Fosforbalans *hjälp*

F

Filou

Vi har precis fått foderanalysen på höets mineralhalt och det blir underskott på fosfor och för mkt kalcium, men det är ju från grovfodret och borde inte göra något. Men jag undrar hur mycket fosforbalans skulle behövas till följande:

8,5 kg hösilage
1 kg hö
0,25 kg betfor
1 dl olja

Värderna på hösilage: 7,8 mj 60 protein 5,5 kalcium och 2,2 fosfor
Värderna på höet: 6,8 mj 27 protein 2,3 kaclium och 1,5 fosfor

Skulle bli superglad för hjälp. Hennes behov är 32 i ca och 25 p

Sv: Fosforbalans *hjälp*

Jag kan försöka! :) Du får säkert bättre svar ifrån någon annan. :D

2 dosmått fosforbalans skulle väl räcka för att täcka hennes behov av fosfor. Då blir det en Ca/P kvot på 2 och det är okej, eftersom överskottet av kalcium kommer ifrån grovfodret och både Ca och P behoven är täckta.

Har du inte Mg värderna?

mvh bella

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Fosforbalans *hjälp*

Tack så mycket! :)
Vet du ungefär vad den innehåller per mått?

Har tyvärr inte mg-värdet på höet just nu men kan fråga hon som tog analysen ikväll...

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 315
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
435
Senast: Elo
·
Hundhälsa Har ju varit inne hos vetrinär med min bostonterrier som verkar ha fått lite tjall på magen. Bytte foder för ett litet tag sedan som...
Svar
5
· Visningar
811
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 784
Senast: Jiovedi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Att hata mat
  • Motionscykel?
  • Vad gör vi? Del CCV

Hund, Katt, Andra Djur