fosforbalans

Sv: fosforbalans

Hur mycket blir värdena i ett kg fosforbalans då? *urkass på matte*
 
Sv: fosforbalans

*lånar knapp*

Hur ger man det? Blandar bara i övriga maten, torr?

Har aldrig haft med det o göra men fick rådet av Alexandra att ha till min häst så jag tänkte köpa men vet ju inte hur man använder.

Det där dosmåttet alla pratar om...följer det med eller är det bara allmänt vetande att det är så mkt?
 
Sv: fosforbalans

Novelette skrev:
*lånar knapp*

Hur ger man det? Blandar bara i övriga maten, torr?

Har aldrig haft med det o göra men fick rådet av Alexandra att ha till min häst så jag tänkte köpa men vet ju inte hur man använder.

Det där dosmåttet alla pratar om...följer det med eller är det bara allmänt vetande att det är så mkt?

Dosmåttet följer med.

Fosforbalansen är pulver, och bara blanda i maten (verkar inte smaka något pulvret) MEN, du bör fukta maten iaf, då det somallt pulver annars lätt dammar. Men du behöver inte blöta det utan räcker med att fukta maten innan servering bara.
 
Senast ändrad:
Sv: fosforbalans

Novelette skrev:
Men då kan jag servera det med betfor kanske?

Går utmärkt det.

Båda mina får fosforbalans (och lite annat pulver) och När det gällr Kele så blöter jag upp hennes mat, så då hamnar ju pulvret där (som om du blöter i betfor). Vision äter bara 0,4 kg korn alt havre, 0.2 kg intag och 0,2 kg kväll och han får sitt pulver (han har massa olika pulver) till kvällen och jag bara fuktar havren och rör ner pulvret innan servering.
 
Sv: fosforbalans

Nu hamnar denna fråga tokigt men jag passar på när du är här :D

Nu har lilldamen flyttat till nya stallet och jag har ännu sålänge kvar av gamla fodret men ska börja vänja om till den nya foderstaten...så jag måste få tag på Tokosel...hur får jag det?
 
Sv: fosforbalans

Novelette skrev:
Nu hamnar denna fråga tokigt men jag passar på när du är här :D

Nu har lilldamen flyttat till nya stallet och jag har ännu sålänge kvar av gamla fodret men ska börja vänja om till den nya foderstaten...så jag måste få tag på Tokosel...hur får jag det?

Du ringer veterinären och ber hhonom eller henne att skriva ut ett recept. Eller haffar vet när h*n är i stallet.

Men Tokosel ligger alltså på recept, så du måste ha ett recept.

Nu får veterinärer inte skriva ut recept på telefon längre utan att ha sett/undersökt hästen det gäller, men Tokosel brukar sällan vara problem att få via telefon.

Men som sagt, det är receptbelagt så du måste få ett recept från en veterinär =)
 
Sv: fosforbalans

Hm, finns det något annat selentillskott då som du rekommenderar?

Känns lite kusligt...eller nåt o fodra med receptbelagd mat...respekt för sånt... :o
 
Sv: fosforbalans

Novelette skrev:
Hm, finns det något annat selentillskott då som du rekommenderar?

Känns lite kusligt...eller nåt o fodra med receptbelagd mat...respekt för sånt... :o

Vänd på det, det receptbelagda är kontrollerat och testat och dokumenterat.

Det finns en uppsjö kombinerade E-vitamin och selentillskott (man ger E-vit och selen ihop pga upptaget). Vilket som passar i ditt fall beror på hur mkt selen det är du saknar (jag minna inte ens vad jag räknade för foderstat till dig nu :o Jag räknar ju till flera så svårt att hålla isär *skäms*).

Men Tokosel.vet ges i stötdos en gång/vecka, och är när det handlar om lite större selenmängder det absolut billigaste. Och enligt mig ett av de SÄKRASTE sätten.

Men vill du ge ett annat, receptfritt så visst kan du det, men då måste jag räkna på det, dvs först leta upp foderstatsförslaget och kolla hur mkt selen du behöver för att sen se vilket som är bäst. T ex V.S.L som är ett vitamin, selen och lysintillskott har fjantigt låga mängder selen, så saknar man mkt selen får man ge hutlöst mycket pulver/dag för att få ihop det.

Så min rek är fortfarande Tokosel, men jag ska leta upp din foderstat och räkna hur mkt du behöver och se vad fr tillskott som skulle funka. Det tar ett tag dock för jag måste surfa runt och kolla (och jag har modem)
 
Sv: fosforbalans

Det var denna du hade hjälpt mig med som jag tänkte använda mig utav:
10 kg hö
½ kg havre
0,3 kg betfor
0,75 kg Krafft Protein
2 mått fosforbalans
SELENTILLSKOTT.

87,9 MJ
SRP/MJ 7,2
Ca/P 1,8

Du e en ängel!! :D
Aldrig tänkt på att bli foderrådgivare?
 
Sv: fosforbalans

Novelette skrev:
Det var denna du hade hjälpt mig med som jag tänkte använda mig utav:
10 kg hö
½ kg havre
0,3 kg betfor
0,75 kg Krafft Protein
2 mått fosforbalans
SELENTILLSKOTT.

87,9 MJ
SRP/MJ 7,2
Ca/P 1,8

Du e en ängel!! :D
Aldrig tänkt på att bli foderrådgivare?

Jo, jag hittade den.

Du kan ge 20 gram Hippo-E per dag istället för Tokosel en gång/vecka om du hellre vill det.

OBSERVERA att det finns två produkter på marknaden som heter ungefär lika.
Det du SKA ha är Kvarnbyfoders Hippo-E. Innehåller E-vitamin. C-vitamin och selen.

Doock har Svenska Foder/Hippo en som heter HippoE. Den är det inget selen i.

Så se till att köpa RÄTT!

Ang foderrådgivare, så nja.. det är kul att räkna och så men det vetefasiken om jag skulle vilja jobba med det, jag skulle nog bara få magsår ;)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
476
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Jag har två hästar som behöver ett ganska bladigt foder för att inte få problem med fri fekalvätska. Jag köper därför helst andraskörd...
Svar
1
· Visningar
319
Foder & Strö Upplever att strimlad betfor ger viss tuggtid. Finns det fler liknande foder? Som hästen kan svälja utan att mala sönder, men som...
2
Svar
28
· Visningar
1 406
Senast: Hgfy
·
Hästmänniskan Priser på strö och foder har ökat kraftigt, stallhyror stiger pga detta. Massor av hästar till salu, verkar vara svårsålt. Massor av...
2
Svar
21
· Visningar
2 326
Senast: Ainon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp