förvirring ang medlemskap

_Runaway_

Trådstartare
Min familj har "alltid" haft hund, men då har det handlat om sällskaps/gårdshund. Nu har jag själv köpt hund, och har planer på att träna lydnad och förhoppningsvis tävla i detta framöver. Men jag har nog inte full koll på vad som krävs! Hunden är reggad och vaccinerad, och jag kommer ju bli medlem i min lokala klubb som anordnar kurserna. Behöver jag vara med i SKK också?

Sv: förvirring ang medlemskap

Jag är heller inte så bra på medlemskap, men borde det inte räcka med att du är med i en brukshundsklubb?

Vill du tävla så behöver du ha en renrasig hund registrerad i SKK eller en blandras med tävlingslicens. Därefter behöver du vara medlem i klubben som arrangerar tävlingen.
Dvs, vill du tävla något som tävlas på en brukshundsklubb, då ska du vara med i brukshundklubben. Vill du ställa ut på en utställning arrangerad av rasklubben, då ska du vara med i rasklubben, vill du tävla på tävling arrangerad av SKK, då behöver du vara med i SKK.

Du behöver inte vara med i SKK för att tävla på tävling arrangerad av brukshundklubben eller rasklubb.

Varsågod!

Dessutom står det i princip alltid i PMet för tävlingarna (dokument med info om hur man gör med anmälan osv) om man måste vara med i någon klubb eller inte.

Tittar man här på PM till en utställning som svenska salukiringen arrangerar i sommar (länk!) så ser man att det under "Krav för deltagande" står att man ska vara med i SvSR. Då vet man att fler medemskap än så inte behövs för just den tävlingen.

Liknande trådar

Hundhälsa Vi har en kastrerad hanhund född i november 2006. Han är alltså snart 8 år gammal. Han kastrerades sommaren 2010. Vi köpte honom som 8...
2
Svar
29
· Visningar
13 679
Senast: ISABEL
·
Övr. Hund Prioriteringsordningen av anmälda raser till MH är ju: 1. Medlem i lokal (arr) klubb oavsett ras i behov av MH för tävlande 2. Hund...
2
Svar
21
· Visningar
2 069
Övr. Hund Hej! Jag och min familj ska och kolla på hund på söndag hos en jack russel uppfödare. Det är två hundar vi ska kolla, båda är snart året...
Svar
5
· Visningar
1 051
Senast: Jaahl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V
  • Hönstråden II