Förvirrad kattmamma

• Övr. Katt
  • Trådstartare Trådstartare Xeline
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 1 165
X

Xeline

En liten hona som jag känner har blivit mamma, hon fick 4 välskapta bebisar som nu är en vecka, hon har skött om dem jättebra och legat hos dem och pysslat med dem, men helt plötsligt verkar hon förvirrad och lägger sig hos den andra kattans ungar och sköter om dem istället för sina egna små. De andra kattungarna är 10 dagar äldre och jag inbillar mig att hon går dit för att de för ett jäkla liv för att få uppmärksamhet - medans hennes egna är ganska tystlåtna. Den andra kattan sköter om sina barn, och hon låter den yngre mamman lägga sig där, så ibland har vi en låda med två mammor och en låda med fyra ensamma bebisar.

Hur skall jag göra för att den förvirrade mamman skall gå till sina barn ? Jag har flyttat henne dit och då ligger hon där en stund, särskilt om de piper, men så fort de somnar så går hon till den andra lådan med de som är större och som piper.

Är det en alldeles galen idé att lägga ihop alla bebisar i en låda ? Mammorna brukar kunna ha gemensam vårdnad, men jag oroar mig över att de små är såpass mycket mindre att de inte kommer till - även om det ligger två mammor där...

Förvirrat ?

Sv: Förvirrad kattmamma

Jag skulle låta de båda mammorna hjälpas åt så länge de små kattungarna går upp i vikt. Det krävs ju som sagt att de kommer åt och äter.

Okay, jag tror att det kan fungera, men de små är så små. Jag får försöka hålla koll så att småttingarna verkligen kommer åt att äta.

NÅn som har någon id'e varför hon är så förvirrad - det har ju gått så bra i en vecka ?

Xeline skrev:
Okay, jag tror att det kan fungera, men de små är så små. Jag får försöka hålla koll så att småttingarna verkligen kommer åt att äta.

NÅn som har någon id'e varför hon är så förvirrad - det har ju gått så bra i en vecka ?

Hon kanske inte är förvirrad utan hon kanske känner sig mer säker på att hennes kattungar har det bra och mår bra så hon vågar gå och ta hand om de andra när hennes sover. ;) En del kattmammor älskar att vara mamma så de "knycker" gärna andras ungar :smirk:

Det *kan* vara så. Men jag tror inte det iallafall. Detta är en ganska ung hona och det är hennes första kull som överlever - hon fick prematura bebisar som dog i våras. Jag tror att hon helt enkelt inte vet hur hon skall göra och när de anrda piper ögre så går hon dit av ren instinkt. Ja, vi får väl se hur det går.

Kan du inte ställa lådorna i olika rum å inte låta unghonan gå in till den andra honans kattungar?

Lite svårt tyvärr ! Men det hade jag gjort om det varit möjligt

går hon tillbaks till sina ungar o diar så fort dom piper så är det säket ingen fara.du får hålla koll bara så dom ökar i vikt som dom ska.tycker inte du skall låta ungarna dela sovplats om dom andra är större,risken är att dom små inte får komma till att äta då.

Jag har kollat henne många gånger igår och nu ligger hon mer hos sina egna barn igen ! Puh ! Hon går FÖRST till sina barn efter att ha varit utanför lådan och om de är mätta och goa så går hon till de andra. Så det här blir nog bra !

Nu har mammorna själv flyttat ihop sina kullar ! Det verkar gå alldeles utmärkt !

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
6 542
Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
2 024
Senast: Ninnurur
·
Övr. Barn Ska försöka fatta mig kort, vi är en normal familj med jobb och 3 barn. 1 pojke på 15 med Autism och drag av ADD. Förmodligen någon form... 20 21 22
Svar
427
· Visningar
64 901
Senast: lundsbo
·
Relationer Jag skulle behöva lite råd. Jag är sedan ca 20 år tillbaka tillsammans med en man. Vi blev sambos för 7 år sedan och har två barn med... 2
Svar
24
· Visningar
6 123

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera Mera VIII
  • Stora shoppingtråden III
  • Distansritt
Tillbaka