12-13 000 men hade försäkrat för 15 000:- och fick det utbetalt väldigt fort. Efter det har jag alltid haft mina föl i sveland då jag upplever de som "krångelfria"!
 
Sv: Fosterförsäkring

Och då fick du alltså igen 15? Sry att jag kanske är lite seg, men vill försäkra mig om att jag fattar :)
 

Liknande trådar

Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 417
Senast: L(i)FE
·
Avel Vad brukar en fosterförsäkring ungefär ligga på? Vilken är den som täcker mest?
Svar
2
· Visningar
505
Senast: Görel
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
680
Senast: Piaff
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
463

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp