Förvirrad

M

M9s3

Hej, är total förvirrad just! Det är så att jag ska tävla på söndag, och då hästarna går ute på bete så sa min tränare (som f.ö. har häst i samma stall osv så vi umgås rätt mycket) så hon tyckte att jag skulle ha inne hästen från tors eller fre natt, så han skulle vända på dygnet. Sagt och gjort, jag var och pratade med Stallägar mannen (dom typ delar ansvaret, han brukar ta in och ut hästarna medans hon sköter typ mockning åt de helinackorderade osv). Det skulle inte vara ågra problem alls. Sedan idag när jag står och mockar så kommer frun och pratar med mej, hon ba: Varför hade du hästen inne i natt ?? Jag undrade nästan om de va nått fel på han?
Jag ba: nä tränaren sa att jag skulle ha han inne tills tävlingen

Hon: Men så kan du ju inte göra, nu är han ju alldeles knäckt! De fattar du väll?! Tränaren frågade varför hästen stod inne till och med. Och du måste ju självklat prata med oss innan du ställer in han. Säger hon och små hånflinar

Jag: :( Men tränaren sa att jag skulle ha han inne:confused: Och var och pratade med mannen om att hästen skulle stå inne och det skulle inte vara några problem.. Hur menar du att jag ska göra n då? ska han få stå inne eller gå ut nu då?

Hon: nja han kanske måste stå inne nu då... Men han är ju alldeles knäckt nu! du kan ju inte göra så här, han har sovit hela dagen nu och vare jätte trött! Du får ju aldrig ha han inne mer än MAX natten före tävling, och då endast om det är extremt varmt eller mygg.

Jag bara mumlade till, och väntade till att hon skulle gå innan tårarna kom! Är jätte känslig- Jag vet, men blir helt snurrig nu när alla säger olika saker och det ända jag vill är att de ska bli så bra för hästen som möjligt... Och nu vet jag, då tränaren inte vill säga ifrån ägaren att hon kommer att skyla på mej... Hon kommer inte direkt stå upp för att hon hade sagt att hästen skulle vara inne:cry: Är helt förrvirrad hur jag ska göra nu , och tänk om hästen är helt knäckt!:cry::cry:

Vet egentligen inte vad jag ville riktigt med tråden, ville mest bara skriva av mej lite.. hur tycker ni att jag ska göra nu?? å tror ni att jag kan ha knäckt honom?:cry:

Hoppas att ni orkar läsa igenom det,
//Maria

Sv: Förvirrad

Nej, din häst är med största sannolikhet inte helt knäckt!!
Så tillvida det inte handlar om en käpphäst gjord av glas??;)
Jag lät mina gå ute dygnet runt under tävlingssäsongen, men gjorde som din tränare föreslog dig, tog in dem ett par nätter innan så att de fick ligga ner och sova i lugn och ro.
Det stallägaren säger om att hästen skulle bli knäckt, tycker jag (att döma av hur du återger det) är dumt och saknar grund såvida du inte har en överkänslig glashäst.
Lycka till på tävlingen!!

Vad är det för svammel att hästen skulle bli knäckt av att få vila??

Om din häst sov när den stod inne... då är ju allt bra! De blir trötta av att gå ute dygnet runt, även om de är vana. De tycker det är rätt skönt i allmänhet att få komma in och vila sig lite då och då.

Den ska ju förståss inte stå inne hela dagen, bara nattetid så den får vila upp sig.

Och två nätter är alldeles utmärkt, första natten sover de rätt mycket och andra natten sover de mer avslappnat.

Du har gjort helt rätt (om han fick gå ut på dagen).

Torka tårarna du.
Den där kärringen kan ju dra dit pepparn växer. :devil:

Det är faktist din häst, du betalar en summa för att få stå i stallet och har du bara ett giltigt skäl för att ta in hästen X antal nätter, så ska din häst också få stå inne de nätterna.
De får väll för fanken arbeta lite för de där pengarna du står och ger dom! :devil:

Och ha det så skoj på tävlingen!

Varför skulle hästen vara knäckt? Märkte du själv något på hästen? Jag skall också tävla på söndag och håller min inne lördag natt för att veta att flätor och annat är i rätt skick. Min blir väldigt pigg av att stå inne en natt tom för pigg. Hon fick stå inne i onsdags natt eftersom hon var svettig när vi kom hem från träningen och det regnade. Det var hon inte direkt glad över men fann sig i alla fall. På torsdagen var hon väldigt pigg.

Äh, det var det dummaste jag har hört på länge. Klart hästen inte är "knäckt". Du har inte gjort något fel alls som det låter, verkar mest vara din stallägare som har underliga åsikter. Bry dig inte om det, din häst far ju inte illa av att stå inne.

jag håller med vad de andra säger, strunt prat att din häst skulle vara "knäckt" över att stå inne under natten!

precis som de andra säger så är det skönt för hästarna/hästen att komma in någon/några nätter innan man ska iväg på tävlingar, just för att få vila upp sig och kunna prestera sitt yttersta den dagen.

strunta i det där, bara massa svammel!

Hej!
Tycker som tidigare skrivare. Fattar bara inte vad hon (damen/kärringen) pratar om. Visst måste man ta hänsyn till vad hästen är van vid och egentligen ska man inte göra så mycket annorlunda utan hålla sig till det hästen är van vid. Men att hästen blev knäckt av att stå inne en natt? Mina hade blivit oroliga om de fått stå ensamma men annars?! Det låter som damen är en typisk jag vet allt och gör alltid rätt människa som häst världen tyvärr får tampas med.

Det som förbryllar mig mest är att många tävlingsstall på hög nivå i princip aldrig låter hästarna gå ute och absolut inte på bete. Det låter som "damen" tyckte du var värsta djurplågaren och det efter en natt?!

Förstår att du blev förvirrad man vill ju gärna lyssna på andra och speciellt männsikor med mer erfarenhet än en själv. Men man måste också välja förebilder med omsorg!

Lycka till!

Jag förstår inte du skriver att han sov hela dagen? Inne i stallet eller ute?

Står han ensam i stallet och stressar upp sig och kan inte sova för det under natten?

"nä tränaren sa att jag skulle ha han inne tills tävlingen" jag hoppas inte att tränaren menade att den ska stå inne dag och natt innan tävlingen...

Hur som helst hoppas det går bra på tävlingen!

Hade vi haft en av hästarna inne - ensam - på natten när de andra är ute hade den hästen faktiskt varit väldigt ur gängorna.

mina hästar ställs alltid in 1-2 dagar på box nattetid före tävling om dom går på bete. Just för att få vila ut innan start.

Jag förstår faktiskt inte varför man "måste" ha hästan inne några dagar innan tävling.

Jag har alldrig stallat in mina hästar inna jag tävlat och jag har endå tävlat till nationell 120 hoppning.

Jag anser att antingen har man hästen på bete eller så får den stå inne på nätterna, varför hålla på o dalta?

Hästen har ju sina rutter även på sommrarna och tror inte att dom blir piggare av att stå inna o vila några dagar utan får då ställa om sig igen och igen sen när dom skall gå ut.

Bara vad jag tycker, Tack för ordet;)

Vilken konstig stallägare! :crazy:

Jag tycker att man får avgöra detta efter hur hästen fungerar. Min häst står inte inne natten/nätterna innan en tävling under betesperioden. Han sover bra i hagen och är pigg och och utvilad när man rider.
Skulle jag ställa in honom under natten innan en tävling så skulle han vara jättestel i benen och resten av kroppen iom att han vant sig vid att vara ute och kunna röra på sig ordentligt dygnet runt.

Jag tror inte att din häst blev knäckt. Vi tar ofta in våra om det tex ska bli regn, eller om det är mycket knott ute. De blir lite trötta av att gå ute dygnet runt

vilket svammel. jag tar alltid in min häst dagen innan om jag tävlar på morgonen. inte kul att riskera å inte få in hästen. dessutom så är hon iordning och klar. hade hon gått ute så hade jag ju fått ställa mej å tvätta å borsta häst j-vlar i min lilla låda. nä kärringen svammlar

Det stallägaren antagligen menar är att hästen kan bli orolig om den är ensam i stallet om de andra ute på bete.
Jag tycker du ska se till hur hästen som individ fungerar. Åk ut på kvällen och kolla om den står eller ligger lugnt i stallet när den är själv, gör den inte det utan är orolig tycker jag att det bästa är att låta den gå ute trots att du ska tävla, om ingen annan kan tänka sig ha sin häst inne som sällskap.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 413
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 068
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 382
Senast: Solstig
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 680

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka